28 april, 2022

LinkedIn Advertising voor IT: 10 Best Practices

Door

Loes

LinkedIn Advertising voor IT - 10 Best Practices

LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk in Nederland en is dan ook ideaal om op te adverteren voor bedrijven die zich richten op de zakelijke markt. Met de advertising mogelijkheden van LinkedIn kun je je boodschap op een professionele manier onder de aandacht brengen van jouw specifieke doelgroep. Je kunt namelijk met de targeting opties van LinkedIn heel goed je audience specificeren. Perfect voor IT-bedrijven met een specifieke doelgroep dus! Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? In dit blog geven we je een aantal tips.

De 10 best practices

Wanneer je voor het eerst begint met LinkedIn Advertising, kan dat best overweldigend zijn. Maar met deze tips kun je al een hele goede start maken.

1. Gebruik Lead Gen Forms

Met LinkedIn Lead Gen Forms zorg je ervoor dat je doelgroep heel gemakkelijk en snel kan converteren. Het vult namelijk alle informatie automatisch in. Dit doet LinkedIn op basis van het profiel van de gebruiker. Doordat het (bijna allemaal) automatisch ingevuld wordt, verlaag je de drempel voor mensen om te converteren omdat het eenvoudig en snel is. Het kwalitatieve deel komt voornamelijk voort uit de correcte en up-to-date informatie die je zo verzameld. Mensen houden hun LinkedIn profiel namelijk goed bij.

2. Vraag niet te veel gegevens uit

Ook al worden veel gegevens vooraf ingevuld in een Lead Gen Form, je wil niet te veel informatie van je doelgroep vragen. Veel mensen gaan namelijk steeds bewuster om met hun gegevens en wanneer je te veel van ze vraagt, kan dit afschrikken. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Bedenk dus goed welke informatie je echt nodig hebt van een lead om deze later te kunnen converteren tot een klant.

3. Maak het persoonlijk

Er wordt veel geadverteerd op LinkedIn. Het is dus belangrijk om op te vallen. Je kunt dit doen door je advertenties persoonlijk te maken en ze bijvoorbeeld te richten op iemands functie. Dit zorgt ervoor dat iemand zich sneller aangesproken voelt en ook dat zij hier eerder op zullen reageren. Wanneer je je advertenties persoonlijk maakt weet diegene ook gelijk dat jouw boodschap waarschijnlijk relevant voor hen zal zijn.

4. Bepaal je DMU

Je DMU (Decision Making Unit) is de groep mensen die de beslissingen maakt binnen jouw doelgroep. Waar bestaat de DMU uit in jouw doelgroep? Welke functies bekleden zij? Richt hier je campagnes op om meer rendement te halen uit je inspanningen.

Checklist: Online marketingmogelijkheden voor IT-organisaties

Hoe maak je jouw marketingactiviteiten een doorslaand succes?

5. Start met een hoge bieding

Iedereen wil natuurlijk het meeste resultaat voor het minste geld, maar het is niet slim om te beginnen met een lage bieding in een nieuwe campagne. De campagnes leren namelijk zelf waar ze het meeste resultaat kunnen behalen, maar dat kan alleen als ze aan een groot publiek zijn vertoond. Om je campagne de mogelijkheid te geven om zoveel mogelijk te leren over jouw doelgroep, raden wij dus aan om met een hoge bieding te starten. Hierdoor worden je advertenties meer vertoont, krijg je meer clicks én een hogere kwaliteitsscore. Dit zal resulteren in een lagere CPC waardoor je je bieding naar beneden kunt bijstellen zonder in te hoeven leveren op prestaties. 

6. Stel de juiste conversie in

Lanceer je een campagne voor websitebezoeken op LinkedIn? Stel dan de juiste conversies in (zoals hoeveel tijd er gespendeerd is op de landingspagina, een ingevuld formulier of een verkoop) om de resultaten te kunnen meten. Dit is belangrijk voor jou, om te weten welke resultaten je behaalt met je campagne, maar ook voor de campagne, zodat die kan leren welke personen het meest waarschijnlijk zijn om te converteren. Dan kan de campagne de advertentie aan soortgelijke personen laten zien.

7. Sluit content aan op de pushmarketing

LinkedIn Advertising is een vorm van pushmarketing, waarbij informatie ongevraagd aan de gebruiker getoont/gepusht wordt. Dit wordt dan ook vaak het best ingezet aan het begin van de funnel, aan gebruikers die in de beginfase zitten van hun aankoop. Sluit de content van je advertentie hier dan ook op aan. Misschien heeft een gebruiker wel nog nooit van je bedrijf, dienst of product gehoord. Een kleine introductie is dus vaak gewenst.

8. Gebruik een landingspagina

Het ontwikkelen van een landingspagina die aansluit op de content van je advertentie kan bijdragen aan de conversieratio. De ruimte in een advertentie is namelijk gelimiteerd. Op een landingspagina kun je geheel in je eigen stijl meer vertellen en laten zien over je product of dienst. Dit geeft beter weer waar jij voor staat en zal de gebruiker eerder overtuigen om voor jou te kiezen.

9. Gebruik de remarketing mogelijkheden van LinkedIn

Wanneer je een goede eerste campagne hebt gedraaid, kun je deze mensen ook opnieuw targeten door middel van LinkedIn’s remarketing mogelijkheden. Zo kun je ook mensen die iets verder in de funnel zijn op een juiste manier bereiken en wellicht aansporen om die laatste stap te zetten.

10. Optimaliseer continu

Optimaliseren is een continu proces. Het landschap verandert constant. Daarom stop je ook nooit met A/B testen. Dat is namelijk de enige manier om te testen of wat je doet, nog verbeterd kan worden. Zo kun je A/B testen met onder andere de visuals, headlines of beschrijvingen om wellicht tot een nóg beter resultaat te komen.

Hoe helpt Leadgate?

Wij targeten jouw specifieke doelgroep (bijvoorbeeld op functie, branche, bedrijfsomvang, opleiding) op LinkedIn om jouw advertenties te tonen aan de juiste personen binnen een bedrijf. Daarbij maken we gebruik van Lead Gen Forms, zodat je meer kwalitatieve leads krijgt. 

Wil jij jouw IT-bedrijf laten groeien? Via LinkedIn Advertising of een ander kanaal? Onze specialisten  staan voor je klaar! Neem contact met ons op via info@leadgate.nl of bel ons op 010 – 268 1148.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.