Bezig met laden...

Het opstellen van marketingdoelstellingen klinkt logisch, maar is niet altijd gebruikelijk. In de praktijk komt het regelmatig voor dat organisaties hier weinig aandacht aan besteden. Toch zou het voor iedere organisatie een belangrijk agendapunt moeten zijn om er een succesvol jaar van te maken.

Alt


Vanzelfsprekend wil je groeien met je organisatie. Maar wat zou je antwoorden als iemand vraagt naar je marketingdoelstellingen? Natuurlijk is meer omzet of meer klanten toevoegen aan het klantenbestand het eerste wat er in je opkomt. Geen foute gedachten, alleen zijn dit geen doelstellingen maar resultaten.

Wat zijn marketingdoelstellingen?
Marketingdoelstellingen helpen een organisatie bij het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Om te controleren of de marketingdoelstellingen wel gehaald worden moet het bedrijf Key Performance Indicators (KPI’s) opstellen. De KPI’s helpen bij het beoordelen van de marketingdoelstellingen. Door middel van KPI’s kan je meten en bepalen of je marketingdoelstellingen behaald worden.

Waar dienen marketingdoelstellingen voor?
Door de marketingdoelstelling juist te formuleren ontstaat er houvast. De gehele organisatie weet welke koers er gevaren wordt en waarom. Om successen te behalen is het belangrijk dat alle koppen dezelfde kant op staan.

Wat voor soort marketingdoelstellingen zijn er?
Iedere organisatie heeft verschillende marketingdoelstellingen. Mogelijkheden van marketingdoelstellingen zijn bijvoorbeeld het genereren van meer leads voor sales, hoger conversiepercentage voor de nieuwsbriefinschrijving of meer naamsbekendheid krijgen in de IT-sector.

Hoe moet ik marketingdoelstellingen opstellen?
Een hulpmiddel bij het opstellen van marketingdoelstellingen is de SMART-formule.

  • Specifiek: Is het doel concreet omschreven? Het resultaat moet een waarneembaar resultaat zijn waaraan je een getal kan koppelen.

  • Meetbaar: Kan een kwantitatief of kwalitatief attribuut worden toegepast om een ​​statistiek te maken?

  • Acceptabel: Kan de informatie worden gebruikt om de prestaties te verbeteren? Als het doel het gedrag van het personeel niet verandert om de prestaties te verbeteren, heeft het weinig zin!

  • Realistisch: Kan de informatie worden toegepast op het specifieke probleem van de marketeer?

  • Tijdgebonden: Wanneer begin je? Wanneer eindigt het? Wanneer is het doel behaald? Vooral bij korte-termijn doelstellingen is het belangrijk SMART te blijven zodat het marketingteam gefocust blijft.

Voorbeeld marketingdoelstellingen met de bijbehorende KPI’s:

Leadgeneratie
Specifiek: Wij willen meer leads genereren
Meetbaar: 120 leads
Acceptabel: Marketingteam
Realistisch: Salesafdeling moet deze leads op kunnen pakken
Tijdgebonden: In 2018

  • Marketingdoelstelling
    In 2018 zorgt het marketingteam voor 120 nieuwe Sales Qualified Leads die door de salesafdeling opgevolgd kunnen worden.

  • KPI’s voor marketingdoelstelling leadgeneratie
    - Van MQL naar SQL, als het salesteam 120 SQL’s moet opvolgen die uitkomen uit het marketingteam, moeten er 500 MQL’s gegenereerd worden door het marketingteam.
    - ‘Verdiende leads’ versus ‘Betaalde leads’, 30% van de verdiende leads via e-mail, blogs, SEO, content etc. en 70% van de betaalde leads via SEA, social advertising etc.

Naamsbekendheid
Specifiek: Wij willen nieuwe contacten uit de IT-sector
Meetbaar: 40% meer bezoekers op je website ten opzichte van 2017 waarvan 20% nieuwe contacten
Acceptabel: Marketingteam
Realistisch: Online marketing team pakt dit op
Tijdgebonden: In 2018

  • Marketingdoelstelling
    In 2018 zorgt het online marketingteam voor 40% meer bezoekers op de website ten opzichte van 2017 waarvan 20% nieuwe contacten uit de IT-sector.

  • KPI’s voor marketingdoelstelling naamsbekendheid
    - Meer vertoningen in Google, gemiddelde per maand: 34.000
    - Populariteit social media, 10 interacties per week op social media: liken, delen en reactie.

ROI verhogen
Specifiek: Wij willen meer ROI op onze whitepaper-campagnes
Meetbaar: ROI van 150% behalen vanuit een budget van €4.000,-
Acceptabel: Marketing- en salesteam
Realistisch: Op 4 whitepapers
Tijdgebonden: In 2018

  • Marketingdoelstelling
    Binnen 2018 zorgen het marketing- en salesteam voor 150% ROI vanuit een budget van €4.000,- op de marketingcampagne van de 4 whitepapers.

  • KPI’s voor marketingdoelstelling ROI verhogen
    - Gekwalificeerde leads, 3 SQL’s opgeleverd door het marketingteam aan het salesteam.
    - Beperkt marketingbudget, het marketingbudget van de whitepaper-campagne bedraagt €1000,- de komende 4 maanden.

Meer retentie en loyaliteit
Specifiek: retentie en loyaliteit onder ons klantenbestand
Meetbaar: Aantal klanten dat het contract beëindigd, daalt met 25%
Acceptabel: Marketingteam
Realistisch: door de online marketing afdeling
Tijdgebonden: In 2018

  • Marketingdoelstelling
    In 2018 zorgt het online marketingteam voor meer retentie en loyaliteit in het klantenbestand door ervoor te zorgen dat het aantal beëindigde contracten daalt met 25%.

  • KPI’s voor marketingdoelstelling retentie en loyaliteit
    - Betere nieuwsbrief resultaten, het percentage van het openen van de nieuwsbrief stijgt met 18% in 2018.
    - Opkomst Evenementen, het aantal inschrijvingen van de evenementen stijgt met 15% in 2018

Succes!
Het is dus belangrijk om marketingdoelstellingen op te stellen voor het komende jaar. Op die manier kun je tussentijds evalueren of je goed of slecht bezig bent als organisatie of afdeling. Daarnaast is het voor iedere organisatie toepasbaar, aangezien je verschillende soorten marketingdoelstellingen kan opstellen.

Succes met het formuleren van je marketingdoelstellingen. Heb je vragen over het formuleren van jouw marketingdoelstellingen? Neem dan contact met ons op.

Alt

Feddo van der Molen, Online Marketing Specialist voor IT-organisaties.

 

 

Delen