Bezig met laden...

Een buyer persona is een beschrijving van jouw meest ideale klant. Deze fictieve klant is gebaseerd op onderzoek en je huidige klanten. Voor elke marketingcampagne is het opstellen en begrijpen van je buyer persona de eerste stap zodat je weet op wie je jouw campagne richt.

Alt

Buyer persona: de basis voor je marketingbesluit.

De informatie die je verkrijgt en de profielen die je creëert zullen een sterke basis leggen voor elk marketingbesluit dat genomen wordt. Een van de grootste valkuilen is er blind vanuit te gaan wat je klanten precies nodig hebben en graag willen. Het is zonde als je heel veel tijd en energie in het schrijven van een blog stopt, wat niet gericht is op de juiste persona. Het zal veel meer resultaat opleveren als je de juiste buyer persona in gedachte hebt en weet voor wie je schrijft omdat je relevanter bent.

Buyer persona en de buyer journey.

Wanneer je de juiste persona in gedachte hebt, kan je relevant content creëren binnen de juiste fase van de buyer journey. De buyer journey is het proces dat een lead aflegt voorafgaand aan de aankoop van je product of dienst. De buyer journey bestaat uit drie verschillende fases: awareness, consideration en decision fase. Dit proces vindt voor het overgrote deel van de bedrijven online plaats, waardoor het belangrijk is content aan te bieden die aansluit op de behoefte van je buyer persona.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar meerdere perspectieven en niet alleen die van jezelf. Door meerdere persona te creëren zal je een duidelijk beeld krijgen van al je potentiële klanten. Benieuwd hoe je dit het beste kan opstellen? Download dan nu onze gratis whitepaper in de kolom aan de rechterzijde!

Alt

Feddo van der Molen, Online Marketing Specialist voor IT-organisaties.

Delen