9 maart, 2021

Marketing Automation Resultaten 2020

Door

Loes

Marketing Automation resultaten 2020

In 2020 hebben we tientallen nieuwsbrieven en honderden mails verstuurd voor onze marketing automation klanten. Uit al deze marketing automation activiteiten komt veel data en dit levert inzichten op. In deze blog geven wij een totaaloverzicht van de marketing automation resultaten via een infographic, bespreken we wat er opvalt aan deze cijfers en maken we een vergelijking met de marketing automation resultaten van 2019.

Let op: dit zijn totale cijfers van alle verzonden e-mails vanuit ons marketing automation systeem of het marketing automation systeem van klanten. Wij bedienen verschillende soorten IT-bedrijven met verschillende soorten IT-oplossingen, gericht op verschillende soorten doelgroepen en beslissingsmakers. Het kan zijn dat de cijfers van jouw IT-bedrijf lager of hoger kunnen uitvallen dan de onderstaande cijfers.

Infographic Marketing Automation 2020

ma-resultaten-2020

Wat valt op aan deze cijfers?

  • De open rate ligt bij workflow e-mails hoger dan bij nieuwsbrief e-mails (39,66% ten opzichte van 22,16%). Dit is een flink verschil en is vooral te wijten aan het verschil in onderwerp en benadering. Bij een workflow e-mail is er meer vrijheid om de onderwerpregel aantrekkelijk te maken en te personaliseren. Daarnaast kun je inhaken op het stuk content dat zojuist gedownload is. Bij een nieuwsbrief heb je deze voordelen niet en wordt er vaak een aantal generieke onderwerpen aangehaald.
  • De e-mail click rate ligt hoger bij workflow e-mails dan bij nieuwsbrief e-mails (6,86% ten opzichte van 3,34%). Dit verschil is te verklaren doordat workflow e-mails inhaken op gedownloade content. De toegestuurde mails zijn hierdoor meer gepersonaliseerd dan dat een nieuwsbrief is en hebben dus hogere relevantie voor de ontvanger.
  • In 2020 hadden de workflow e-mails een hogere open rate dan in 2019 (39,66% ten opzichte van 37,04%), de click to open rate is licht gestegen (17,31 ten opzichte van 17,19%), ook de click rate is licht gestegen in 2020 in vergelijking met 2019 (6,86% ten opzichte van 6,37%). Deze resultaten tonen aan dat de workflow e-mails in het algemeen beter presteerden dan in 2019. Dit komt deels door de opgedane ervaring in het vorig jaar en de ontwikkeling van nieuwe content.
  • De nieuwsbrief e-mails hebben in 2020 een hogere click to open rate dan in 2019 (17,72% ten opzichte van 17,25%). De open rate van de nieuwsbrief ligt lager in 2020 (22,16% ten opzichte van 26,35%), ook de click rate ligt iets lager in 2020 (3,83% ten opzichte van 4,55%). De opt out rate ligt lager in 2020 (0,74% ten opzichte van 1,36%). De nieuwsbrieven zijn dit jaar net wat minder geopend dan in het jaar 2019. Het open percentage lag vorig jaar op 26,25% terwijl deze dit jaar op 22,16% is uitgekomen. Daarentegen is de CTO nagenoeg gelijk gebleven, een positief signaal dus. De opt-out rate is flink gedaald, 0,74% dit jaar ten opzichte van 1,36% een jaar geleden. Concreet betekent dit dat, ondanks een dalende open rate, de betrokkenheid bij de nieuwsbrieven nagenoeg gelijk blijft. Eenzelfde percentage lezers klikt daadwerkelijk door naar de content. Daarnaast daalt het aantal uitschrijvingen, wat erop duidt dat de database steeds meer bestaat uit geïnteresseerde lezers. 

We hebben niet alleen een jaaroverzicht gemaakt voor marketing automation, maar ook voor online advertising.

Meer weten?

Wil je weten hoe wij jouw leads via marketing automation warmer kunnen maken voor jouw dienstverlening? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.