Marketing Automation Resultaten 2021

23/02/2022

Marketing Automation

Een nieuw jaar betekent nieuwe cijfers! In 2021 hebben we bij Leadgate weer honderden e-mails en nieuwsbrieven verstuurd voor onze Marketing Automation klanten. En dus is het tijd om de prestaties van het afgelopen jaar weer eens onder de loep te nemen. Want al die honderden mails zorgen natuurlijk voor een hoop interessante data.  In deze blog nemen we je daarom mee door de cijfers van onze Marketing Automation afdeling. 

Marketing Automation Benchmarks infographic

E-mail open rate

In vergelijking met het jaar 2020 is de gemiddelde open rate (iedereen die de mail opent) van de verstuurde workflow e-mails bijna gelijk gebleven. Een mail uit een workflow wordt zoveel mogelijk gepersonaliseerd om deze goed aan te laten sluiten bij de behoefte van de ontvanger. Deze open rate gaat het komende jaar zeker veranderen door Apple’s nieuw ingevoerde Mail Privacy Protection. Daarover hebben we al eens eerder een interessant artikel geschreven en vind je terug via deze link

De open rate van de verstuurde nieuwsbrieven is flink toegenomen! Een nieuwsbrief wordt verstuurd naar een grote gesegmenteerde database. De betrokkenheid bij die nieuwsbrieven ligt vaak lager dan een workflowmail. De toename van de open rate valt desondanks goed te verklaren. Eén van de belangrijkste factoren die invloed heeft op het succes van een nieuwsbrief, is consistentie. Omdat wij voor veel klanten al een langere periode nieuwsbrieven versturen, verwacht de database deze content. De ontvangers zijn daarom dus meer betrokken geraakt bij de onderwerpen die wij in de nieuwsbrieven delen.

E-mail click rate

Nu het belang van de open rate steeds meer afneemt, wordt de e-mail click rate de komende jaren dé metric om succes te bepalen. Want: wanneer er wordt geklikt op de links in de e-mail, betekent dit dat de ontvanger geïnteresseerd is in dit onderwerp. Als we kijken naar de e-mail click rate voor nieuwsbrieven en workflow e-mails, zien we in beide gevallen een stijging ten opzichte van 2020. Voor nieuwsbrieven was de e-mail click rate in 2021 3,83% terwijl deze indicator voor workflow e-mails 6,68% was.

Zoals we hierboven al beschreven hebben,  is er een duidelijk verschil tussen een workflow e-mail en een nieuwsbrief. In een gepersonaliseerde workflow e-mail kan veel specifieker worden aangehaakt op een probleem dat voor die ontvanger van belang is. Een nieuwsbrief wordt verstuurd naar een brede doelgroep met verschillende ontvangers. Hierdoor is niet altijd alle content uit de nieuwsbrief voor iedereen van even groot belang. 

Voorbeeld van een nieuwsbrief:

Voorbeeld nieuwsbrief

Voorbeeld van een workflowmail:

Voorbeeld workflowmail

Click-to-open rate

De click-to-open rate (CTO) is een interessante indicator. Deze toont namelijk aan hoe relevant de verstuurde e-mail voor de ontvanger is. Deze indicator laat zien hoeveel procent van de personen die een e-mail opent, ook klikt op een link in de e-mail. Ofwel: sluit de inhoud aan bij de ontvanger? 

De CTO van workflow e-mails is ten opzichte van 2020 met bijna 2% toegenomen in 2021. In totaal klikken bijna 1 op de 5 ontvangers van een workflow e-mail op een link die wordt aangeboden in de e-mail. Op basis van die cijfers kunnen we afleiden dat deze workflow e-mails steeds specifieker en relevanter worden voor de ontvanger. Dit is voor een marketing automation afdeling van groot belang om succes te boeken. 

Omdat zowel de click rate als de open rate is gestegen is de CTO bij het versturen van nieuwsbrieven nagenoeg gelijk gebleven. Daaruit kan de conclusie worden getrokken dat het numeriek aantal kliks is toegenomen, maar dit niet direct heeft geleidt tot een procentuele toename van het aantal clicks na het openen van de nieuwsbrief.

Dus wat kunnen we concluderen?

In het laatste jaar dat we de open ratio nog écht kunnen gebruiken als indicator van succes, hebben we bij Leadgate mooie resultaten geboekt. We zien een duidelijke stijging in de betrokkenheid bij de content die wij via verschillende manieren van e-mailmarketing aanbieden. De ervaringen die wij ieder jaar weer opdoen bij verschillende klanten, databases en proposities hebben ervoor gezorgd dat we in 2021 weer een stapje extra hebben kunnen zetten. 

Marketing automation krijgt een steeds prominentere plek binnen de marketingmix van IT-organisaties. En op basis van de bovenstaande resultaten lijkt die plek ons dan ook niet meer dan logisch 🙂

Tot volgend jaar!

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.