19 mei, 2017

Scoor hoger in Google met hoogwaardige content

Door

Stefano

Hoe scrhijf ik beste webtekest

We weten al enige tijd dat content marketing een belangrijk onderdeel is binnen je digitale marketingstrategie. Maar hoe creëer je precies hoogwaardige content wat ook nog goed is voor de zoekmachines? In dit blogbericht leer je meer over de meerwaarde van content marketing en hoe je dit kan toepassen binnen je organisatie.

Wat is content marketing?

Content marketing is een strategisch proces waarbij de focus ligt op het creëren van relevante en waardevolle content, met als doel je publiek aan te trekken, te behouden en uiteindelijk om te zetten tot actie. Zo staat content in de top 3 ranking factoren van Google’s algoritme.

Aan de slag met schrijven van ‘goede’ content

In eerste instantie is de content op je website gemaakt voor je bezoekers en niet voor zoekmachines. Toch moet je bij het schrijven van content ook rekening houden met wat de zoekmachines indexeren. Maar wat is precies ‘goede’ content vanuit SEO-perspectief? Hieronder volgen een aantal tips om goede content neer te zetten:

1. Start je content marketing met onderzoek

Om te beginnen is het verstandig om van start te gaan met een zoekwoordanalyse en te kijken waar je doelgroep naar op zoek is:

  • Selecteer een primair zoekwoord (kies bijvoorbeeld een zoekwoord dat nog niet in gebruik is op een andere pagina)
  • Kies een aantal secundaire zoekwoorden, zoals synoniemen
  • Selecteer je onderwerp
  • Welke problemen los je op en benoem deze problemen

Het is belangrijk dat je bij het schrijven van content de taal van de doelgroep begrijpt en helpt de lezer haar vraag te beantwoorden. Zo scoort bijvoorbeeld lange content (meer dan 1000 woorden) beter in de organische resultaten. Wel is het belangrijk dat je bij het schrijven van je content niet de focus verliest en blijft schrijven voor de juiste buyer persona.

Meer weten over het gebruik van buyer persona? Download onze gratis whitepaper.

2. Kies een sterke titel en de juiste opbouw van je content

Een sterke titel is misschien wel één van de belangrijkste aandachtspunten van je content. Zonder een goede titel kijkt de lezer namelijk niet eens naar je tekst. Neem hier dus ook echt de tijd voor, je schrijft de content namelijk vanuit de belofte in de titel!

Naast een sterke titel, moet je content een sterke opbouw hebben. Een goed voorbeeld hiervan is het AIDA-model. Zorg ervoor dat je aandacht trekt bij de lezer (een pakkende eerste alinea) en dat je interesse opwekt. Vertel bijvoorbeeld iets waarmee de lezer zich kan identificeren. Creëer behoefte bij de lezer door tips of voordelen mee te geven. Uiteindelijk gaat het om resultaat, dus is het belangrijk de laatste stap niet te vergeten. Om de lezer aan te zetten tot actie, kan je gebruik maken van een duidelijke call-to-action.

3. Creëer geweldige content

Er is natuurlijk geen vaste formule om geweldige content te creëren. Om mee te beginnen geef ik je een aantal tips om dit resultaat gemakkelijker te bereiken. De content moet bijvoorbeeld actueel zijn of niche-gerelateerd, maar ook relevant voor je bedrijfswaarden. Stel jezelf dus vragen als:

Welke onderwerpen hebben veel engagement?
Waar wordt het meeste naar gezocht?
Wat zijn de belangrijkste thema’s en trends?
Gebruik eens Google Trends ter inspiratie of om te zien of er daadwerkelijk veel gezocht wordt op je onderwerp.

(Google Trends, onderwerp: content marketing)

Zorg ervoor dat je content educatief, concreet, inspirerend, relevant, praktisch of uniek is. Wanneer er meer engagement ontstaat bij je bezoekers, zullen ze uiteindelijk meer content consumeren.

4. Help de lezer

Gebruik content dat snel gescand kan worden door de lezer. Dit doe je door gebruik te maken van onder andere:

  • Een krachtige titel
  • Korte paragrafen
  • Headers
  • Eén of meerdere links
  • Bullet points
  • Tips
  • Eén of meerdere calls-to-action (denk na over vervolgstappen)
  • Quotes of cijfers

5. Zorg voor correcte content en maak op een juiste wijze gebruik van je zoekwoorden

Je content moet geen spelfouten of grammaticale fouten bevatten. Laat bijvoorbeeld je content eens door iemand nalezen voordat je het publiceert. Door gebruik te maken van outbound links weten zoekmachines dat je je associeert met het juiste publiek, wat goed is voor je SEO. Mocht je verwijzen naar bepaalde bronnen in je tekst, maak dan gebruik van goede en betrouwbare bronnen (ook Wikipedia is een betrouwbare bron volgens Google).

Omdat je begonnen bent met een zoekwoordonderzoek, gaat het er hier niet om welke zoekwoorden je moet gebruiken, maar hoe je deze gebruikt in je content. Google stelt het niet op prijs wanneer je telkens hetzelfde zoekwoord in je tekst gebruikt. Organiseer je primaire zoekwoorden in titels, afbeeldingen, de URL en de eerste 100 woorden van je content. Maak dus ook gebruik van synoniemen in je tekst!

6. Optimaliseer je content

Als laatst zijn er een aantal technische factoren waar je rekening mee moet houden:

  • Maak gebruik van een korte URL
  • Help Google de content begrijpen door de pagina toe te voegen aan de XML-sitemap
  • Zorg dat de content snel laadt (minder dan 3 seconden) en dat afbeeldingen of andere bestanden hier geen invloed op hebben
  • De content moet goed leesbaar zijn op mobiel. Zorg dus ook dat bepaalde CTA’s en afbeeldingen hierop zijn afgestemd. Google kiest tegenwoordig voor mobile first.
  • Houd het bouncepercentage in de gaten en stem hier (nieuwe) content op af.

Meer weten?

Meer weten over content marketing? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.