26 januari, 2021

ROI based marketing: wat is het en hoe pas je het toe?

Door

Loes

ROI based marketing en hoe pas je het toe

ROI based marketing is een theorie die de ROI (return on investment) als uitgangspunt neemt voor het wel of niet doen van marketinguitgaven. Aan de ene kant logisch, want je wil natuurlijk onderaan de streep winst behalen op de investering(en) die je doet. Aan de andere kant zien we nog dat veel IT-organisaties het als een uitdaging zien om leadgeneratie succesvol meetbaar te maken. In deze blog geven wij je een stappenplan om ROI based marketing toe te passen. 

Waarom ROI based marketing ‘hot’ is

Er zijn verschillende redenen waarom ROI based marketing momenteel een hot item is voor IT-organisaties. Onderstaand behandelen we er een aantal. 

Coronacrisis

Het is voor niemand een verrassing dat de coronacrisis een negatieve economische impact op het gehele Nederlandse bedrijfsleven heeft. Dit dwingt ook veel IT-organisaties ertoe om elke euro extra om te draaien voordat deze geïnvesteerd wordt. Hoewel leadgeneratie juist een manier is om klanten binnen te halen, dient elke uitgegeven marketingeuro ook te worden verantwoord. 

De ontwikkelingen hebben marketeers genoodzaakt om met een andere blik naar de data te kijken en deze op een andere manier in te zetten.

Data driven maatschappij

Mede door de komst van het internet, is er veel meer data beschikbaar over de interne processen en activiteiten van een bedrijf. Dit geldt ook voor marketing. Adverteren via platforms zoals LinkedIn, Google en Facebook levert je bijvoorbeeld uitgebreide data op van al je campagnes. Hetzelfde geldt voor het gebruiken van een marketing automation systeem. De data van alle verzonden e-mails is direct inzichtelijk. Al deze data sources kun je vervolgens overzichtelijk importeren in een online dashboard zoals Google Data Studio.    

Groeiende concurrentie

Het feit dat via het internet ook potentiële klanten veel makkelijker te benaderen zijn, zorgt ervoor dat ook het aantal IT-organisaties blijft stijgen. Dit leidt ertoe dat IT-organisaties de concurrentie gecontroleerd moeten aanpakken, ook als het gaat om marketing. Hierbij is het essentieel dat jouw marketinguitgaven een positieve bijdrage leveren aan de uiteindelijke omzet. 

Wat je nodig hebt om ROI based marketing toe te passen

Wat heb je precies nodig ROI based marketing toe te passen? Hieronder beschrijven wij een aantal belangrijke vereisten. 

Iemand die de beslissing neemt

De beslissing, om marketing ROI als leidraad te nemen voor marketingactiviteiten, komt vaak van de eigenaar van een IT-organisatie of de marketing manager. Het is belangrijk dat degene die de beslissing neemt ook alle betrokken partijen (collega’s, bureaus waar je mee samenwerkt) overtuigt van de voordelen. Zorg dus dat je als beslissingsbevoegde ROI based marketing op de juiste manier adopteert binnen jouw IT-organisatie. 

Samenwerking tussen marketing- en sales

Verder is het belangrijk dat het marketing- en salesteam van jouw IT-organisatie nauw samenwerkt. Enerzijds wil je vanuit sales feedback op de gegenereerde leads om te sturen op zoveel mogelijk resultaat onderaan de streep. Anderzijds wil je vanuit sales weten of een specifieke lead een klant is geworden. Zo is het mogelijk om de marketing ROI te berekenen van jouw marketinguitgaven.  

Tip: Lees ook in onze whitepaper hoe je in 5 stappen een betere afstemming tussen Marketing & Sales bereikt. 

Inzicht in het leadgeneratie- en leadnurturing proces

Naast de samenwerking tussen marketing- en salesteam, wil je ook alle data beschikbaar hebben over het gehele leadgeneratie- en leadnurturing proces. Dit kan je doen door data vanuit verschillende kanalen samen te laten komen in een overzichtelijk dashboard. Onderstaand een voorbeeld hoe we dit voor onze klanten uit de IT-sector doen. 

Daarnaast is het belangrijk dat je salesteam actief gebruikmaakt van een CRM-systeem om de status van leads aan te geven. Bij Leadgate Europe sturen we bijvoorbeeld alle gegenereerde leads via Google Ads, LinkedIn Ads en de website door naar het marketing automation systeem. Deze kunnen we vervolgens weer koppelen aan het CRM-systeem van de klant, waardoor de gehele klantreis van impressie tot conversie in kaart is.

Hoe bereken je de marketing ROI?

Je weet nu waarom ROI based marketing ‘hot’ is en wat je nodig hebt, maar hoe bereken je de marketing ROI precies? De ROI is de verwachte opbrengsten van een uitgave min de kosten van die uitgave en het resultaat daarvan gedeeld door de kosten. De marketing ROI is de marketing variant: de verwachte opbrengst min de marketinguitgave en dat resultaat delen door de marketinguitgave. Onderstaand een concreet voorbeeld van hoe je de marketing ROI berekent. 

Voorbeeld:

IT-organisatie Werkplek B.V. verkoopt digitale werkplek oplossingen. Zij willen weten wanneer de inzet van Google Ads voor Werkplek B.V. succesvol is. De status van alle gegenereerde leads wordt bijgehouden in Salesforce. Hierdoor ziet het marketing- en salesteam dat gemiddeld op elke 100 Google Ads leads (á € 50,- per lead), 2 leads daadwerkelijk klant worden. Het conversieratio is 2%. De gemiddelde orderwaarde van Werkplek B.V., is € 8.000,- per nieuwe klant. De marketing ROI kan nu als volgt worden berekend:
€ 16.000,- (opbrengsten investering) – € 5.000,- (kosten investering) : € 5.000,- (kosten investering x 100%) = een ROI van 220%.

 

Voor elke euro die Werkplek B.V. investeert in Google Ads, krijgen zij € 2,20 voor terug. Zo kun je dus door ROI based marketing toe te passen, een verantwoorde keuze maken om een X bedrag extra te investeren in jouw online kanalen. 

Hoe helpt Leadgate?

Wil je met jouw IT-organisatie ook een verantwoorde keuze maken met betrekking tot jouw marketinginvesteringen? Wij maken de data van het leadgeneratie proces van jouw IT-organisatie inzichtelijk door middel van een Online Marketingfunnel. In deze whitepaper leggen wij jou uit hoe je van een bezoeker een (trouwe) klant kunt maken met behulp van leadgeneratie en je Online Marketingfunnel. Download onze whitepaper of neem contact op met onze specialisten via info@leadgate.eu of 0102681148.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.