Bezig met laden...

Nu 2018 voor de deur staat is dit wellicht een goed moment om je marketing tooling onder de loep te nemen en eens op zoek te gaan naar tools waarmee je jouw marketing volledig kan integreren (als je dat nog niet gedaan hebt!). Dit is het moment om tooling ter discussie te stellen en eventueel bij de directie aan te kloppen met nieuwe ideeën voor een strakker gerunde marketingafdeling. Als je serieus overweegt om de ene tool uit te wisselen voor een andere, kijk dan eens of je nieuwe ‘fantastische’ tool ook daadwerkelijk relatief eenvoudig is om te koppelen met andere systemen.

Marketingafdelingen zijn de afgelopen jaren steeds meer gaan letten op hun daadwerkelijke output. Hoewel het lastig blijft om iedere order direct te kunnen verbinden aan een bepaald moment waarop een prospect voor de eerste keer in aanraking komt met je organisatie, zijn er wel degelijk goede mogelijkheden. Onderstaand vind je enkele waardevolle tips op basis waarvan je mogelijk marketingtools kunt (de-)selecteren. Kortom enkele tips om te komen tot een volledig geïntegreerde marketing operatie:

Kijk naar een integratie tussen je huidige systemen
Alvorens je op zoek gaat naar ‘the next best thing’ is het raadzaam om eerst eens te kijken of je je huidige marketingsystemen al aan elkaar kunt koppelen. Denk hierbij aan het integreren van je social media zoal Facebook, LinkedIn of Instagram met je Content Management Systeem (CMS) zoals een Wordpress, Sitecore of Drupal omgeving. Kijk uiteraard ook naar eens naar een koppeling tussen je Google Adwords met je CRM systeem. Dit is een kleine handeling die veel marketeers over het hoofd zien, maar je een fantastische bron aan informatie geeft.

Wanneer je je huidige systemen zo goed al mogelijk met elkaar gekoppeld hebt en je bent eraan toe om te kijken naar nieuwe tools kijk dan ook eens naar de volgende zaken:

Kies Open Source applicaties
Hoewel Open Source vaak als security gevoelig wordt gezien, zijn ze doorgaans zeer eenvoudig met elkaar te koppelen. Doordat veel ontwikkelaars op populaire Open Source applicaties ontwikkelen kun je vaak relatief goedkoop een koppeling kopen en ben je niet zelf de ontwikkelaar aan het spelen. Dit is gelijk ook weer de downside, omdat je niet weet wie de code geschreven heeft en of dit voor eventuele datalekken kan zorgen.

Kies bekende merken
Achter applicaties van grote en bekende merken als Salesforce, SAP, Microsoft of Eloqua zit zoveel geld dat er vaak standaard al koppelingen bestaan tussen de applicatie en andere bekende, voor de hand liggende, applicaties. Hierdoor kun je relatief eenvoudig een volledig geïntegreerde marketingoperatie bouwen. Een groot nadeel van deze keuze is dat het behoorlijk prijzig is om alle tooling aan te schaffen en je vaak moet bijbetalen voor de koppelingen.

Check of je marketingsoftware een API heeft
Een API is een set aan definities waarmee softwareprogramma's onderling kunnen communiceren. Het dient als een interface tussen verschillende softwareapplicaties, waardoor de gebruikte code automatisch elkaar toegang tot informatie en/of functionaliteit geeft, zonder dat ontwikkelaars hoeven te weten hoe het andere programma exact werkt. API's bestaan voor (web)applicaties, software-bibliotheken en besturingssystemen, en kunnen voor allerlei doeleinden worden ingezet.

Wanneer je zorgt dat je bij de aanschaf van je applicaties al weet dat de applicaties een API hebben dan creëer je hiermee voor jezelf mogelijkheden om applicaties ook in de toekomst met elkaar te verbinden.

Zapier
Zapier is dè koppelaar bij uitstek en een ideale tool waarmee je ‘whatever met whenever’ kan koppelen. Zapier is een webdienst die andere webdiensten aan elkaar koppelt. Zapier zorgt dat een actie in de ene webdienst een trigger wordt die automatisch bij een andere webdienst tot een actie leidt. Wanneer je het niet meer weet dan is er altijd Zapier nog.

En nou koppelen maar....

Een geïntegreerde marketingstrategie kan enkel succesvol gemeten worden wanneer alle radertjes binnen je strategie op elkaar inhaken en ook communiceren met elkaar. Daarnaast kun je je marketingstrategie sterk verbeteren wanneer je weet op basis van welke campagnes een klant is binnengekomen. Hier kun je dan mogelijk meer geld in steken of nog verder optimaliseren voor een nog betere output.

Delen

Wilt u meer weten over ‘Best practices’ om je marketing tools aan elkaar te koppelen?

Leadgate richt zich op alle organisaties binnen de IT. Alle mensen werkzaam binnen Leadgate hebben een IT achtergrond, begrijpen hoe de markt werkt en hebben technologische kennis.

Wilt u weten wat Anthony Spruijt voor u kan betekenen op het gebied van Online Marketing. Wilt u daarnaast weten wat uw online mogelijkheden zijn in het verkrijgen van meer leads, meer bezoekers, meer awareness of een beter online resultaat? Neem dan eens contact op met ons.

Overig Nieuws

Alt
Hoe schrijf ik de beste webtekst?
| 19 januari 2018 |
Er zijn meerdere onderzoeken gehouden over het feit dat mensen beter van papier kunnen lezen dan van een beeldscherm. Dit komt doordat je via een beeldscherm
Lees Meer
Alt
Hoe optimaliseer je de marketingfunnel van jouw organisatie?
| 20 december 2017 |
De Funnel De eerste fase is in funnel is het websitebezoek van een persoon. Helaas wordt niet elke (website)bezoeker toegevoegd aan het klantenbestand.
Lees Meer
Alt
De manier om growth hacking toe te passen op online marketing
| 19 december 2017 |
Wat is een growth hacker? Growth hacking is de laatste tijd een buzzword. Het is een nieuw soort marketing dat wordt toegepast door growth hackers. Dit is zijn
Lees Meer