Online marketing voor IT: in 5 stappen naar meer leads

18/12/2018

Online marketing voor IT- in 5 stappen naar meer leads

De inzet van online marketing biedt veel groeipotentieel voor de IT-markt. Waarom is online marketing voor IT zo kansrijk? En hoe genereer je leads specifiek in de IT-markt? Wij geven je 5 stappen om meer leads te genereren met online marketing.

Waarom is online marketing voor IT interessant?

Door de opkomst van internet is er bijna geen bedrijf meer te vinden dat zich niet focust op online marketing en offline marketing alleen gebruikt in combinatie met online. De ontwikkelingen in de branche volgen elkaar razendsnel op en de online marketing budgetten blijven groeien. Online marketing is populair. Het is goedkoper, beter te richten en beter meetbaar. En het belangrijkste is: de consument bevindt zich steeds meer, vaker en langer online. Geen enkel bedrijf wil deze kans laten liggen.

Laten we vervolgens eens kijken naar de IT-markt. De verplaatsing van de consument van offline naar online heeft de IT-markt zeker niet overgeslagen. Waar deze markt eerst vooral putte uit leads via het eigen netwerk, wordt in recent onderzoek leadgeneratie via de website aangegeven als een van de belangrijkste bronnen van leads. Daarnaast groeit de Nederlandse ict-sector sterk: de verwachting voor 2018 is een groei van 6%, en de verwachting voor 2019 is dat de markt nog eens met 5% groeit.

De groeiende IT-markt en het feit dat de klant zich ook in die markt steeds meer online bevindt, maakt online marketing voor IT-bedrijven een interessante groeimogelijkheid. Maar online marketing is per branche erg verschillend qua aanpak. Hoe pak je dit nu aan als IT-bedrijf? Wij geven je een stappenplan waarmee je in 5 stappen meer leads gaat genereren.

Stap 1: Vorm je online marketing strategie

Alles begint met strategie. Om een wedstrijd te winnen moet je van tevoren een strategie hebben. Ook in online marketing voor IT start je het beste met een goede strategie. Stel doelen: wat wil je bereiken met je online marketing? Bijvoorbeeld: hoeveel leads, conversies of clicks wil je per maand? Denk na over op welke onderwerpen, producten of diensten je gaat focussen met je online marketing. Bedenk welke online marketingmiddelen je hiervoor in wil zetten en bepaal je budget.

Vergeet ook niet na te denken over de communicatiestrategie. Onder je doelgroep bevinden zich ook mensen die geen kennis van IT hebben. Een doelgroeponderzoek zal al snel laten zien dat je doelgroep twee subgroepen betreft. Naast IT’ers zijn dit bijvoorbeeld de managing directors, operationeel managers en verschillende senior medewerkers die op zoek zijn naar een oplossing voor een spelend probleem. De uitdaging is om je communicatieboodschappen begrijpbaar te houden, zodat ook de minder technische mensen snappen wat jij aanbiedt.

Stap 2: Schrijf goede content

Goede content is key om via online marketing voor IT potentiële klanten voor je te winnen. Daarnaast scoor je met goede content hoog in de zoekmachines. Het idee van goede content is dat je de lezer iets aanbiedt wat voor hem of haar van waarde is. Er moet daarom tijd en aandacht aan de content besteed worden. Bij Leadgate hebben wij bijvoorbeeld laatst een e-bookserie gepubliceerd. Het e-book Marketingstrategie bevat alle blogs die wij geschreven hebben over marketingstrategie, en zo hebben wij nog enkele e-books over andere thema’s.

Denk van tevoren na over je contentkalender, je onderwerpen en de vorm waarin je de content gaat aanbieden. Voorbeelden van content die goed werken in online marketing voor IT zijn productsheets, factsheets, whitepapers, klantcases, templates, blogs en trials.

Stap 3: Richt je advertising in

Nu je strategie en je content staat, kun je beginnen met advertising. Het ideale doel van advertising in online marketing voor IT is het genereren van leads die hun contactgegevens invullen in ruil voor content. In de IT-markt is de orderwaarde namelijk hoger, en duurt het aankoopproces langer. Daarom wil je eerst leads genereren: mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Op LinkedIn Ads en Google Ads zul je het meeste rendement halen. Dit zijn de platformen waar de meeste B2B leads gegenereerd worden.

Bij LinkedIn Ads push je content naar de doelgroep (pushmarketing). De doelgroep ziet de advertentie in hun timeline voorbijkomen. LinkedIn Ads is hier ideaal voor, omdat je heel specifiek kunt targeten. Je kunt op LinkedIn onder andere targeten op functietitel, studierichting en vaardigheden van je doelgroep. Maak hier optimaal gebruik van door de boodschap precies op de doelgroep af te stemmen en maak hier eventueel verschillende advertenties voor, gericht op verschillende subdoelgroepen.

Google Ads is een vorm van pull marketing, waarbij de doelgroep al actief op zoek is naar een product of een oplossing voor een probleem. Je moet alleen nog weten op welke zoekwoorden je moet adverteren. Hiervoor doe je van te voren onderzoek. Kruip in de huid van de doelgroep waarvoor jouw product of dienst bedoeld is. Zo kom je achter de achterliggende behoeften van de doelgroep en kun je hier je advertentietekst en je zoekwoorden op afstellen.

Stap 4: Optimaliseer je website

Je hebt een pakkende advertentie geschreven, goed bezig! Maar op welke pagina komt je doelgroep na de klik terecht? Hier komt website-optimalisatie om de hoek kijken. Zorg dat de inhoud van de landingspagina overeenkomt met je advertentietekst en je Call To Action. Met een relevante landingspagina zorg je voor een hoger conversiepercentage en scoor je hoger in de zoekmachines. Tip: met marketing automation software kun je speciale landingspagina’s bouwen die puur gericht zijn op de beoogde conversie, zonder afleidende menu’s, teksten of links. Dit zal je conversieratio verhogen. Zorg verder dat de website er aantrekkelijk uitziet en een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke structuur heeft. Website-optimalisatie is veel testen. Hierbij kun je A/B testing toepassen om te kijken wat werkt en wat niet.

Stap 5: Volg je leads op met marketing automation

Nu je met online advertising leads gegenereerd hebt, en je website optimalisatie op orde is, wordt het tijd voor leadopvolging. In online marketing voor IT kun je dit het beste doen met marketing automation. Marketing automation is het warmer maken van leads door middel van ‘lead nurturing’. Hiervoor werk je een schema (workflow) uit dat de lead doorloopt na het downloaden van bijvoorbeeld een whitepaper. Gaandeweg deze workflow krijgt de lead geautomatiseerde e-mails. Hier kan bijvoorbeeld nieuwe content in zitten die aansluit op de vorige content die de lead gelezen heeft. Zo werk je toe naar het moment dat de lead klaar is om door je sales benaderd te worden. Het grote voordeel van marketing automation is de ‘automation’: je werkt de workflow één keer uit en daarna ben je alleen bezig met het monitoren en optimaliseren er van.

Bonustip: Gebruik de kracht van referenties

In de IT-markt zijn referenties vaak van doorslaggevende waarde. Het switchen van systeem of dienstverlener is namelijk geen kleine beslissing, zeker niet bij grote bedrijven. Vaak heeft een beslissing op IT-gebied invloed op de complete infrastructuur van een bedrijf. Daarom wil een bedrijf graag zeker zijn dat de keuze future proof is. Referenties van succesklanten die het product of de oplossing in een vergelijkbare situatie hebben gekozen, en waar dit positieve resultaten leverde, kunnen net die extra push geven. Zorg daarom voor een grafisch aantrekkelijke referentiedatabase, op een goed zichtbare plek op je website.

Veel succes (en leads) toegewenst!

Leadgate is gespecialiseerd in online marketing voor IT

Kun je met jouw IT-bedrijf wel wat hulp gebruiken bij online marketing? Leadgate is de ideale online marketing partner voor IT-bedrijven, omdat onze mensen kennis hebben van IT, maar daarnaast ook begrijpen hoe de markt werkt. Hierdoor begrijpen wij snel jouw vraagstukken en pakken we deze gemakkelijk op. Omdat wij online marketing aanbieden ‘as a service’, is het aanbod af te stellen op jouw wensen. Ben je benieuwd naar Leadgate? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op, of kijk nog eens verder op onze website.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.