29 april, 2020

Gaat de COVID-19-crisis het gat tussen sales en marketing slechten?

Door

Dennis

gat tussen marketing en sales

Het moge duidelijk zijn dat de huidige pandemie een enorme weerslag heeft op alles binnen ons dagelijks leven. Binnen onze huiskamers, op straat maar ook op ons werk. Los van het thuis op afstand werken veranderen ook dogma’s zoals ‘het sales en marketing gat’. Waar salesmensen nog wel eens een lange neus trokken naar marketeers begint er – mede door COVID-19 – een positieve omwenteling plaats te vinden.

Sales heeft het moeilijk

Uit data-analyse van marketing automation en CRM-specialist Hubspot blijkt dat sinds de afkondiging van COVID-19 het aantal sales orders is gedaald met 21%. Daar tegenover staat een toegenomen aantal verzending van mails vanuit de salesafdeling van 50%. Daar wordt gemiddeld 40% (!) minder op gereageerd ten opzichte van vóór de crisis.

Marketing wordt beloond

Marketingafdelingen moesten sinds de start van de crisis harder werken, wat blijkt uit een plus van het aantal verzonden mails van 29%. Daar tegenover staat een hoger openingspercentage van 21%, met daarbij ook nog eens een stijging in het aantal websitebezoekers van 13% en het vaker aanspreken van online chat tooling. 

Doordat er reeds een daling van het aantal orders te zien is schieten sales-afdelingen logischerwijs in de stress. Zij kunnen niet meer in de auto springen om deals naar binnen te trekken, maar zullen aangewezen zijn op marketeers om op een slimmere manier op zoek te gaan naar deals die het sales target wél gaan dichten.

Sales en Marketing synergie

Hoewel de salesafdeling het niet snel zal toegeven, hebben zij de marketingafdeling nodig als nooit tevoren. Daar blijkt dat meer salesgerichte mails niet werken, zal er meer informatieve en educatieve content gecreëerd moeten. Zo kunnen prospects en opportunities vast worden gehouden voor sales. Daarbij komt tevens dat enkele sectoren volledig stil zijn gevallen tijdens de corona crisis. Nu is het tijd om op zoek te gaan naar markten die nog actief en springlevend zijn en daar de marketing content specifiek op te richten. Een ideale klus voor zowel marketing en sales! 

De befaamde uitspraak “Desperate times call for desperate measures” is voor de salesafdeling actueler dan ooit. Zoek je marketing-collega op, help elkaar en wie weet boor je samen nieuwe markten aan. Corona is zeker een crisis maar wellicht slecht het uiteindelijk het aloude gat tussen sales en marketing… wie weet?

Meer weten?

Meer weten over online marketing voor IT-organisaties? Stuur een e-mail naar info@leadgate.eu of bel naar 010 268 1148.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.