Online marketing is vaak een uitdaging voor IT-bedrijven. In de markt zijn veel concurrenten die gelijksoortige diensten aanbieden en zich op dezelfde doelgroep richten. Om die reden is het heel belangrijk om het probleem van de doelgroep als uitgangspunt te nemen voor online marketing en -communicatie. Echter zien wij in de praktijk vaak dat oprichters en managers binnen IT-bedrijven op technisch vlak heel sterk zijn, waardoor zij geneigd zijn om te denken vanuit de mogelijkheden van een product of dienst. Een goed uitgedachte online marketing strategie kan IT-bedrijven helpen met het in kaart brengen van de uitdagingen in de markt, met online zichtbaarheid creëren bij de juiste mensen en hoe zij zich kunnen positioneren in de markt.
Hoe begin je met het opstellen van een online marketing strategie voor jouw IT-bedrijf?
Bij het schrijven van een online marketing strategie is het van belang om goed na te denken over wat je wil bereiken met je IT-bedrijf, wie je doelgroep en concurrent is, welke online marketing kanalen je wilt inzetten en hoeveel online marketing budget er beschikbaar is. We helpen je graag met de bovenstaande vragen door ze stap voor stap te omschrijven.
Wat wil je bereiken met je IT-bedrijf?
Het bepalen van doelstellingen zorgt voor een stip op de horizon. Als iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van de stip op de horizon, kan iedereen op zijn/haar manier een steentje bijdragen. Het wordt makkelijker om keuzes te maken voor het wel of niet inzetten van bepaalde tools. De afwezigheid van doelstellingen in je online marketing strategie kan situaties creëren waarin een manager of directeur prioriteit geeft aan zijn/haar eigen doelen. Een gevolg hiervan kan zijn dat medewerkers geen visie hebben voor de lange termijn en door elkaar werken aan verschillende doelen. Zij weten niet waar zij naartoe werken en reageren ad hoc op situaties. Dit maakt de werkzaamheden minder doelgericht en effectief.
Voor het opstellen van doelstellingen kan het beste gebruik gemaakt worden van de SMART-methode (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden). Wanneer de doelstellingen bekend zijn, kan je als IT-bedrijf beslissen welke online marketing kanalen je kunt inzetten om de doelstellingen te bereiken. Aan de hand van de doelstellingen kun je KPI’s opstellen om tussentijds te peilen of de online marketing campagnes succesvol zijn.
Op wie wil je je focussen in de markt?
Als IT-bedrijf is het bij het opstellen van een online marketing strategie belangrijk om na te denken wie je doelgroep is. Door je te verdiepen in de voorkeuren, gedragingen en taken van de doelgroep kom je erachter hoe en met welke boodschap je deze mensen het beste bereikt. Met meer inzicht in je doelgroep wordt het mogelijk om gerichte content te produceren die je ze kunt aanbieden. Hoe meer inzicht je hebt in je doelgroep des te beter kun je op hun behoeften inspelen.
Wie is je concurrent?
Bij het analyseren van de concurrenten kun je jezelf de volgende vragen stellen; wie zijn onze concurrenten en wat onderscheidt ons van onze concurrenten? Het is goed om intern rond te vragen welke bedrijven jouw collega’s als concurrenten zien. Wanneer je weet wie je concurrenten zijn, kun je je meer verdiepen in de markt en doelgroep waar zij zich oprichten. Dit kan door de website te analyseren, hun blogs en nieuwsbrieven te lezen en social media in de gaten te houden.
Welke online marketing kanalen wil je inzetten?
De kennis over doelstellingen, doelgroepen en concurrenten kun je gebruiken om te bepalen welke online marketing kanalen je wilt inzetten. De mogelijkheden zijn heel uiteenlopend. Het is mogelijk om te adverteren via Google Ads en/of social media of je vooral te richten op het genereren van organisch verkeer met SEO. Welk kanaal (of kanalen) je kiest is afhankelijk van het beschikbare online marketing budget dat je te besteden hebt en hetgeen je wilt bereiken. In onze blog over SEA vs SEO lees je meer over de voor- en nadelen van zowel SEO als SEA.
Hoeveel online marketing budget is er beschikbaar?
Het marketingbudget bepalen kan op aantal manieren. Wij hebben verschillende methodes die wij hanteren voor budgetbepaling. De meest gebruikte methode is de omzetpercentagemethode. Je berekent een percentage van je omzet als marketingbudget. Volgens een onderzoek van Gartner is het gemiddelde marketingbudget tussen de 6,5% en de 10% van de jaarlijkse omzet. Een andere methode die wij meestal adviseren is de taakstellende methode. Bij deze methode maak je een lijst met marketingactiviteiten en bereken je wat deze gaan opleveren. Dit doe je op basis van de marketing- en salesfunnel. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de hoeveelheid leads die leiden tot een MQL (Marketing Qualified Lead), een SQL (Sales Qualified Lead) en/of een klant. Per fase kun je zien welke online marketing kanalen voor de meeste leads zorgen of waar optimalisatie nodig is. In ons stappenplan voor het opstellen van een marketingbudget lees je hoe je in 4 stappen dit proces kunt aanpakken.
Hoe helpt Leadgate?
Nu we de stappen hebben besproken, kan je als IT-bedrijf aan de slag met het schrijven van je online marketing strategie. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over specifieke onderdelen? Of wil je hulp bij het uitdenken van je online marketing strategie? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan met onze specialisten via onze contactpagina of bel naar 010 268 1148. Wij helpen je graag verder!