26 mei, 2021

SEO vs SEA: alle voor- en nadelen op een rijtje

Door

Loes

SEA vs SEO

Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) vormen anno 2021 dé fundering voor het uitvoeren van een succesvolle online marketing campagne voor je bedrijf. Beide disciplines zijn erg belangrijk, werken langs- en met elkaar en hebben hun eigen voor- en nadelen. Maar wat zijn deze voor- en nadelen precies? Welk kanaal past het beste bij je marketingdoelstellingen? In dit blog gaan we deze vragen behandelen.

Wat is Search Engine Optimization (SEO)?

SEO is een vorm van zoekmachinemarketing waarin alle activiteiten worden meegenomen die bepalend zijn voor het hoog laten scoren van jouw website binnen de organische zoekresultaten. Hierbij wil je dat jouw website gevonden wordt op relevante zoekwoorden binnen de zoekresultaten. Het beter vindbaar zijn op deze relevante zoekwoorden resulteert in betere online vindbaarheid en meer klikken naar je website. Voor deze klikken hoef je niet te betalen, dat is wat SEO zo’n interessante vorm van marketing maakt. Maar wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Voordelen van SEO

Gebruik maken van SEO geeft potentiële klanten vertrouwen in je organisatie

Een website die goed vindbaar is wordt vaak geassocieerd met autoriteit: je kunt namelijk niet betalen voor een hoge organische positie. Het feit dat je organisch hoog scoort laat zien dat de content die je op je website aanbiedt goed aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep. Zoekmachines meten namelijk a.d.h.v. verschillende gebruikersstatistieken en algoritmes hoe je website presteert en bepalen op deze manier je positie in de organische zoekresultaten. Het is zelfs zo dat sommige mensen ervoor kiezen om alleen te klikken op organische resultaten, omdat deze meer vertrouwen bieden.

Op de lange termijn bespaart het toepassen van SEO veel geld

Waar SEA een budget vereist om te kunnen adverteren in de zoekresultaten, hoeft er voor SEO niet betaald te worden. SEO is meer gericht op het procesmatig verbeteren van de vindbaarheid van je website, wat na verloop van tijd zal resulteren in een hogere organische positie. Dit proces eist veel kennis en kunde, maar betaalt zich uiteindelijk in grote mate terug als je hierin de juiste stappen weet te nemen. Mits het goed bijgehouden wordt, kan je je positie in de zoekmachine resultaten ook lang behouden.

Nadelen van SEO

Je bent afhankelijk van het algoritme van de zoekmachine

Zoekmachines als Google en Bing hebben een aantal criteria die ze gebruiken als maatstaven voor het beoordelen van jouw website. Voor het hoger scoren binnen de zoekresultaten is het dus belangrijk om te zorgen dat je je website optimaliseert zodat je hieraan voldoet. Deze criteria worden met regelmaat aangescherpt en gewijzigd waardoor je regelmatig je website moet aanpassen om je huidige positie te behouden. Daarnaast zijn lang niet al deze beïnvloedingsfactoren bekend: je kunt dus niet alles in de hand hebben.

SEO kan veel tijd kosten

Zoekmachineoptimalisatie is een iteratief proces waarbij de resultaten niet altijd op korte termijn merkbaar zijn. Er zijn vaak wel quick-wins te halen, maar de meeste resultaten zullen over een verloop van tijd behaald worden. Veel organisch verkeer ontvangen voor je website kan uitvoerig tijd en moeite kosten. Het is essentieel om in te spelen op belangrijke ontwikkelingen en trends binnen je eigen markt. Denk hierbij aan updates over het algoritme van Google. Zoek ook naar naslagwerk over het schrijven van content dat jouw bedrijf kan helpen met het maken van whitepapers en blogs.

Wat is Search Engine Advertising (SEA)?

SEA is net als SEO een vorm van online marketing waarbij het doel is om klikken van je doelgroep naar de website te krijgen. In tegenstelling tot SEO, wordt voor deze klikken betaald door het inkopen van advertentieruimte bovenaan de zoekresultaten. Het gaat hier om advertenties die klikken genereren naar je website. Je kiest zelf uit op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Het gaat hierom dat je advertenties overeenkomen met de zoekintentie. Je budget en kwaliteit van deze advertenties bepalen hoe zichtbaar je bent in de zoekresultaten. De belangrijkste eigenschap van je advertentie is dat deze overeenkomt met de zoekintentie, en dus relevant is. Campagnes werken op basis van zoekmachineveilingen waarbij advertenties gerangschikt worden in de zoekresultaten. Dit brengt voor- en nadelen met zich mee.

Voordelen van SEA

Maximaal inzicht in de resultaten van je SEA campagnes

Het adverteren binnen zoekmachines kun je doen via Google Ads en Microsoft Ads (Bing). Binnen deze platformen kun je gemakkelijk een overzicht krijgen van de prestaties van je advertentiecampagnes. Op basis van de data die je tot je beschikking hebt binnen deze platformen kun je inzichten verkrijgen en hier de vervolgstappen voor je campagnes op baseren. Daarnaast geven deze platformen vaak nog suggesties en tips die de prestaties van je campagnes kunnen verbeteren. Bij SEA heb je dus een goed overzicht van de resultaten van je campagnes en kun je optimaliseren op basis van data.

Altijd direct inspelen op je doelgroep met SEA

Wil je snel gevonden worden op zoekintenties van je eigen doelgroep? Dan bereik je met SEA snel resultaat: je kunt direct adverteren op gekozen zoekwoorden en het resultaat van je campagnes dagelijks monitoren. Daarnaast kun je via verschillende kanalen je doelgroep bereiken. Het is niet alleen mogelijk om dit te doen via de zoekresultaten, maar ook via video- en display advertenties om zoveel mogelijk contactpunten te creëren.

Nadelen van SEA

Het adverteren op zoekmachines kan duur worden

Het prijskaartje dat aan jouw campagne hangt is afhankelijk van de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden en de concurrentiekracht van de markt waar je je in bevindt. Hoe beter je deze strategie uitwerkt, des te effectiever je te werk kunt gaan met je budget. Het neemt echter niet weg dat het altijd geld kost en je dus verstandig moet omgaan met je keuzes, omdat deze erg nadelig voor je kunnen werken als je niet de juiste stappen maakt. Lees je dus altijd goed in voordat je met een campagne begint. Vraag jezelf bijvoorbeeld af hoeveel een lead mag kosten (doel-CPA) en kijk of je dit kunt berekenen a.d.h.v. je eigen bedrijfsdoelstellingen. Indien je gebruik maakt van Google Shopping is het van belang om na te denken over je Doel-ROAS (Return on Ad Spend), hoeveel wil je verdienen voor elke euro die je uitgeeft. Zoek daarnaast ook regelmatig voor updates van Google Ads om zo altijd op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden.

Adverteren op zoekmachines biedt geen lange termijn garanties

Waar SEO (mits je het bijhoudt) blijft zorgen voor klikken naar je website, zal het succes van SEA direct stoppen wanneer het budget op is. Zodra je budget op is, zullen je advertenties niet meer vertoond worden en ben je dus minder goed vindbaar op de zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Indien er geen budget meer is voor het adverteren kan dit kwalijk zijn voor je inbound marketing. Om deze reden is het altijd verstandig om gebruik te maken van zowel SEA als SEO, zodat je niet alleen je korte maar ook lange termijn marketingdoelstellingen kunt behalen.

SEO vs SEA: Wat is de beste keuze?

Er is geen eenduidig antwoord te geven op deze vraag. Natuurlijk is het niet noodzakelijk om te kiezen tussen SEA en SEO. Het is ook mogelijk om te kiezen voor beide strategieën. Belangrijk is om je goed in te lezen over beide onderwerpen en te kiezen voor een aanpak die het beste bij jouw bedrijf past. Kijk hierbij naar je budget en je eigen marketingdoelstellingen om een gedegen keuze te maken.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.