26 november, 2021

Verleg je focus naar januari: 5 redenen waarom adverteren op LinkedIn als IT-bedrijf in december minder interessant is.

Door

Loes

Adverteren in december

December, een maand gevuld met pepernoten, kerstliedjes en oliebollen. Een maand die anders is dan alle anderen. Dit geldt ook voor het online advertising landschap. Elk jaar krijgen wij de vraag van onze klanten of het zinvol is om te adverteren in december. In deze blog hebben wij 5 redenen op een rijtje gezet die je vertellen waarom het voor IT-bedrijven verstandig is om de focus te verleggen naar de maand januari.

1. Leadgate klantdata

Uit data van onze klanten blijkt dat januari in de afgelopen jaren een piekmaand is geweest voor de performance van de LinkedIn advertenties. Dit is vooral te verklaren uit de piek in het aantal LinkedIn gebruikers in deze maand. Deze piek is goed te verklaren. In januari beginnen veel mensen aan hun nieuwe baan. Daarnaast zitten medewerkers vol met goede voornemens om zichzelf te ontwikkelen, maar ook om impact te maken binnen de organisatie. Uit onze data is gebleken dat de open rates van mailings in de laatste weken van het jaar flink dalen. Je online marketing activiteiten zijn in deze maand dus minder effectief. Al met al zien we binnen data van onze klanten een trend waarin december een dalmaand is en januari een piekmaand.

2. Felle concurrentie vanuit grote organisaties

Het zal geen verrassing zijn dat de grote IT organisaties ook adverteren via LinkedIn. Deze organisaties richten zich op dezelfde doelgroepen als de kleinere IT-bedrijven. Het grote verschil is dat deze organisaties vaak rest-potjes hebben, die ze inzetten in de laatste maand van het jaar. Dit doen ze om zo hun marketingbudget van het aflopende jaar volledig te benutten. Daarnaast zijn de grotere concurrenten vaak nog op zoek naar laatste orders om hun boekjaar succesvol af te kunnen sluiten.

Doordat de grote bedrijven deze extra budgetten inzetten, gaan de cost per click (CPC’s) van de LinkedIn advertenties flink omhoog. Hierdoor ben je veel meer geld kwijt voor een klik of een conversie. Het is daardoor in deze maand minder interessant om op het platform te concurreren.

3. Afname van LinkedIn gebruikers in december

In het luisteren naar kerstliedjes en het eten van de feestmalen gaat veel tijd zitten. In december nemen dan ook veel mensen vakantiedagen op. Aangezien LinkedIn een zakelijk platform is, neemt het aantal gebruikers hierdoor flink af in december. In combinatie met de hoge concurrentie die we in het vorige punt hebben besproken, zorgt dit voor een flinke verhoging in de CPC’s. Wat op zijn beurt weer zorgt voor hogere kosten om je resultaten te bereiken.

4. Lagere bezettingsgraad in het salesteam

Bij onze klanten merken we dat, door de vele vrije dagen die in december worden opgenomen, de bezettingsgraad in het salesteam vaak lager is. Hierdoor is het lastiger voor het sales team om leads op te volgen. Indien je bedrijf aan marketing automation doet, zal dit probleem niet zo groot zijn. De leads zullen hiermee eerst een geautomatiseerd proces doorlopen waarmee ze klaargestoomd worden om door het salesteam opgevolgd te kunnen worden. De leads die hierbij in december binnenkomen, zullen niet allemaal in dezelfde maand opgevolgd hoeven worden. Echter, indien je bedrijf geen marketing automation heeft, is het zonde als de leads in december binnen blijven komen wanneer het salesteam niet de capaciteit heeft om deze allemaal op te volgen.

5. Lagere bereikbaarheid van potentiële klanten

Het opvolgen van leads is een stuk lastiger in december. Reacties als “Onze directeur is op vakantie” of “ik neem het mee naar volgend jaar” zijn eerder regel dan uitzondering. In het nieuwe jaar is de kans groot dat deze leads je zijn vergeten. Zeker als de urgentie er voor hen niet is. Hierdoor ligt het percentage leads dat in december converteert naar klant een stuk lager.

Wat adviseert Leadgate?

Heb je budget over dat verdwijnt als je het niet voor het eind van het jaar opmaakt? Of wil je graag je verkoopkansen verhogen ongeacht wat de kosten hiervan zijn? Dan kun je zeker overwegen om in december op LinkedIn te blijven adverteren. Om te kunnen blijven concurreren, is het in dit geval zelfs verstandig om je budgetten en je maximale CPC’s te verhogen.

In alle andere gevallen adviseren wij om je advertentiebudget in december flink terug te schroeven. Het is zelfs geen verkeerd idee om je campagnes in deze maand te pauzeren.

Bonus tip: gebruik deze kans om je concurrentie in 2022 een stap voor te zijn. Gebruik de maand december om alle campagnes voor het nieuwe jaar klaar te zetten zodat deze meteen vanaf het begin van januari live kunnen. Doordat de grotere concurrenten zich nog flink op de maand december hebben gefocust, moeten zij in januari vaak nog de nieuwe plannen uitwerken. Hierdoor kun je in de eerste weken van deze maand profiteren van minder concurrentie en een stijging in het verkeer. Dit geeft je de mogelijkheid om met een flink lagere CPC een lagere cost per lead (CPL) te genereren. De lagere CPL in januari wordt weergegeven in de volgende afbeelding. Hierin wordt de data van alle LinkedIn accounts van onze klanten in december vergeleken met de data in januari.

 

Klantdata-december-januari

Hoe zit het met mijn Google Ads campagnes?

Veel IT-bedrijven adverteren vaak op niche zoekwoorden met hun Google Ads campagnes. Aangezien hier vaak minder zoekverkeer op is, zullen de kosten niet veel hoger uitvallen. In december worden er vaak jaarplannen/budgetten ingediend voor het komende jaar, waarin grote IT-uitgaven worden meegenomen. Om deze reden wil je je zichtbaarheid op Google behouden en vertoond worden wanneer de zoekintentie er is. Afhankelijk van de historische prestaties van je campagnes zou je iets terug kunnen schalen in je budget op Google Ads. In ieder geval is ons advies om je Google Ads campagnes in december door te laten draaien.

Hoe helpt Leadgate?

Leadgate Europe heeft online marketing professionals in huis die gespecialiseerd zijn in het genereren van kwalitatieve B2B-leads voor IT-bedrijven. Wij zorgen dat je het maximale uit jouw online advertentiecampagnes haalt door continu te optimaliseren op basis van data. Zo zorgen wij dat je niet alleen in december en januari het optimale resultaat uit je online campagnes haalt, maar ook in de andere maanden van het jaar. Ontdek de mogelijkheden voor jouw IT-bedrijf. Neem contact op via 010-268 1148 of via info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.