LinkedIn Stories: Wat heb ik eraan en hoe pas ik het toe in mijn online marketingstrategie?

26/05/2020

linkedin stories

Op 13 mei 2020 heeft LinkedIn haar nieuwste ontwikkeling, LinkedIn Stories, in Nederland uitgerold. Wij zijn het eerste Europese land waar deze nieuwe functie getest wordt. Dat schept kansen voor online marketing! In dit blog vertellen we je graag hoe jij deze functionaliteit als IT-organisatie toepast in je online marketingstrategie.

 

LinkedIn Stories zijn sterk vergelijkbaar met de stories feature op Facebook en Instagram. Zo verdwijnen de stories ook na 24 uur en worden ze bovenin de app weergegeven. Voor de stories kunnen zowel video’s als foto’s gebruikt worden. Ze werken het beste in portrait modus, dus verticale video’s en foto’s. De video’s kunnen tot maximaal 18 seconden duren.

Op dit moment is de functie alleen te gebruiken voor leden in Nederland en voor selecte LinkedIn bedrijfspagina’s, maar LinkedIn heeft plannen om het na de testperiode ook uit te rollen voor bedrijfspagina’s. Dit betekent niet dat het gebruik van stories niet relevant kan zijn voor de online marketing van je IT-organisatie. LinkedIn Stories kunnen zowel goed zijn voor je persoonlijke als zakelijke netwerk.

Hoe past LinkedIn Stories binnen mijn professionele netwerk?

Het is uiteraard niet bedoeld voor het delen van vakantiekiekjes zoals Instagram en Facebook, maar het geeft genoeg opties voor jou als persoon en voor je IT-organisatie. LinkedIn geeft aan dat ze het hebben uitgerold om de menselijke kant van een professionele LinkedIn pagina te laten zien. Pieter Cranenbroek, LinkedIn-redacteur, zegt: “Met de nieuwe beperkingen voor de manier waarop we werken als gevolg van de impact van het coronavirus, is het versterken van verbindingen nog nooit zo belangrijk geweest.” LinkedIn geeft de volgende voordelen van LinkedIn Stories aan:

  • Laat op een menselijke manier je professionele kant zien.
  • Deel je dagelijkse werkactiviteiten op een originele en informele manier.
  • Laat je netwerk groeien door proactief content te delen, contact te zoeken en relaties te onderhouden.

 

Het delen van Stories op je persoonlijke profiel draagt bij aan je zichtbaarheid, maar het geeft ook de mogelijkheid om op een informele manier meer te laten zien van je werkleven. Een groot voordeel van de stories is dat je kunt zien wie je post heeft bekeken in tegenstelling tot de reguliere posts, waar je dit niet kunt zien. Wanneer je gelinkt bent met een kijker heeft hij/zij de mogelijkheid om rechtstreeks een privébericht te sturen. Verder is het ook mogelijk om andere LinkedIn leden te taggen.

 

Ter aanvulling op het bovenstaande deelt LinkedIn de volgende do’s en dont’s voor het gebruik van LinkedIn Stories:

Do's

  • Post content die past in de professionele context en relevant is.
  • Zorg dat je content relevant en leerzaam is.
  • Plaats content van je dagelijkse momenten tijdens werk.
  • Gebruik het nieuws (zowel professioneel als regulier) en actuele onderwerpen om interactie aan te gaan met kijkers.

Dont's

  • Post geen al te persoonlijke en privé-momenten.
  • Plaats geen content die ongepast is.
  • Spam je kijkers niet met product- en service informatie.

Hoe kan ik als IT-organisatie gebruik maken van LinkedIn Stories?

Wanneer bovengenoemde punten in gedachten gehouden worden, zijn er de volgende 4 manieren waarop LinkedIn Stories in de online marketing strategie van jouw IT-organisatie verwerkt kan worden.

Laat werknemers professionele tips geven

Het is een goede manier om je in-house kennis op een leuke en aansprekende manier te delen. Daarnaast is het delen van handige tips ideaal voor het vasthouden van de aandacht van je kijkers. Belangrijk punt om rekening mee te houden is dat de content van je Stories past bij de snelle manier van consumeren waar Stories om bekend staan. 

Op dit moment is digitaal samenwerken een hot topic. Een voorbeeld voor hoe IT-organisaties hier in mee kunnen doen is het delen van ‘… tips om het maximale uit je Microsoft Teams te halen’. 

linkedin stories voor it

Deel real-time updates van evenementen

LinkedIn Stories hebben een korte levensduur, waardoor ze perfect zijn voor het makkelijk en snel delen van content. Denk bijvoorbeeld aan een live IT-evenement, of in deze tijden een digitaal IT-event. Deze content kan minder gepolijst en gepland zijn dan gewone posts. Verder zijn Stories ook een goede plek om vooraf aan een evenement extra hype op te bouwen.

Organiseer een bedrijfs-Q&A

Een bedrijfs-Q&A is een goed idee omdat je zo op een informele manier de menselijke kant van je organisatie kunt laten zien. Een Q&A laat de mensen achter de schermen zien en kan voor kijkers leiden tot meer affiniteit met je organisatie. De vragen voor de Q&A kun je onder andere verzamelen door volgers vooraf vragen te laten insturen. 

Om in de sfeer van digitaal samenwerken en thuiswerken te blijven, zou het bijvoorbeeld een leuk idee zijn om mensen de mogelijkheid te geven om een Q&A te doen met een Microsoft Teams specialist. In zo’n Q&A kunnen ze hun vragen stellen en krijgen ze daar tailored antwoord op van een specialist. 

Deel aankondigingen en productnieuws

Stories zijn de ideale plek om aankondigingen over ontwikkelingen binnen het bedrijf of nieuws over producten te delen. Denk hierbij aan het voorstellen van nieuwe medewerkers, het bekendmaken van samenwerkingen met andere bedrijven, het onthullen van nieuwe producten en het aankondigen van je aanwezigheid op een beurs/evenement.

Meer weten?

Binnen Leadgate Europe zijn wij goed op de hoogte van de mogelijkheden van LinkedIn Stories voor IT bedrijven. In onze ogen is LinkedIn Stories, naast LinkedIn Ads een belangrijk onderdeel van het genereren van leads voor IT bedrijven. LinkedIn maakt het mogelijk om specifieke branches/bedrijven te targeten waardoor je heel gericht kwalitatieve leads kan genereren. LinkedIn Stories kunnen de LinkedIn Ads verder ondersteunen door de menselijke factor naar voren te brengen en extra goodwill op te bouwen bij toekomstige leads. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen LinkedIn voor jouw bedrijf? Ons Advertising team vertelt je er graag meer over. Neem contact met ons op! Stuur een mail naar info@leadgate.eu of bel naar 010 268 1148.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.