Hoe schrijf ik de beste webtekst?

30/05/2022

Hoe scrhijf ik beste webtekest

In Nederland lezen we gemiddeld 43 minuten per dag. Deze 43 minuten kunnen zowel op papier als op een beeldscherm gelezen worden. Ondanks de digitalisering van de afgelopen jaren besteedde de gemiddelde Nederlander vorig jaar (2016) 72% van de totale leestijd aan kranten, boeken en tijdschriften. Men leest dus liever ‘offline’. Maar wat is de reden achter dit ‘offline’ lezen?

Er zijn meerdere onderzoeken gehouden over het feit dat mensen beter van papier kunnen lezen dan van een beeldscherm. Dit komt doordat je via een beeldscherm eenvoudig door teksten heen kan scrollen en informatie kan scannen, waardoor je meer tekst doorneemt in kortere tijd.

Toch zijn er manieren om de lezer aan te moedigen de gehele tekst te lezen vanaf een beeldscherm. Juist omdat mensen minder aandachtig van een beeldscherm aflezen, is het nodig om je tekst aantrekkelijk te maken voor de lezer. Hieronder staan een aantal nuttige tips.

Duidelijke tussenkopjes

Maak gebruik van tussenkopjes om een goede structuur in je tekst te behouden. Dit doe je door de tussenkoppen groter te maken dan de daadwerkelijke tekst, de tussenkoppen dikgedrukt te maken of een andere kleur te geven. Ook is het mogelijk om deze punten met elkaar te combineren.

Daarnaast dienen de tussenkopjes ook om de aandacht van de scannende lezer te pakken te krijgen. Eerder werd al aangegeven dat bezoekers meestal een tekst scannen bij het lezen van een beeldscherm. Door duidelijke en informatieve tussenkoppen voor de lezer te creëren zorg je ervoor dat ze de alinea wel doornemen (in plaats van alleen de titels.)

Checklist: Online marketingmogelijkheden voor IT-organisaties

Hoe maak je van jouw marketingactiviteiten een doorslaand succes?

Aantal regels per alinea

Het is onaangenaam om grote lappen tekst te moeten lezen vanaf een beeldscherm. De kans is groot dat de lezer de tekst scannend doorneemt op zoek naar de informatie die hij nodig heeft. Ook is de kans aanwezig dat de lezer de tekst helemaal niet leest! Een groot gemis als het om een tekst gaat over je nieuwe product of dienst!

Door korte alinea’s te schrijven van 2-4 regels nodig je de lezer uit de tekst te lezen. De zal niet worden beschouwd als een ‘opgave’, waardoor de aandacht van de lezer wordt gehouden.

Ideale regellengte

De ideale regellengte is tussen de 65-85 leestekens inclusief spaties. Dit blijkt uit het onderzoek van online marketeer Jim Connoly. Vanaf 95 leestekens of meer, worden teksten als onprettig ervaren. Dit komt doordat de oogspieren continu extra moeten rekken om de gehele regel te kunnen lezen.

Voor het onderzoek is het lettertype Arial gebruikt met lettergrootte 15 pixels. Als er gekozen wordt voor een ander lettertype of -grootte moet er dus rekening gehouden worden met de oogspieren van de lezer.

Lettertype en -grootte

Er bestaan veel verschillende theorieën en testresultaten over het juiste lettertype (font) dat gebruikt moet worden op een beeldscherm. Het onbewuste brein van een mens verwerkt ieder lettertype op een verschillende manier. Een moeilijk leesbare opdracht zal gekoppeld worden aan een moeilijke oefening. Dit onbewuste proces heet processing fluency.

Processing fluency is de wetenschappelijke term om te omschrijven hoe makkelijk het brein informatie verwerkt. Als informatie makkelijk en snel kan worden verwerkt, dan wordt dit fluent genoemd. Uit onderzoek blijkt dat mensen positiever zijn over teksten die snel en gemakkelijk te verwerken zijn door het brein.

Het brein kan makkelijker lettertypes die niet-schreef zijn verwerken dan wel-schreef. Een schreef lettertype heeft haakjes op de letters zitten (zoals in het onderstaande voorbeeld). Je ziet dat het schreefloze lettertype veel makkelijker te lezen is. Houd hier rekening mee bij het kiezen van een lettertype voor je website, nieuwsbrief of e-mailmarketing.

webtekst

De meest gebruikte ‘Web safe fonts’ lettertypen zijn Verdana, Trebuchet en Arial. Dit zijn standaard lettertypen die iedereen op zijn computer heeft staan. Vroeger was het noodzakelijk om al die lettertypen op je pc te hebben om ze te kunnen lezen, maar tegenwoordig kan je computer een lettertype lezen als deze er niet op staat.

Tegenwoordig zijn de Google Fonts de meest gebruikte lettertypes op het net. Deze zijn gemakkelijk aan je website toe te voegen door een simpel script in de header te gebruiken. Enkele voorbeelden hiervan zijn Lato, Roboto en Open Sans.

Door de jaren heen is het gebruikelijk geworden om grotere letters te gebruiken. Een paar jaar geleden was het doodnormaal om 14 pixels te gebruiken, ondertussen worden 16 of zelfs 18 pixels aangeraden voor je website. De lettertypegrootte is ook afhankelijk van je letterdikte (font-weight). Meestal is 300 goed voor ieder lettertype, maar dit kan per browser verschillen. In Chrome bijvoorbeeld, lijken de letters vaak iets smaller, houdt hier rekening mee!

Lettertype kleur

Er zijn meerdere studies uitgevoerd naar het gebruik van de meest effectieve kleur van een lettertype op een website. Hierbij kwamen een aantal opvallende punten naar voren.

De kleuren die het beste werken zijn de kleuren waarbij veel contrast aanwezig is (dus donker en lichte kleuren). Het beste contrast is een lichte achtergrond met de tekst in een donkere kleur. Opvallend is dat een grijze kleur beter is dan een zwarte kleur op een witte achtergrond. De zwarte kleur is vaak te fel, waardoor de ogen van de lezer eerder vermoeid raken.

Ruime interlinie

Met interlinie wordt het aantal wit tussen twee regels in bedoeld, dus hoeveel (wit)ruimte zit er tussen de regels in. De interlinie zorgt ervoor dat de lezer extra leesgemak (of juist geen leesgemak) krijgt.

De standaard HTML-interlinie is te klein voor de juiste leesbaarheid. Op het internet staan meerdere verhalen waarbij wordt aangegeven dat 140%, ten opzichte van de HTML-interlinie, het beste effect heeft. Een interlinie van 140% bevordert de leesbaarheid van de tekst voor de lezer.

Tot slot

Met deze nuttige tips kan iedereen aan de slag met de typografie voor zijn of haar website. Onthoud goed dat je de aandacht van de lezer nodig hebt voor een rendabele website. In principe kan je jouw website zien als een klant in de winkel, je wil dat de lezer zich op zijn gemak voelt door hem het zo comfortabel mogelijk te maken. Zonder goede typografie wordt dit een lastige opgave.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het schrijven van een webtekst? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.