Bezig met laden...

Naarmate meer van onze activiteiten online plaatsvinden wordt het voor marketeers steeds interessanter om klantgedrag inzichtelijk te maken. De rol van de growth hacker kan helpen door kunstmatige intelligentie toe te passen op online marketing en zodoende de focus te leggen op hetgeen het bedrijf het meest kan doen laten groeien.

Wat is een growth hacker?
Growth hacking is de laatste tijd een buzzword. Het is een nieuw soort marketing dat wordt toegepast door growth hackers. Dit is zijn technische marketeers met kennis op het gebied van data-analyses maken en coderen. Een growth hacker is een persoon wiens “true north” groei is, aldus Sean Ellis, marketeer, ondernemer en bedenker van de term growth hacking.

Door wie wordt growth hacking toegepast?
Growth hacking wordt toegepast door AI-specialisten en datawetenschappers. Daar kun je studies voor volgen, bijvoorbeeld een universitaire bachelor artificial intelligence. Maar tegenwoordig kun je ook in korte tijd een cursus volgen, zoals bij trainingsbureau Growth Tribe in Amsterdam.  

Belangrijke eigenschappen die een growth hacker moet hebben

  • Een mindset om groei te realiseren.
  • Nieuwsgierig zijn naar het gedrag van de doelgroep.
  • Een brede kennis van marketing hebben en zowel over analytische als creatieve competenties beschikken.

Waarom is growth hacking zo effectief voor digital marketeers?
Growth hacking en digitale marketing zijn nauw met elkaar verbonden. Growth hacking en marketing delen dezelfde fundamentele principes. Beide leggen de nadruk op experimenteren, creativiteit en het verrichten van metingen om zodoende doelen te bereiken.

Toch zijn er ook duidelijke verschillen. Marketingactiviteiten hebben vaak een brede focus en zijn gericht op bepaalde delen van de marketing funnel. Denk daarbij aan bijvoorbeeld het creëren van brand awareness, dat plaatsvindt vooraan in de funnel of het behouden van retention dat plaatsvindt achteraan in de funnel. Growth hacking daarentegen, maakt gebruik van zeer gedefinieerde doelen die enkel en alleen gericht zijn op het behalen van je raadt het al… groei!

 


De voordelen van digital voor growth hackers
Technologie maakt het voor marketeers gemakkelijker om sneller gebruiksgedrag te begrijpen, ervan te leren en erop te reageren. Dit komt omdat in de digitale wereld vrijwel alles meetbaar te maken is. Waar in de echte wereld het observeren en registeren van gebruikersgedrag een tijdrovende en kostbare klus kan zijn, gaat dit in de digitale wereld relatief gemakkelijk. Met tools als Google Analytics, Optimizely en Clicktale kun je gericht a/b testen uitvoeren om te zien welke content het beste werkt voor je doelgroep.

Toch kan het een niet helemaal zonder het ander. Hoewel digitale marketing een essentieel onderdeel is van growth hacking, is het ook belangrijk om traditionele marketingmethoden te gebruiken om de kloof tussen de fysieke en digitale wereld te overbruggen.

Hoe bepaal je wat groei stimuleert?
Met creatieve ideeën kun je een populair merk creëren. Dit wordt ook wel pull marketing genoemd. Pull marketing wordt al geruime tijd toegepast binnen de marketing. Growth hackers maken daar ook graag gebruik van. Wil je meer weten over wat dit type marketing inhoudt, lees dan verder in onze blog over push marketing.

Online marketing is ook een belangrijke tool voor growth hackers. Denk hierbij aan het optimaliseren van je website voor een betere ranking in de zoekmachines, het adverteren in de google zoekresultaten met Adwords of social advertising op social media platformen als Facebook, Twitter en Linkedin.

Als laatste maken growth hackers gebruik van uiterst technische tools en technologieën als marketing automation. Doormiddel van het automatiseren van terugkerende processen, kun je hiermee leads gemakkelijker omzetten naar klanten.  

Even kort over de schrijver van de blog
Jay van den Kieboom helpt namens Leadgate bedrijven in de IT branche om beter vindbaar te worden in de zoekmachines. Daarnaast bouwt, beheert en optimaliseert hij Google AdWords en andere advertentieplatformen voor klanten. Hij rondde de opleiding NIMA Online Marketing af aan het Nederlandse Instituut voor Marketing, nadat hij eerder Audio Production aan de Middlesex University afrondde. Hij is gek op elektronische muziek produceren, en kei hard werken.

 

 

Delen

Wilt u meer weten over De manier om growth hacking toe te passen op online marketing?

Leadgate richt zich op alle organisaties binnen de IT. Alle mensen werkzaam binnen Leadgate hebben een IT achtergrond, begrijpen hoe de markt werkt en hebben technologische kennis.

Wilt u weten wat Anthony Spruijt voor u kan betekenen op het gebied van Online Marketing. Wilt u daarnaast weten wat uw online mogelijkheden zijn in het verkrijgen van meer leads, meer bezoekers, meer awareness of een beter online resultaat? Neem dan eens contact op met ons.

Overig Nieuws

Artificial Intelligence als volgende stap in personalisatie
| 23 april 2018 |
Artificial Intelligence wordt al jaren ingezet in klantcontact, met wisselend succes. Vrijwel iedereen kent het voorbeeld van chatbot Tay, die Microsoft in
Lees Meer
Alt
Storytelling: in 5 stappen een inspirerend merkverhaal
| 19 april 2018 |
Door het vertellen van jouw authentieke verhaal, verbind je (potentiële) klanten op gevoelsniveau aan jouw bedrijf. Begrijp me goed, storytelling is geen
Lees Meer
Alt
De zin en onzin rond 'Bye Bye Facebook'
| 17 april 2018 |
Voor ik het ga hebben over Facebook, wil ik eerst WhatsApp bespreken. In de discussie op social media zie ik namelijk dat mensen denken dat WhatsApp
Lees Meer