9 september, 2022

Google Ads Update 2022 – Het nieuwe campagnetype: Performance Max

Door

Loes

Google Ads update

Als je een beetje thuis bent in de wereld van SEA kan het je niet ontgaan zijn dat Google Ads een nieuw campagnetype heeft gelanceerd; Performance Max. Wat houdt dit campagnetype precies in, hoe zet je het in en wat zijn de voor- en nadelen? Dit alles lees je in deze blog. 

Wat is Performance Max?

Bij Leadgate Europe adverteren we voornamelijk via Google search advertenties. Je kent het wel, de betaalde zoekresultaten welke bovenaan staan binnen de zoekmachine van Google. Echter heeft Google nog veel meer plaatsen waar advertenties vertoont kunnen worden. Denk hierbij aan; Google Display, Google Shopping, YouTube, Google Discover, Gmail en Google Maps. En dat is dan ook precies wat Performance Max is, one campaign to rule them all.

Hoe gebruik je Performance Max?

Binnen Google Ads is het mogelijk om een campagnetype mee te geven zodra je begint aan een nieuwe campagne. Indien je gebruik wil maken van de Performance Max campagne, selecteer je deze heel eenvoudig bij deze stap.

Vervolgens vraagt Google naar welke URL je het verkeer wil sturen. Dus op welke landingspagina komen mensen terecht zodra zij op jouw advertenties klikken. Het is hierbij aan te raden om te kiezen voor de optie ‘Alleen verkeer naar de door u aangeleverde URL’s sturen’. Met Performance Max raak je al veel controle kwijt, dus het uit handen geven van de landingspagina gaan we natuurlijk niet doen. 

Nu je een URL hebt doorgegeven aan Google is het tijd om je advertenties te gaan bouwen. Omdat de Performance Max campagne op vrijwel alle Google platformen zichtbaar is, heeft Google veel input van je nodig:

  • Uiteindelijke URL (alweer)
  • Afbeeldingen 
  • Logo’s
  • Video’s
  • Koppen
  • Lange koppen
  • Beschrijvingen
  • Bedrijfsnaam
  • Call-to-action

 

Het is aan te raden om zoveel mogelijk content aan te leveren zodat Google de best mogelijke advertenties kan tonen aan jouw doelgroep op het desbetreffende platform. Daarnaast is het gebruik van video’s een must aangezien Google anders zelf een slideshow maakt op basis van aangeleverde content waar tot dusver niet erg positief op gereageerd wordt. 

Oké, nu kunnen we advertenties gaan tonen aan onze doelgroep. Maar wie is onze doelgroep dan precies, hoor ik je denken. Daar heeft Google uiteraard ook wat op bedacht, namelijk de doelgroep signalen. Hiermee kun je aan de hand van zoektermen, websiteverkeer (retargeting), interesses en demografieën bij Google aangeven wie jouw doelgroep is.

Performance Max Doelgroepsignaal

Voordelen

De voordelen van de Performance Max campagnes zijn vooral tijdsbesparing en efficiëntie. Ook vertelt het algoritme van Google ons welke koppen, beschrijvingen en afbeeldingen het best presteren binnen de campagne. Deze informatie zou je kunnen gebruiken om te adverteren op andere platformen zoals Facebook en Instagram. Daarnaast zijn de eerste geluiden over Performance Max positief voor webshops. Dit komt voornamelijk omdat Google Shopping een grote rol speelt binnen Performance Max.

Nadelen

Aangezien er met dit campagnetype nóg meer controle naar Google gaat, zijn er een aantal nadelen te noemen:

  • Zoekwoord uitsluitingen kunnen (nog) niet zelf worden toegevoegd
  • Geen inzicht in zoektermen
  • Enkel interessant voor grote campagnes met meerdere conversies 
  • Kannibalisering van je huidige campagnes
  • Lagere kwaliteit van leads

Conclusie

Nu we weten wat Performance Max is, hoe je het opzet en wat de voor- en nadelen zijn is het tijd voor een conclusie. Momenteel is de Performance Max campagne in onze ogen nog een grote ‘blackbox’. Veel data is nog niet inzichtelijk waardoor het lastig is om bij te sturen. Wel lijkt het erop dat Google Ads steeds meer toe gaat bewegen naar dit soort campagnetypes om zo de volledige controle in handen te krijgen. Of we het nou leuk vinden of niet, Performance Max is de toekomst.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.