Google Ads vs LinkedIn Ads: Wanneer kies je binnen B2B voor welk advertising platform?

11/04/2022

Google Ads vs LinkedIn Ads

Online adverteren in een B2B-omgeving kan via diverse platformen. Twee van de grootste en meest succesvolle platformen zijn Google Ads en LinkedIn advertising. Elk platform heeft zijn voor- en nadelen wat betreft de mogelijkheden op het gebied van online advertising. Voor welk platform kies je bij het promoten van jouw campagne en op welke manier vullen Google Ads en LinkedIn advertising elkaar aan? Lees het in het blog Google Ads vs LinkedIn Ads.

Google Ads

Het meest bekende platform waarmee je online kunt adverteren is Google Ads. Dit platform is onder te verdelen in adverteren via Search en Display. Veruit het meeste geld wordt gespendeerd in Search-advertenties (de advertenties die je ziet wanneer je iets zoekt in Google) en daarom zoomen we daar op in.

Met adverteren via het Search-kanaal van Google Ads kun je jouw landingspagina’s vindbaar maken op zoektermen waarvan jij denkt dat ze gebruikt worden door je doelgroep. Je probeert mensen dus te targeten op basis van hun zoekgedrag.

Dit is meteen een van de sterkste punten van Google Ads: je target op mensen die daadwerkelijk al naar iets op zoek zijn. Wanneer je in staat bent hierop in te spelen en direct dat kunt leveren wat de zoeker zoekt, is de kans groot dat er conversie plaats zal vinden.

Naast dat je via Google Ads zelf bepaalt op welke zoekwoorden je adverteert, zijn er talloze configuratiemogelijkheden die je in staat stellen om een campagne in te richten. We focussen ons nu niet op het detailniveau van de mogelijkheden, maar op de globale instellingen. Enkele voorbeelden van instellingen zijn:

  • De geografische locatie waar je advertenties te zien zijn.
  • De talen waarop je adverteert.
  • De dagen en tijdstippen waarop je advertenties te zien zijn.
  • De apparaten waarop je advertenties getoond worden.
  • Het aanpassen van biedingen op basis van zoekwoord, dag, tijdstip en/of apparaat.

De kosten die je maakt voor adverteren op Google Ads vinden plaats per klik. Voor elk zoekwoord geef je aan hoeveel je maximaal per klik wilt betalen en op basis van de resultaten uit de veiling van de advertentieplaatsen wordt bepaald hoeveel een eventuele klik zal kosten. Adverteren via Google Ads is in de praktijk al mogelijk vanaf een paar cent per klik.

Checklist: Online marketingmogelijkheden voor IT-organisaties

Hoe maak je van jouw marketingactiviteiten een doorslaand succes?

LinkedIn Ads

Adverteren via LinkedIn kan op verschillende manieren. Zo kun je een Afbeeldingsadvertentie, Videoadvertentie en Documentadvertenties maken. Deze advertentiemogelijkheden hebben allemaal gemeen dat je een bericht pusht naar een specifieke doelgroep.

De kracht van adverteren via LinkedIn Ads is het selecteren van de doelgroep. Op basis van de data waarover LinkedIn beschikt, kun je een zeer specifieke doelgroep targeten met je advertenties. Hierbij kun je kiezen uit criteria als:

  • Locatie
  • Bedrijfstak
  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfsgrootte
  • Functietitel
  • Functie
  • Studierichting
  • Vaardigheden
  • Senioriteitsniveaus
 

Daarnaast heb je zelfs de mogelijkheid om lijsten te importeren in LinkedIn, waardoor jouw advertenties alleen te zien zijn voor de doelgroep die je zelf samengesteld hebt. Hierbij moet wel genoemd worden dat de doelgroep groot genoeg moet zijn (minimaal 300 LinkedIn members).De kosten voor LinkedIn advertising zijn in te stellen per klik of per 1.000 impressies van je advertenties. In de praktijk is betalen per klik vaak goedkoper en daarom kiezen de meeste adverteerders voor deze optie. Daarnaast bieden sommige advertentiemogelijkheden niet de optie om per 1.000 impressies kosten te registreren.

De minimale kosten per klik waarmee je mee kunt doen in de biedingen voor advertentieruimte binnen LinkedIn liggen in theorie rond de €2. Wil je in de praktijk echt competitief meedoen met je advertenties dan betaal je minimaal €8,- per klik.

Google Ads vs LinkedIn Ads: De verschillen

Beide advertentieplatformen hebben voor- en nadelen. Via Google Ads target je mensen die actief op zoek zijn, deze mensen zijn dus minimaal al in de oriëntatiefase. Je weet alleen niet zeker of deze mensen vallen binnen jouw doelgroep, aangezien er binnen Google Ads voor Google Search nog geen goede doelgroepselecties geselecteerd kunnen worden.

LinkedIn biedt wel de optie om zeer specifiek te targeten om een doelgroep, maar daar ben je meer traditioneel communicatie / content aan het pushen richting jouw doelgroep. De doelgroep is daar niet actief opzoek zoals bij Google Ads het geval is.

Verder geeft Google Ads meer vrijheid en configuratiemogelijkheden wanneer het gaat om advertentie-instellingen. Zo kun je kiezen wanneer (dagen en tijdstippen) en op welke apparaten je adverteert; hier kun je zelfs je maximale kosten per klik op afstemmen. LinkedIn geeft deze vrijheid niet.

Daarbij komt dat de instapkosten per klik hoger zijn in LinkedIn in vergelijking met die van Google Ads. Hierbij moet wel gezegd worden dat de kosten per klik bij zeer competitieve zoekwoorden in Google Ads significant hoger kunnen zijn dan de competitieve doelgroepen binnen LinkedIn.

Voor welk advertentieplatform kies je?

Focus je je op een specifieke niche of is jouw product / oplossing slechts geschikt voor een beperkt aantal branches? Zet dan je meeste geld in op LinkedIn advertising. Geldt deze strikte scheiding van branches niet voor jou? Benut dan de voordelen van beide advertentieplatformen en zet in op zowel Google Ads als LinkedIn advertising.

Gebruik Google Ads om mensen die zich aan het oriënteren zijn naar je website te leiden en biedt deze vervolgens iets aan wat ook aansluit bij de zoekopdracht die ze gedaan hebben. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een eBook, whitepaper of demo.

Zet LinkedIn advertising in om bijvoorbeeld per branche leadgeneratie toe te passen. Pas hierbij de advertentie en de door jou aangeboden asset aan aan de branche die je target. Wil je bijvoorbeeld IT-mensen binnen de zorg targeten, biedt dan een whitepaper aan die voor hen interessant is – zoals ‘De drie grootste pijnpunten van IT in de zorg & hoe u ze kunt oplossen’. Op deze manier is de kans groter dat je iets aanbiedt dat relevant is voor je doelgroep en kun je direct meten hoe goed jouw advertenties scoren per branche.

Meer weten?

Meer weten over Google Ads of LinkedIn Ads?  Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.