Google Ads update: alleen nog inzicht in zoektermen met veel volume

15/10/2020

google ads update

Binnen Google Ads vinden er continu veranderingen plaats. Google implementeert en publiceert regelmatig nieuwe ontwikkelingen. Op dit moment speelt de Google Ads update op het gebied van zoektermen een grote rol. Welke ontwikkeling zien we? Wat betekent deze ontwikkeling voor onze klanten en moeten we ons hier zorgen over maken?

Wat verandert er met deze Google Ads update?

Wanneer je een Google Ads campagne bouwt, voer je een grondige zoekwoordanalyse uit voordat de campagne live gaat. Op basis van deze zoekwoordanalyse geef je binnen Google Ads aan op welke zoekwoorden je wil dat je advertenties gevonden worden. Om verwarring te voorkomen, zoektermen zijn de termen die een gebruiker invoert in de zoekbalk van Google, zoekwoorden zijn de woorden waar de adverteerder op gevonden wil worden.  Voorheen was het mogelijk om precies te achterhalen op welke zoekwoorden je gevonden werd. Dit is echter iets veranderd. Sinds september 2020 verschaft Google minder gedetailleerde informatie over deze zoektermen. De zoekterm rapporten bevatten tegenwoordig alleen zoektermen waarop meerdere gebruikers hebben gezocht.

Waarom wil Google niet dat alle zoektermen te zien zijn?

In een verklaring aan Search Engine Land (SEL) gaf Google de volgende reden: “Om onze privacynormen te handhaven en onze bescherming rond gebruikersgegevens te versterken, hebben we wijzigingen aangebracht in ons rapport met zoektermen, zodat alleen termen worden opgenomen waarnaar een aanzienlijk aantal gebruikers heeft gezocht. We blijven investeren in nieuwe en efficiënte manieren om inzichten te delen waarmee adverteerders cruciale zakelijke beslissingen kunnen nemen.”

Wat is het effect van deze update?

Als online adverteerders willen wij zoveel mogelijk controle behouden over de Google-zoektermen. Dit houdt in dat we willen zien hoe de zoektermen presteren die we hebben toegevoegd aan de campagne. Met name als je een campagne start is het extra belangrijk dat je het zoekterm rapport goed in de gaten houd. Je wilt uiteraard dat de ingevoerde zoekwoorden aansluiten bij de zoektermen van je doelgroep.

Met minder inzicht in zoektermen wordt het lastiger om te zien welke zoektermen goed presteren en welke niet. Het gevolg hiervan is dat een deel van het budget verloren kan gaan aan irrelevante clicks, zonder dat we hier zicht en grip op hebben. Dit geld kan uiteraard beter besteed worden aan clicks die wel relevant zijn. Kortom, deze ontwikkeling maakt het moeilijker om de zoekwoordenlijsten te verbeteren, en uiteindelijk campagnes te optimaliseren.

google ads update

Hoe gaan we om met deze update?

Als online advertising specialisten zullen we allereerst moeten accepteren dat er sprake is van controleverlies. Daarnaast zullen we uiteraard ook onze ervaringen en ons gezond verstand blijven gebruiken, omdat het soms vanzelfsprekend is dat bepaalde zoektermen niet relevant zijn. Een kant-en-klare oplossing voor dit probleem is er niet. Wat we wel weten is dat het hebben van een goede online marketing strategie extra belangrijk wordt. Als we weten wie onze doelgroep is en wat hen bezighoudt, kunnen we deze doelgroep specifieker targeten op basis van een zoekwoordanalyse.

Voor online adverteerders die ook gebruik maken van Microsoft Ads-accounts, is het aan te raden om de zoekterm rapporten binnen Microsoft Ads te raadplegen. Microsoft rapporteert namelijk dezelfde informatie als Google, maar het heeft geen enkele aanwijzing gegeven dat het, net als Google, zoektermen gaat verbergen. Er zijn dus online adverteerders die door middel van hun Microsoft Ads-accounts kunnen ontdekken welke nieuwe positieve en uitsluitingszoekwoorden ze toe moeten voegen binnen hun Google Ads account.

Het is uiteraard ook belangrijk dat we de Google Ads accounts goed structureren. De zoektermen worden waardevoller en succesvoller als ze de juiste thema’s hebben per campagne en advertentiegroep.

Adverteren via Google Ads in de toekomst

Onze conclusie is dat Google steeds meer de controle neemt, mede door de automatisering van Google Ads campagnes. Google is er op uit om adverteerders op een snelle en gemakkelijke manier zoveel mogelijk geld te laten investeren. Het continu slimmer wordende algoritme van Google wordt hierin steeds belangrijker. Echter zien we in de praktijk dat dit nog regelmatig de plank misslaat. Controle over en kennis van de branche zijn hierin essentieel. 

Dit controleverlies is iets wat wij als online adverteerders niet toejuichen, omdat wij weten hoe belangrijk het is om controle en inzichten te behouden in je Google Ads accounts om zo te kunnen zorgen voor de beste resultaten. Deze verandering zet de online adverteerders echter niet buitenspel. De rol van de adverteerder zal waarschijnlijk zelfs belangrijker worden. De adverteerders weten vanwege hun ervaring namelijk welke zoektermen wel goed presteren en welke zoektermen niet. Hier hebben ze niet altijd een zoekterm rapport voor nodig, alhoewel dit het werk wel makkelijker maakt en dit 100% duidelijkheid schept.

Tot slot

Wij bij Leadgate kennen de IT-branche en weten door onze ervaring en specialisatie op welke zoektermen gezocht wordt binnen deze branche. Wij zien de huidige ontwikkelingen waaronder de Google Ads update dan ook als een mooie uitdaging, omdat het Google Ads platform nog steeds van grote waarde blijft. Google Ads blijft namelijk een essentieel onderdeel voor het creëren van zichtbaarheid en het genereren van leads voor iedere online marketeer en een waardevol kanaal voor elke ondernemer.

Heb je hulp nodig met Google Ads? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.