2 maart, 2021

Online Advertising Resultaten 2020

Door

Loes

Online Advertising resultaten 2020

We blikken terug op het afgelopen jaar waarbij we kijken naar de online advertising resultaten van Leadgate i.c.m. de benchmarks van de platformen Google Ads & LinkedIn Ads. Met onze kennis van IT i.c.m. onze advertising skills hebben we het afgelopen jaar voor meer dan 40 IT-organisaties campagnes mogen draaien. In deze blog geven wij een totaaloverzicht van de resultaten. 

In onze infographic vind je in een oogopslag de benchmarks met daarachter de prestaties van Leadgate. Zoals je kunt zien presteren we boven benchmark maar zo zwart/wit is het in de praktijk niet, we kijken verder dan alleen de CPL. Het sturen op ROI (return on investment) en ROAS (return on ad spend) is de stap die essentieel is voor meetbaar marketing succes. Daarnaast is de cost per lead erg variabel. Deze hangt samen met je content, type oplossing en propositie. Maar ook aan bijvoorbeeld je doelgroep, een IT directeur als lead (DMU) zal in veel gevallen meer kosten maar ook mogen kosten dan een information officer of applicatie beheerder (influencers). Daarnaast zit er ook een wezenlijk verschil tussen de platformen waarop je adverteert. 

Bij Google Ads spreken we van een pull-strategie, waarbij de potentiële klant vaak al verder is in de customer journey. Ofwel de klant is warmer. Iemand die zoekt op cloud migratie heeft al een specifiek vraagstuk/probleem waarbij de kans op een kennismakingsgesprek, offerte en uiteindelijke deal groter is dan op bijvoorbeeld het LinkedIn platform. Het laatstgenoemde platform biedt echter de mogelijkheid om super specifiek te targeten op je ICP (ideal customer profile) met een content stuk wat inspeelt op de pijnpunten van je doelgroep. Na het binnenhalen van deze lead zul je de lead verder moeten opwarmen, iemand die een content stuk download zit vaak nog in de See-fase. Het opwarmen van de lead doen de meeste van onze klanten via Marketing Automation. Benieuwd naar deze benchmarks? Je leest het hier.   

Infographic Online Advertising 2020

OA-benchmark-2020

Wat valt op aan de cijfers?

  • De gemiddelde CPL (cost per lead) ligt voor Leadgate bij zowel Google Ads als LinkedIn Ads relatief laag in vergelijking met het benchmark. Dit is positief, dat betekent namelijk dat een lead gemiddeld gezien minder kost dan bij de benchmark. 
  • De gemiddelde CTR (click-through-rate) van LinkedIn Ads ligt 0,11% hoger bij Leadgate dan het benchmark. Ook dit is een positieve ontwikkeling, dat de CTR gemiddeld gezien hoger ligt betekent namelijk dat er meer door wordt geklikt op onze advertenties dan in het benchmark. Hoe hoger de CTR is, hoe relevanter de advertentie doorgaans is.
  • Ook de cijfers met betrekking tot leadgen form fill en website form fill liggen bij Leadgate hoger dan bij het benchmark van LinkedIn (1,8% en 0,54%). Dit laat zien dat gemiddeld gezien wij meer leads genereren via deze formulieren dan de benchmark, ook dit is een positieve ontwikkeling.
  • De gemiddelde CPL voor Leadgate is bij Google Ads hoger dan bij LinkedIn Ads. Dit betekent dat gemiddeld gezien een lead ons meer kost bij Google Ads. 
  • De gemiddelde CTR van Google Ads ligt 4,02% hoger dan dat deze in het benchmark is. Dit is net als bij LinkedIn een positieve ontwikkeling, dit betekent namelijk dat er gemiddeld gezien meer wordt doorgeklikt op onze advertenties dan in het benchmark. De advertenties sluiten waarschijnlijk goed aan bij de doelgroep.
  • De gemiddelde conversion rate bij Leadgate ligt 1,99% hoger dan bij de benchmark van Google Ads. Ook deze laatste ontwikkeling is positief, dit komt er op neer dat gemiddeld genomen er meer leads converteren bij Leadgate dan bij het benchmark.

 

Conclusie

Kijkend naar de cijfers is de conclusie dat Leadgate het beter doet dan de benchmarks van Google Ads en LinkedIn Ads. We weten wat werkt, dat komt door onze ervaring binnen de IT maar ook zeker door onze online advertising skills. Zoals hierboven aangegeven is het wel van belang om verder te kijken dan alleen deze benchmark cijfers. Leadgeneratie is namelijk pas het begin. Hoe ga je de lead opvolgen? Hoe zit het met de kwaliteit van de gegenereerde leads? En wat leveren de leads onderaan de streep op (ROI)? Meer hierover lees je in onze laatst geschreven blog.

Meer weten?

Wil jij in 2021 voor jouw IT-organisatie resultaat behalen met online advertising? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.