24 november, 2017

Staat LinkedIn Advertising al op de 2018 marketingkalender?

Door

Stefano

Staat LinkedIn Advertising al op de 2018 marketingkalender

Online adverteren via LinkedIn is een goed marketingmiddel voor leadgeneratie. Het sociale media platform maakt het mogelijk je specifieke doelgroep te creëren en te targeten in de hoop dat ze overgaan tot de gewenste actie. Toch is niet ieder B2B-bedrijf actief aanwezig op LinkedIn, terwijl het self serving platform ‘Campaign Manager’ (van LinkedIn) zich de laatste jaren sterk heeft ontwikkeld. Kortom er liggen genoeg kansen voor iedere organisatie!

Sinds de overname door Microsoft is het advertising platform van LinkedIn aanzienlijk verbeterd. Zo is het mogelijk om conversies te meten door middel van een ‘Insight Tag’ en worden er continu nieuwe toevoegingen geplaatst aan de mogelijkheden met betrekking tot retargeting. Redenen genoeg om direct aan de slag te gaan met LinkedIn advertising.

Resultaten meer inzichtelijk via een Insight Tag

Het is nu mogelijk om conversies bij te houden via LinkedIn door het plaatsen van een Insight Tag. Een Insight Tag is een korte javacode die conversietracking mogelijk maakt. De Insight Tag werkt hetzelfde als het installeren van een Google Analytics javacode, de code van LinkedIn hoeft maar één keer aangemaakt en geplaatst te worden. De nieuwe Insight Tag zorgt voor de volgende mogelijkheden:

  • Retargeting via LinkedIn (Matched Audiences);
  • Meten van conversie via LinkedIn;
  • Inzicht op de LinkedIn-profielen van de bezoekers van de website van de adverteerder.

Leadgeneratie met de Insight Tag

Meestal is het doel van online marketing leadgeneratie. Dit proces wordt nu makkelijker gemaakt door LinkedIn met behulp van de Insight Tag. Maar welke opties kan een adverteerder gebruiken voor leadgeneratie? Hieronder staan twee mogelijkheden beschreven van social media marketing.

LinkedIn Audience Network

De optie LinkedIn Audience Network is niet nieuw op het social media platform. Met het LinkedIn Audience Network is het mogelijk om aanvullend in het LinkedIn-netwerk van professionele websites te adverteren. Deze optie moet wel worden aangevinkt bij het aanmaken van een nieuwe campagne. Hierbij kan de adverteerder niet zien wie van de doelgroep bereikt wordt via de advertentie. Ook is het niet mogelijk om websites apart te targeten. Wél is het mogelijk om websites of categorieën uit te sluiten.

Website Demographics

Het laatste voordeel van de Insight Tag is de functionaliteit van website demographics. De functie website demographics geeft adverteerders inzage in de LinkedIn-data van hun websitebezoekers. Hierbij gaat het niet alleen om bezoekers die via LinkedIn de website bezoeken, maar om alle websitebezoekers die een LinkedIn-profiel bezitten.

Leadgeneratie zonder de Insight Tag

In de ‘Campaign Manager’ van LinkedIn is het ook mogelijk te adverteren zonder Insight Tag te gebruiken. Hierin worden dan Lead Gen Forms en Sponsored InMails gebruikt. In beide opties kan er gebruik gemaakt worden van een call-to-action-button. Deze moeten de doelgroep triggeren over te gaan tot de gewenste actie. Bijvoorbeeld door het downloaden van whitepaper.

Lead Gen Forms

LinkedIn maakt het mogelijk om een leadformulier te koppelen aan je Sponsored Content advertenties. De adverteerders kunnen de leadformulieren voor verschillende doelen gebruiken met een passende call-to-action. Het voordeel van de Lead Gen Forms is dat de bezoekers LinkedIn niet verlaten en ze een vooraf ingevuld formulier geserveerd krijgen op basis van hun profielgegevens.
Ook voor de adverteerders wordt het gemakkelijk gemaakt. Met één druk op de knop kan het leadoverzicht gedownload worden. Ieder bedrijf kan de leads nu laten opvolgen door het salesteam of doorzetten in het CRM- of marketing automation programma.

Sponsored InMail

Voorheen waren Text Ads en Sponsored Content de enige advertentievormen binnen LinkedIn Campaign Manager. Met sponsored InMail heeft LinkedIn een nieuwe optie toegevoegd. De nieuwe optie stuurt InMails naar de gewenste doelgroep van de adverteerder.

Sponsored InMail is een goed middel voor informatieve doeleinden (en dus niet te commercieel), omdat het anders zijn kracht verliest. Sponsored InMail zorgt voor leadgeneratie of branding. Ook kunnen er lijsten opgebouwd worden voor de retargeting campagne.

Met de sponsored InMail is het mogelijk om de doelgroep met een persoonlijke aanhef te schrijven. Verder kan de sponsored InMail worden voorzien van een CTA-button om de lezers naar je website te krijgen. Om de mail te optimaliseren kan er naast de InMail gebruik gemaakt worden van een companion banner. Een companion banner is een advertentie die wordt weergeven op een webpagina. Meestal zijn deze advertenties op een standaard plaats op de webpagina te vinden.

LinkedIn op de nieuwe marketingkalender

Hopelijk heb je een beter inzicht gekregen van de mogelijkheden van het social media platform LinkedIn. Het is als adverteerder een uitstekend marketingmiddel om je doelgroep te bereiken, vooral binnen B2B. Volgens Act-On vindt tegenwoordig 70% van het aankoopproces in de B2B dienstverlening online plaats. Met dit feit in het achterhoofd is het een logische vervolgstap om LinkedIn op de marketingkalender van 2018 te zetten. Veel succes! 

Meer weten?

Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.