Bezig met laden...

Je hebt er vast en zeker al over gehoord. Blockchain. De technologie achter de welbekende cryptomunt Bitcoin. De blockchaintechnologie zal de komende jaren veel impact hebben op de wereldwijde economie, maar zeker ook op de digitale marketing industrie. In dit artikel praat ik je bij over deze technologische ontwikkeling en over de impact op de online advertentiemarkt.

Het omarmen van technologische ontwikkelingen is niets nieuws voor marketeers. Midden jaren 90 kregen we te maken met e-mail en het internet. Tien jaar later gebeurde het opnieuw met social media, Twitter en Facebook, waar de meningen over verdeeld waren. Uiteindelijk kreeg men steeds meer inzicht in de mogelijkheden ervan. Waar men nu nog sceptisch is over de blockchaintechnologie, was men toen ook over social media, e-mail en zelfs het internet.

Wat is blockchain?
De blockchain is een gedecentraliseerde databank die een register van activa en transacties opslaat, op een peer-to-peer netwerk. De blockchaintechnologie is eigenlijk een gigantische Google Spreadsheet in de cloud wat transacties bijhoudt, waar iedereen bij kan zonder tussenpersoon. Echter is er wel een verschil. Je kan namelijk alleen onderaan informatie toevoegen. Hierdoor staat het verleden dus vast, wat het fraudebestendig maakt.

Instanties als overheden en banken, fungeren als hulpmiddel om onzekerheid te verminderen waardoor we allerlei soorten waarden kunnen vastleggen en uitwisselen, ook wel ‘trusted third party’ genoemd. Met behulp van de blockchain wordt de centrale partij overgeslagen, en komen de rechten weer bij jou terecht (consumenten worden weer eigenaar van hun eigen data). De aankomende privacywet, de GDPR, is pas het begin. De GDPR zorgt namelijk voor transparantie over het gebruik van persoonsgegevens door andere partijen.

De blockchain zal de manier van samenwerken en handelen compleet veranderen. Via de onderstaande afbeelding zie je hoe dit precies werkt.

 (Financial times) 

Dit kan dus niet alleen met financiële transacties, maar alles wat een virtuele waarde heeft.

Wat is de impact van blockchain op zoekmachine marketing?
Verschillende centrale autoriteiten als Facebook en Google, verbinden bedrijven met adverteerders. Via het Google Display netwerk kunnen adverteerders hun advertenties plaatsen op verschillende websites. Google is dus eigenlijk de ‘trusted third party’ van programmatic advertising dat helpt onzekerheid te verminderen, waardoor bedrijven en adverteerders elkaar vertrouwen (net als banken). Een klein percentage van de opbrengst gaat dan ook naar Google en de gebruiker heeft geen controle over de verzamelde data. Maar wat als dit anders kon door middel van blockchain?

Met de blockchaintechnologie ziet dit er anders uit. Hierbij is elke gebruiker authentiek (geen bots) met 100% nauwkeurigheid en het zal beide partijen veel geld besparen. Dit is dus positief voor de waarde van advertentiecampagnes. Daarnaast hebben bedrijven en adverteerders geen bemiddelaar meer nodig om afspraken vast te leggen en geeft het gebruikers controle over hun eigen data terug. Een voorbeeld van een blockchain-gebaseerde advertentie platform is AdEx. Het doel van dit platform is de problemen als privacy, advertentiefraude, en de toestemming van gebruikers voor het bekijken van advertenties, aan te pakken. 

Uit onderzoek blijkt dat adverteerders jaarlijks miljarden euro’s kwijt zijn aan advertentiefraude. Blockchain zal online advertentiefraude verminderen, zorgen voor transparantie voor het individu (zonder het weggeven van gegevens) en laten zien dat het gaat om een ‘echt persoon’. Zo zijn er steeds meer bedrijven (Microsoft Azure, IAB) die zich bezighouden met identificatie systemen op basis van blockchaintechnologie.

Via de blockchain kunnen bedrijven hun doelgroep direct betalen
Marketeers zullen op een andere manier toestemming van de consument moeten krijgen. Zo is het in de toekomst mogelijk dat consumenten de bevoegdheid hebben om bedrijven te laten betalen voor het bekijken van een advertentie. Zo kunnen bedrijven toestemming vragen aan de gebruiker voor het ontvangen van digitale communicatie (tevens verplicht vanaf 25 mei). Hier kunnen gebruikers weer microbetalingen (0,001 cent) voor in rekening brengen, in de vorm van digitale valuta zoals Bitcoin. Hierdoor krijg je een nog beter inzicht in de waarde van informatie.

De marketeer krijgt toegang tot unieke klantprofielen en wordt alle informatie verzameld die de klant bereid is in één keer te delen. Zo worden advertenties dus nog beter afgestemd op de wensen en behoeften van de klant.

Hoe nu verder?
De blockchaintechnologie zal zich de komende jaren steeds verder (moeten) ontwikkelen. Het is natuurlijk nog niet duidelijk hoe de markt zal reageren, maar de toekomst van marketing zal zeker veranderen. Gebruikers zullen door middel van blockchain hoge eisen stellen aan authenticiteit. Hierdoor is het belangrijk om de mogelijkheden en de progressie van blockchain bij te houden. Zorg dat je een stap extra zet en blijf innoveren!

Omarm jij de blockchain?

Delen

Wilt u meer weten over Omarm de blockchain: hoe het de digitale marketing wereld zal transformeren?

Leadgate richt zich op alle organisaties binnen de IT. Alle mensen werkzaam binnen Leadgate hebben een IT achtergrond, begrijpen hoe de markt werkt en hebben technologische kennis.

Wilt u weten wat Sergio Perez voor u kan betekenen op het gebied van Online Marketing. Wilt u daarnaast weten wat uw online mogelijkheden zijn in het verkrijgen van meer leads, meer bezoekers, meer awareness of een beter online resultaat? Neem dan eens contact op met ons.

Overig Nieuws

Alt
Je nieuwe website moet live... en nu?
| 03 mei 2018 |
Hoe vaak je ook zulke projecten hebt gedaan, het ontwikkelen en live gaan van een website blijft een stressvolle periode. Er zijn namelijk tal van zaken die
Lees Meer
Alt
HBO Meewerkstage Online Marketing
| 26 april 2018 |
Binnen Leadgate verzorgen wij het totaalpakket van online marketing voor onze klanten, waaronder het genereren van relevante traffic door middel van
Lees Meer
Alt
Boost je merk met eigen medewerkers - 5 tips
| 25 april 2018 |
Door ontwikkelingen als chatbots, self-servicing en machine learning verloopt veel klantcontact zonder menselijke tussenkomst, via bots en algoritmen. Maar
Lees Meer