11 april, 2020

Het gebruik van content marketing in B2B

Door

Dennis

content marketing b2b

Contentmarketing is een populair marketingmiddel binnen de B2B. Uit een onderzoek van PIM en Spotler blijkt in 2017 83% van de B2B gerichte bedrijven gebruik maakt van content marketing. In 2016 was dit 70%. Wat zou de reden zijn van deze ontwikkeling? Waarom gebruiken bedrijven content marketing in de B2B?

“Content marketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.”

Waarom gebruiken bedrijven content marketing in de B2B?

De reden waarom bedrijven contentmarketing gebruiken in de B2B is leadgeneratie. Wanneer de inhoud overtuigt, is de kans dat de prospect zijn gegevens achterlaat groter. De prospect heeft dus interesse in meer informatie van jou of in jouw product of dienst.

Een andere reden dat content marketing populair is in de B2B markt is dat de vindbaarheid van jouw bedrijf optimaliseert in zoekmachines. Dat wil zeggen dat jouw bedrijf eerder te zien is in Google, Bing, Yahoo etc. als men informatie probeert te zoeken. Je SEO resultaten zullen verbeteren aangezien jouw content veel zoekwoorden bevat die interessant zijn voor je doelgroep. De gemiddelde B2B koper begint zijn koopproces met een zoekopdracht. Content marketing speelt hier goed op in door kwalitatieve content voor de doelgroep te leveren.

Door consistent content te delen profileer je jezelf als kennisspecialist. De waardevolle kennis die je deelt zal goed zijn voor je imago als content schrijver. Ga dus voor kwaliteit boven kwantiteit. Mensen zullen sneller iets van je aannemen, waardoor je een autoriteit bent op jouw vakgebied. Doordat je kennis uitstraalt, is het gemakkelijker mensen te beïnvloeden tot conversie of aankoop. Maak gebruik van het feit dat jij de specialist bent binnen jouw domein!

Checklist: Online marketingmogelijkheden voor IT-organisaties

Hoe maak je jouw marketingactiviteiten een doorslaand succes?

Waarvoor wordt content marketing ontwikkeld in de B2B?

Het is belangrijk vooraf te bepalen voor wie je de content marketing actie ontwikkeld. Wil je een specifieke doelgroep bereiken of is de insteek bijvoorbeeld leadgeneratie? In de B2B heeft iedere marketeer een doel waarvoor hij of zij content schrijft. Hieronder staat een top 5 waarop content marketing het meest gericht is in de B2B.

  1. Een specifieke doelgroep – 83%
  2. Leadgeneratie – 80%
  3. Content van klanten – 78%
  4. Het opwarmen van leads – 67%
  5. Buyer persona’s – 37%

 

De verschillen in de top-3 zijn niet groot. De respondenten hadden de mogelijkheid meerdere antwoorden te geven. Content marketing wordt dus het meest ingezet om een specifieke doelgroep te bereiken. De content wordt vooral verspreid via owned (websites 93% en nieuwsbrief 86%) en social media (90%). In een onderzoek van PR-bureau Waggener Edstrom Communications gaf 61% van de respondenten aan stijgende verkoopcijfers te zien na een succesvolle content-marketingstrategie te hebben geïmplementeerd.

Pas op voor de valkuilen!

En toch is het niet eenvoudig om relevante content te verspreiden. Er schuilen altijd wel valkuilen bij het inzetten van een marketingmiddel, ook bij content marketing.

Probeer niet te veel vanuit jouw eigen organisatie te schrijven om het niet als verkooppraatje te laten overkomen. Dit kan de lezers juist afschrikken waardoor de content marketing averechts werkt. Dit is zonde van de lead en kan het imago van je bedrijf beïnvloeden!

De honger naar content van klanten en prospects zal blijven groeien en de content die je schrijft moet wel ‘snackable’ zijn voor je doelgroep. Klanten worden slimmer en het beslissingsproces juist korter. Het is een kunst om de juiste content op het juiste moment aan te bieden.

Ga aan de slag met content marketing en boek resultaat

Door te starten met content marketing bouw je aan een lange termijn relatie met je doelgroep. Het zal dus niet alleen je online vindbaarheid of status als kennisspecialist verbeteren, maar het zal uiteindelijk ook je specifieke doelgroep bereiken en kwalitatieve leads opleveren. Maak gebruik van onze content planner (rechts op de pagina) om maximaal resultaat te behalen!

Meer weten?

Heb je hulp nodig met het gebruik van content marketing in B2B? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.