Zo haal je met SEO én SEA meer rendement uit je marketingbudget

19/08/2022

Zo haal je met SEO én SEA meer rendement uit je marketingbudget

Door zoekmachine optimalisatie (SEO) en -adverteren (SEA) in te zetten optimaliseer je kansen voor een organisatie, product of dienst.  In de grootste online zoekmachine van dit moment (Google) worden elke dag 3.5 miljard zoekopdrachten verwerkt. 84% van de Google users gebruikt de zoekmachine minimaal 3 keer per dag. Daarmee is de Google zoekmachine één van de meest gebruikte online (advertentie)kanalen die veel kansen biedt om zichtbaar en vindbaar te worden. Maar waar begin je? Hoe weet je waar je in moet investeren? Hoe zorg je ervoor dat je het onderste uit de kan haalt? In dit blog lees je wat de termen inhouden, wat de verschillende doelen zijn en wat de combinatie van SEO en SEA je oplevert. 

Wat verstaan we onder SEO en SEA?

SEO en SEA hebben naast verschillende doelen ook een gezamenlijk doel: een website online zichtbaar en vindbaar maken. 

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Je optimaliseert een website om beter vindbaar te zijn in de onbetaalde zoekresultaten van een zoekmachine. We noemen dit organische zoekresultaten. Kortom: bij SEO zorg je ervoor dat een website zo geoptimaliseerd is dat Google de website kosteloos vertoont in de zoekresultaten van een bepaald zoekwoord. Hoe beter de website is geoptimaliseerd op een zoekwoord, hoe groter de kans is dat je hoger in de ranking komt te staan. Uiteindelijk helpt een goed uitgewerkte SEO-strategie met het opbouwen van autoriteit voor een organisatie, product of dienst. Lees hier meer over de voornaamste redenen om met SEO aan de slag te gaan. 

Als we het hebben over SEA, dan bedoelen we Search Engine Advertising. Ten opzichte van de (onbetaalde) organische zoekresultaten en vindbaarheid bij SEO, moet je bij SEA voor die vindbaarheid en het websiteverkeer betalen. Je betaalt Google dus om jouw website te vertonen als men een bepaalde zoekopdracht invoert en erop klikt. Betaalde zoekresultaten staan altijd aanbevolen in de eerste 5 zoekresultaten en vaak onderaan de zoekresultaten.

Meer rendement met SEO en SEA

Idealiter zorg je ervoor dat jouw website geoptimaliseerd is voor zowel SEO als SEA om de optimale vindbaarheid te bewerkstelligen. Zo kom je op een betaalde én organische manier bovenaan de zoekresultaten van Google te staan.

Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?

Naast organisch- en betaald verkeer zijn er nog andere verschillen.

Verschillen SEA en SEO

Voor meer informatie kun je ook onze blog lezen over de voor- en nadelen tussen SEO en SEA.

Synergie: één en één is drie

De samenwerking tussen SEA en SEO kan op de lange termijn enorm veel opleveren. Maar waarom versterken SEO en SEA elkaar? Vroeger kon je in Google Analytics zien welke SEO-zoekwoorden zorgen voor conversies. Helaas is dit niet meer het geval en kun je dit alleen nog zien binnen SEA-campagnes. Door SEA in te zetten, kan je de best converterende zoekwoorden als uitgangspunt nemen voor je SEO-campagne(s). Hiermee kan SEO-content geoptimaliseerd worden . Zo wordt jouw website naast de betaalde zoekresultaten ook organisch beter vindbaar op goed presterende zoekwoorden. Dit is één van de manieren waarop SEA en SEO goed met elkaar samenwerken. Maar andersom werkt het ook. Een bedrijf dat de SEO op orde heeft, plukt de vruchten op het gebied van SEA. De landingspagina van een SEA-advertentie bepaalt namelijk mede het succes van de campagne. De gebruiker wil namelijk uitkomen op een landingspagina die precies antwoord geeft op de vraag die hij/zij heeft. 

Of je als organisatie nu eerst moet investeren in SEO of in SEA is afhankelijk van veel factoren. Zo spelen budget en tijd, en zeker ook kennis van zaken een belangrijke rol. Daarom is het opzetten van een goede strategie essentieel. 

Wat voor strategie past het beste?

Eerder in dit blog is het al benoemd: de focus op SEO en SEA zorgt voor synergie. Uiteraard begrijpen wij dat het voor veel organisaties moeilijk is om direct met beide onderdelen te starten. Daarom adviseren we eigenlijk om te starten met één onderdeel en daarna het andere op te pakken. Het uiteindelijke resultaat moet zijn dat je een strategie ontwikkelt die ervoor zorgt dat er zowel via SEA als SEO verkeer naar jouw website gaat.

Vanuit Leadgate adviseren we vaak om te starten met SEA (in korte termijn meer verkeer naar jouw website) zodat SEO in de tussentijd opgestart kan worden (lange termijn). Het is van belang om met advertenties zoveel mogelijk relevant verkeer te genereren en data te verzamelen m.b.t. de zoekintentie en -gedrag. Deze data gebruik je vervolgens om SEO goed in te richten. Het optimaliseren van jouw website is iets wat je op lange termijn doet en kost dus veel tijd. Door via SEA bepaalde zoekintenties en -woorden te testen kom je er op korte termijn achter wat het beste werkt. Wanneer de effecten van SEO zichtbaar worden (de website wordt organisch goed gevonden en gezien als autoriteit), ziet Google de website als relevant en nuttig. Google vindt het belangrijk om gebruikers (zoekers) zo goed mogelijk te helpen door de best passende zoekresultaten te tonen. Als jij Google een handje helpt door jouw website zo relevant mogelijk te maken op bepaalde thematieken, kan Google je belonen door de cost-per-click (SEA) te verlagen. Zo betaal je uiteindelijk minder geld voor dezelfde resultaten. Win-win! 

Sta je op een bepaald zoekwoord al bovenaan in de organische zoekresultaten? Dan is SEA niet altijd nuttig en kan je beter kijken naar een zoekopdrachten waarop je nog niet bovenaan staat om zichtbaar en vindbaar te zijn.

In the end is het belangrijk om je goed in te lezen en een keuze te maken voor de aanpak die het beste bij jouw organisatie en marketingdoelstellingen past. Als je meer wilt weten over de impact van SEA op SEO, lees dan dit blog:

3 essentiële zaken als je kiest voor een SEO/SEA strategie

1. Uitvoerig zoekwoordenonderzoek

De basis voor een goede SEO- en SEA-strategie is een nauwkeurig en grondig zoekwoordenonderzoek. In dit onderzoek ga je op zoek naar de zoektermen en -woorden waar de doelgroep naar zoekt. Dit kunnen woorden zijn, maar ook korte zinnen. Helaas is het vanwege privacyredenen niet meer mogelijk om organische zoekwoorden te zien in Google Analytics, dus moet je een zoekwoordentool of Google Ads zoekwoordplanner gebruiken om deze informatie te achterhalen. 

2. Hogere kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore geeft aan wat de advertentiekwaliteit t.o.v. andere advertenties is op zoekwoordniveau. Een hoge kwaliteitsscore houdt in dat de advertentie en de landingspagina relevant zijn voor iemand die het zoekwoord heeft ingetypt (in relatie tot andere ads). Relevantie wordt bij Google goed beloond door de advertentie of zoekresultaten eerder te vertonen en hoger te ranken, maar ook door lagere kosten te rekenen. Ook hier is SEO belangrijk om jouw landingspagina te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de kwaliteit en relevantie ervan verbetert.

3. Meer rendement uit het marketingbudget

Door de data (relevant zoekgedrag, -woorden en -intentie) vanuit SEA te gebruiken voor SEO creëer je meer relevantie en autoriteit. Deze autoriteit en relevantie van de website zorgt er op zijn beurt voor dat Google je kan belonen met een lagere cost-per-click. Op deze manier behaal je dezelfde resultaten met minder budget en kan je dus meer uit je marketingbudget halen.

Hoe helpt Leadgate?

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over hoe een SEO- en SEA-strategie jouw organisatie verder kan helpen? Of wil je hulp bij het uitdenken hiervan? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan met onze specialisten via onze contactpagina of bel naar 010 268 1148. Wij helpen je graag verder!

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.