25 januari, 2021

Google Analytics 4: De tot nu toe grootste update

By

Loes

Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) is hier. De tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Analytics. Google gaat voor een nieuwe manier van meten met als doel zuiverder en eenvoudiger te meten. De bètaversie is vanaf juli 2019 al te testen en vanaf oktober 2020 zijn alle nieuwe Analytics accounts standaard voorzien van GA4. Omdat een update aan een veelgebruikt programma altijd spannend is nemen we je in deze blog graag mee naar de grootste verschillen tussen Universal Analytics (de huidige/oude versie van Google Analytics) en Google Analytics 4, en de voor- en nadelen van de komst van GA4.

Universal Analytics vs. Google Analytics 4

Wanneer je Universal Analytics (UA) en Google Analytics 4 met elkaar vergelijkt is de meest grote verandering de manier van meten. Bij UA ligt de focus op ‘sessions’ en ‘user data’. Een sessie is een verzamelbegrip voor de acties die een bezoeker uitvoert op je website. Google definieert een sessie als volgt: “Een sessie is een groep gebruikersinteracties die binnen een bepaalde periode plaatsvinden op je website. Zo kan één sessie bijvoorbeeld meerdere scherm- of paginaweergaven, gebeurtenissen, sociale interacties en e-commerce-transacties bevatten.”. Een sessie is niet gelinkt aan een type apparaat. Standaard eindigt een sessie nadat er 30 minuten geen activiteit meer is geweest. Afbeelding 1 laat zien hoe een sessie eruit kan zien. User data zijn alle gebruikersgegevens die verzameld worden door cookies of browserinstellingen. Bij user data kun je denken aan geslacht of leeftijd.

Afbeelding-1-Voorbeeld-session

                                      Afbeelding 1: Voorbeeld session, bron Google

Bij GA4 ligt de focus op het event-driven datamodel. Deze nieuwe manier van meten heeft als basis de focus op ‘events’ voor dataverzameling. Een event omvat alle soorten interacties die voorheen onder een sessie geschaard werden. Vervolgens geeft ieder event door middel van parameters extra informatie door aan Google Analytics. Later in deze blog leggen we uit uit wat een parameter precies is. Het doel van dit nieuwe model is om het gedrag van de bezoeker beter te registreren. Zoals ook te lezen is in deze blog op FrankWatching, is hierdoor het aantal ogen niet meer leidend. De focus ligt nu op waardevolle bezoeken en interacties. Daarnaast geeft GA4 de mogelijkheid tot cross platform tracking. Je kunt nu in een overzicht de data zien van een gebruiker die op verschillende platformen is verzameld.

In onderstaande afbeelding wordt duidelijk hoe er in UA gemeten wordt en hoe dat in GA4 gaat.

                         Afbeelding 2: Verschil in meten UA en GA4, bron Frankwatching

Event tracking vereenvoudigd

Doordat de events centraal staan in GA4 heeft Google het eenvoudiger gemaakt om events te tracken. Met UA was een event een speciale actie welke je los kon instellen. Bij GA4 is alles wat wordt gemeten een event. De events zijn er dus ook al standaard, waar je ze in UA nog zelf moet aanmaken met speciale code of Google Tag Manager (GTM). De events kun je onderbrengen in vier verschillende categorieën: 

  1. Automatically collected events
  2. Enhanced measured events
  3. Recommended events
  4. Custom events

Automatically collected events

Zoals de naam al aangeeft worden deze events automatisch verzameld wanneer je gebruik maakt van GA4. Hierbij kun je denken aan: eerste bezoek, sessie start, page view, user engagement en scroll depth.

Enhanced measured events

Ook voor het verzamelen van deze events hoef je enkel gebruik te maken van GA4. Deze events worden wel pas verzameld nadat je dit hebt aangezet. Enhanced measured events zijn events die automatisch getriggerd en gelogd worden zoals uitgaande klikken en zoekopdrachten op de website.

Recommended events

Dit type event wordt niet automatisch verzameld, dat betekent dat je naast de standaard code voor het tracken van GA4 extra code moet toevoegen aan je website. Bij recommend events kun je denken aan  e-commerce gerelateerde events.

Custom events

Ook deze events worden niet automatisch verzameld, dat komt doordat dit events zijn die je zelf ontwikkelt. Bij custom events kun je bijvoorbeeld denken aan het tracken van een bedankpagina na het invullen van een contactformulier.

Events zoals je ze kende in Universal Analytics zijn dus anders dan in Google Analytics 4. Hierdoor kun je de events die je in UA al hebt niet zomaar overnemen in GA4. 

Wat zijn parameters?

Zoals eerder aangegeven krijgen de events extra data met behulp van parameters. Parameters zijn aanvullende stukken metagegevens welke meer context geven aan een event. Hierbij kun je denken aan context over wat, waar, hoe en waarom het event is afgevuurd. Je kunt dus wel stellen dat een parameter de belangrijkste methode is om informatie te registreren binnen GA4. 

Per event worden er automatisch al bepaalde parameters meegegeven. Daarnaast kun je ook zelf parameters instellen om mee te geven aan event. Google heeft een maximum van 25 parameters per event ingesteld. Door al deze extra data die je met de parameters verzameld kun je een veel completer beeld krijgen van de acties die de gebruiker heeft ondernomen. Een groot pluspunt van de parameters in GA4 is dat je ze gewoon in Analytics instelt. Met UA had je hier Google Tag Manager voor nodig.

De parameters kun je dus opdelen in automatisch verzamelde parameters en custom parameters. Bij een automatisch verstuurde parameter kun je denken aan page_title. Om een beeld te krijgen van de data die een custom parameter extra meegeeft gebruikt Google het volgende voorbeeld: Bij een content gerelateerd event, zoals content_view kun je parameters toevoegen zoals article_id, article_title, author_name, author_id, etc.

                                            Afbeelding 3: Voorbeeld parameters

De nieuwe interface van Google Analytics 4

Het doel van deze nieuwe Google Analytics versie is naast het zuiverder meten ook om eenvoudiger te meten. Door het eenvoudiger meten wordt het voor de gebruiker makkelijker om een basismeting op te zetten en data in te zien. En dit is terug te zien in de nieuwe interface. Waar er in Universal Analytics meer dan 100 rapporten staan zijn dat er in Google Analytics 4 nog ongeveer 30. Het is daardoor overzichtelijk. De rapporten zijn daarnaast ook meer visueel gemaakt en hierdoor eenvoudiger af te lezen. In afbeelding 4 kun je zien hoe visueel de overzichtspagina is in GA4.

Afbeelding-4-Overzichtspagina-Google-Analytics-4

                               Afbeelding 4: Overzichtspagina Google Analytics 4

Missende gedragstatistieken

Doordat Analytics van meer dan 100 rapporten naar ongeveer 30 rapporten gaat betekent dat ook dat niet alle functies van UA zijn meegenomen naar GA4. Zo is bijvoorbeeld de bouncerate niet in te zien en kun je nog geen weergaven aanmaken. Het is nog niet duidelijk of de ontbrekende functies dadelijk wel terug te zien zijn in GA4. De bounce rate mag dan misschien ontbreken, maar doordat GA4 event-driven is krijg je nu aan de hand van het event scroll depth een beter beeld van wat de gebruiker doet dan dat je bij de bounce rate kreeg. Voorheen moest je in Google Tag Manager om de scroll depth in te stellen, dat is nu niet meer nodig. De bounce rate registreerde enkel wanneer bezoekers zonder interactie de pagina weer verlaten. Het kan echter zo zijn dat die bezoeker wel over de pagina heeft gescrold, de informatie heeft gevonden die hij zocht en daarna de pagina verliet. Met het event scroll depth is dit probleem opgelost: je ziet nu of een bezoeker heeft gescrold en wat het eventuele volgende event is.

Naast de bounce rate ontbreken ook de pagina’s per sessie en het uitstappercentage. Deze metrics zijn vervangen door ‘engagement’ statistieken. Eigenlijk zorgt Google er zo voor dat er zuiverder gemeten wordt.

Customer Lifecycle

De rapporten zijn vooral op de schop genomen, zodat ze beter overeenkomen met de ‘Customer Lifecycle’. De customer lifecycle zorgt ervoor dat je jouw gebruikers nog beter begrijpt al vanaf hun allereerste bezoek. Dit doe je met hulp van acquisitie rapporten, engagement rapporten en retentie rapporten.

Doelgroepen

Google maakt het eenvoudiger om doelgroepen in te stellen en in te zien. Je kunt in het nieuwe doelgroepen rapport nu zelf doelgroepen aanmaken welke je bepaalde criteria en voorwaarden meegeeft. Deze doelgroepen kun je vervolgens gebruiken om met elkaar te vergelijken. Zo zie je bijvoorbeeld waar verschillen zitten tussen converterende en niet converterende gebruikers.

                                         Afbeelding 5: Voorbeeld GA4 Realtime rapport

Voor- en nadelen van Google Analytics 4

De voordelen van Google Analytics 4:

  • – Het event-driven datamodel waardoor het aantal ogen niet meer leidend is;
  • Cross-platform tracking: de data van je app en website bij elkaar;
  • Events en parameters regel je nu in GA4 in plaats van in Tag Manager;
  • Doelgroepen zijn eenvoudiger;
  • Customer Lifecycle Reporting;
  • Rapporten zijn visueler en hierdoor eenvoudiger te interpreteren;
  • Enkele betaalde 360 functies nu voor iedereen beschikbaar;
  • Van bounce rate naar scroll depth;
  • Machine learning;
  • De focus gaat meer naar privacy;
  • Google Ads integratie.

De nadelen van Google Analytics 4:

  • Het aanmaken van conversies;
  • Je neemt geen historische data mee;
  • Je kunt nog geen weergaven aanmaken of filters instellen;
  • Verandering in gedragstatistieken.

De overige wijzigingen van Google Analytics 4

In bovenstaande voor- en nadelen komen veranderingen aan bod die verder nog niet besproken zijn in dit blog. We nemen hieronder graag nog de laatste concrete veranderingen van GA4 met je door.

Enkele betaalde 360 functies nu voor iedereen beschikbaar

Google heeft besloten bepaalde functies die voorheen tot een betaald 360 account hoorden nu voor iedereen beschikbaar te maken. Ook zijn de functies verder uitgebreid met funnel functies. Dit zijn de volgende functies:

  • Exploration;
  • Segment overlap;
  • Funnel analysis;
  • Path analysis;
  • User explorer;
  • Cohort analysis.

Machine learning

Door het event-based meten zijn er mogelijkheden met toepassen van machine learning en AI functionaliteiten. GA4 doet voorspellende analyses aan de hand van machine learning en daarnaast kan GA4 meldingen geven bij opvallende gebeurtenissen. De data wordt steeds slimmer en dit werkt in je voordeel. Zo denkt GA4 met je mee en doet suggesties om de omzet te laten groeien.

Privacy

Google Analytics 4 legt een basis voor een toekomst zonder cookies en speelt hiermee in op de grote veranderingen op het gebied van online privacy de afgelopen jaren. Een voorbeeld hiervan is het standaard anonimiseren van IP adressen. Met UA moest dit nog via Google Tagmanager worden geregeld. Daarnaast kun je met GA4 eenvoudig de gebruikersgegevens verwijderen van gebruikers die daarom vragen.

Google Ads integratie

Een ander voordeel van GA4 is de verbeterde integratie met Google Ads. Met UA is er een integratie waarbij data en doelgroepen tussen Analytics en Ads uitgewisseld worden. GA4 gaat een stap verder met de integratie dankzij machine learning. Zo kun je bezoekers automatisch van een retargeting lijst worden gehaald wanneer zij een bepaalde actie hebben ondernomen. Daarnaast geeft GA4 je de mogelijkheid om ‘predictive audiences’ op te zetten. Dit zijn de mensen waarvan je verwacht dat zij waarschijnlijk binnen één week converteren.

Het aanmaken van conversies

Het aanmaken van conversies is in GA4 iets moeilijker geworden dan dat het in UA was. Bij UA kon je bij het downloaden van content simpelweg de url van bijvoorbeeld een bedankpagina invullen als doel. Met GA4 gaat dat iets omslachtiger. Je kunt het bereiken van de bedankpagina nu instellen als event in Google Tag Manager en hier vervolgens een conversie op instellen in GA4. Een andere optie is dat je hier zelf een event voor aanmaakt in GA4.

Historische data

Het is belangrijk om te weten dat je je historische data niet meeneemt bij de overstap naar GA4. Gelukkig draait GA4 op dit moment nog samen met UA. Dit komt doordat je om met GA4 van start te kunnen gaan een nieuwe property aanmaakt. En een nieuwe property bevat nog geen data. Hoe sneller je GA4 inschakelt, des te meer data je er al op kunt vergaren.

Aanmaken filters en weergaven

Op dit moment is het in GA4 nog niet mogelijk om filters in te stellen en weergaven aan te maken. Het is nog niet duidelijk of deze opties terug gaan komen of achterwege blijven. Gelukkig is het wel mogelijk om IP-adressen te filteren zodat je je eigen verkeer kan uitfilteren. 

Meer weten?

Wil jij er zeker van zijn dat de overstap naar Google Analytics 4 soepel verloopt voor jouw IT-bedrijf? Wij helpen je hier graag mee. Neem contact met ons op. Bel naar 010 268 1148 of stuur een e-mail naar info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.