Bezig met laden...

De Europese Commissie (EC) publiceerde vorige week het wetsvoorstel voor een nieuwe ePrivacy verordening. Deze verordening regelt (onder andere) de inzet van verschillende marketingkanalen zoals e-mail, cookies en telemarketing. De EC lijkt behoorlijk wat veranderingen teweeg te willen brengen. Duidelijk is dat alle marketing kanalen opt-in worden. Maar wat staat er nog meer op de planning?

 

Van richtlijn naar verordening

De EC stelt dat de ePrivacy wetgeving een verordening wordt. Deze verordening geldt voor heel Europa en is direct van toepassing Een groot voordeel hiervan is dat internationale bedrijven zich niet meer hoeven af te vragen in welk land er een opt-in is.
 

Bredere toepassing van de ePrivacy regels

De huidige ePrivacy wetgeving is alleen van toepassing op de ‘traditionele’ telecom aanbieders. Het nieuwe wetsvoorstel breidt de scope uit naar ieder bedrijf dat data verwerkt voor elektronische communicatiediensten.

Het gevaar van het vergroten van de scope is dat het steeds moeilijker wordt om enerzijds de consument te beschermen en anderzijds te voorkomen dat er veel kosten en barrières worden opgeworpen voor het bedrijfsleven.
 

Cookies

De EC erkent dat er fouten gemaakt zijn bij de huidige cookie wetgeving. De nieuwe wetgeving moet effectiever worden op  de volgende punten.

  • Meer uitzonderingen toelaten

  • Toestemming via browserinstelling mogelijk maken

  • Meer technieken onder de wetgeving laten vallen (zoals finger printing, spyware etc.)

  • Cookies kunnen altijd worden ingetrokken en consumenten worden hier iedere 6 maanden aan herinnerd
     

Telemarketing

In principe wordt ook telemarketing onder het wetsvoorstel een opt-in kanaal maar de EU lidstaten krijgen de mogelijkheid om een Bel-me-niet register te implementeren. Daarnaast moeten telemarketing telefoonnummers in de toekomst herkend kunnen worden.

De combinatie van deze twee maatregelen laat een duidelijke last zien voor het telemarketing kanaal. Zowel de kosten van een nieuw regime als de te verwachten teruglopende conversie-aantallen kunnen ervoor zorgen dat dit kanaal steeds duurder wordt om in te zetten.
 

Timing, boetes en handhaving

Vanaf 25 mei 2018 worden er boetes uitgedeeld bij het overtreden van de ePrivacy wetsgeving. Hierbij is de boete maximaal €10 miljoen, of 2% van de totale jaarlijkse wereldwijde omzet. In sommige gevallen kan een boete oplopen tot €20 miljoen of 4% van de totale jaarlijkse wereldwijde omzet.

 

Geen actueel nieuws missen over de IT-branche? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

 
Delen