Gericht groeien vanuit het Leadgate B2B Online Marketing Maturity Model

28/04/2021

B2B Online Marketing Maturity Model

Online marketing, vrijwel iedere B2B-organisatie realiseert zich dat dit een steeds essentiëler onderdeel wordt van de manier waarop de doelgroep voor het eerst in aanraking komt met de organisatie. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat bijna 80% van de marketingbudgetten in 2020 besteed werd aan marketing via online kanalen. Voor 2021 verwacht 74% van de gevraagde CMO’s meer te gaan besteden aan online advertising en 66% verwacht een stijging van het paid search budget.

Uiteraard zorgt het verleggen van de focus naar online marketing en het verhogen van de online budgetten niet per definitie (direct) voor meer marketingsucces. De effort en het budget moet ingezet worden op de punten die jouw organisatie op dat moment nodig heeft. Bijvoorbeeld, wanneer je website niet meetbaar en vindbaar is in Google, waardoor er nauwelijks bezoekers op je website (te meten) zijn, dan heeft het geen zin om een (duur) marketing automation systeem te implementeren om online success mee te realiseren. In zo’n situatie zal de effort en het budget beter tot zijn recht komen om de meetbaarheid, vindbaarheid en zichtbaarheid van de organisatie te verhogen, voordat er over slimme automatiseringen nagedacht moet worden.

Iedere organisatie die wil groeien, wil uiteindelijk een geraffineerde online marketing en salesmachine, waarbij de gehele pipeline en effort meetbaar en voorspelbaar is. Het bouwen van zo’n machine is mogelijk, maar kost tijd en heeft focus nodig. Om handvatten te bieden aan organisaties die dit nastreven en op continue basis meer marketing- en sales-successen uit online marketing willen halen werken wij met het Leadgate B2B Online Marketing Maturity Model:

Wat is het Leadgate B2B Online Marketing Maturity Model?

Het Leadgate B2B Online Marketing Maturity model helpt B2B-organisaties zich te focussen op de juiste online marketing disciplines o.b.v. de volwassenheidsfase waarin de online marketing zich op dat moment bevindt. Hierbij wordt er gefocust op de 2 belangrijkste aspecten die via online marketing gerealiseerd moeten worden: brand awareness (lange termijn succes) en online leadgeneratie (korte termijn succes). 

Vanuit 5 maturity levels wordt er stap-voor-stap gewerkt naar een online marketing volwassenheidsniveau waarin zowel op het gebied van brand awareness als voor online leadgeneratie continue successen geboekt worden. Hierbij speelt ook de samenwerking tussen marketing en sales een grote rol, die met name in de hogere volwassenheidsniveau’s belangrijk wordt. 

Elk maturity level komt met zijn eigen karakteristieken. Deze karakteristieken geven een beeld van hoe bepaalde online marketing onderdelen er in het desbetreffende maturity level uitzien en waarop gefocust wordt. Zo gaat het in level 1 en level 2 met name om meetbaarheid, vindbaarheid en zichtbaarheid (brand awareness) en verschuift de focus in level 3 naar o.a. demandgeneratie en demand capturing, waarna er in level 4 en 5 veel meer gestuurd wordt op kwaliteit dieper in de marketing- & salesfunnel. In de laatste fases wordt ook de samenwerking tussen marketing en sales van belang.

Voor elk maturity level zijn aparte KPI’s gedefinieerd, waarmee de progressie en het online marketing succes meetbaar gemaakt kunnen worden. Bij continue progressie en succes op alle gestelde KPI’s binnen het huidige maturity level kan er gekeken worden naar focusgebieden die nodig zijn om het volgende maturity level te bereiken. Zo wordt er stap-voor-stap op een meetbare manier progressie geboekt en waarde gerealiseerd voor de organisatie, met als uiteindelijke doel het realiseren een geraffineerde online marketing en salesmachine, waarbij de gehele online pipeline en effort meetbaar en voorspelbaar is.

Wil je dieper ingaan op de Online Marketing Maturity levels en erachter komen hoe jouw IT-organisatie stap voor stap naar B2B Online Marketing volwassenheid gaat? Lees dan verder in onze Whitepaper: B2B Online Marketing Maturity Model.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.