22 november, 2017

‘Push’ is de nieuwe stuwende kracht van online marketing

Door

Stefano

Online marketing is allang niet meer alleen Google

Binnen Marketing is push- en pull- marketing al zo oud als Methusalem. Sinds dat er ooit een woord is geschreven over marketing werd er al onderscheid gemaakt tussen een ‘duwende’ fabrikant (push) en een klant die aan het product ’trekt’ (pull)’.

‘Bij een Pull strategie wordt een vraag gecreëerd waardoor het product door het distributiekanaal wordt getrokken. Er is sprake van een vragende klant, vaak door vraaggedreven marketinginspanningen. Een voorbeeld hiervan is een reclame met als doel klantvoorkeur te ontwikkelen.’

‘Bij een Push Strategie wordt een product aangeboden en als het ware door het distributiekanaal geduwd. Er is sprake van een duwende fabrikant en door aanbod gedreven marketinginspanningen. Een voorbeeld hiervan is een betere locatie in het schap of het geven van kortingen.’

Online marketing is allang niet meer alleen Google

Online Marketing heeft in eerste instantie zijn bestaansrecht gekregen doordat Google beïnvloeding (Search Engine Optimization / SEO) en advertising (Search Engine Advertising / SEA) mogelijk maakte binnen de zoekmachine. Daarop voortbordurende was het logisch dat, door de mogelijkheden die Google boodt, een pull strategie zeer belangrijk werd. ‘Bovenaan in Google komen’ was met name het allerbelangrijkste wat er was. Op basis van een bestaande vraag van een potentiële klant ervoor zorgen dat je zichtbaar, opvallend en interessant was, zodat je ’gevonden’ werd, was top-of-mind. Nu jaren later de online marketingbedrijfjes als paddestoelen uit de grond zijn geschoten, letterlijk iedereen claimt verstand van online marketing te hebben en de concurrentie op ieder zoekwoord moordend is geworden, wordt er steeds meer gezocht naar alternatieven.

De evolutie van Social Media platformen

Een alternatief op marketing via Google is het inmiddels welbekende Social Media marketing. Social Media platformen zijn in eerste instantie, zoals de naam al zegt, ontstaan als platformen voor sociale interactie. Het eerste doel van deze platformen was om een zo groot mogelijk netwerk te creëren dat met elkaar communiceert over onderwerpen via Twitter, foto’s via Instagram, je vrije tijd via Facebook en je professionele leven via LinkedIn. Nadat deze netwerken groot genoeg waren veranderden de doelen van deze organisaties, met name onder invloed van aandeelhouders die het voor het zeggen kregen. Niet langer was de communicatie voldoende, er moest ook geld aan verdiend worden. Advertising bleek hierin het gouden woord.

Nu geld verdienen door middel van advertising de nieuwe standaard binnen Social Media platformen is geworden, kon hierin langzaam toegewerkt worden naar een bepaalde vorm van volwassenheid of maturity. Deze volwassenheid lijkt inmiddels te zijn bereikt nu winstverwachtingen van platformen als Facebook en LinkedIn contant worden overtroffen (laatste kwartalen 2016).

Push is Goud voor Marketeers

Facebook en LinkedIn hebben door de jaren heen een enorme schat aan data opgebouwd die marketeers feilloos laten zien welke personen tot een bepaalde doelgroep behoren. Deze doelgroepen zijn makkelijk vindbaar en inmiddels steeds slimmer te beïnvloeden met steeds betere, op basis van data gecreëerde, content. Dit alles zorgt ervoor dat marketeers inmiddels fantastische tools hebben om advertising of content te pushen naar zeer specifieke doelgroepen. Doordat de focus zo enorm krachtig is kunnen marketeers met zelfs een klein budget een mooi marketing ROI halen uit Social Media marketing.

Het moge duidelijk zijn dat door de enorme evolutie van Social Media kanalen, Push marketing betaalbaar en efficiënt is geworden voor zowel B2B als B2C marketeers. Nadat Online ‘Pull’ Marketing langzaam verzadigd is geraakt door de vele concurrentie, zorgt Online ‘Push’ Marketing voor een frisse wind en stuwende kracht om aan online marketing weer een nieuwe persoonlijke dimensie toe te voegen.

Meer weten?

Meer weten over het verschil tussen push- en pull- marketing en hoe Leadgate Europe hierbij kan helpen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.