7 januari, 2021

Digitale marketing voor IT: Hoe zorg je voor online resultaat?

Door

Loes

Digitale Marketing

Digitale marketing is hot. Het is dan ook een term die je vast bekend in de oren klinkt. Bijna iedere organisatie doet tegenwoordig wel ‘iets’ met digitale marketing. En dat is niet vreemd, want we zijn online steeds meer aanwezig in Nederland. Sterker nog, bijna 9 op de 10 Nederlanders was dagelijks online in 2019. Dit komt neer op 88%, waar dat in 2014 nog 79% was. Dat betekent dus dat ook jouw doelgroep goed te bereiken is met digitale marketing. Om echt succesvol te zijn wil je jouw doelgroep niet alleen bereiken, je wilt zorgen voor online resultaat. Je wilt bereik omzetten in bezoekers, actie en uiteindelijk leads. Wat is online resultaat nu precies en hoe heb je hier invloed op? Die vragen beantwoord ik voor je in dit blog.

De voordelen van digitale marketing voor IT-bedrijven

Goed, we zijn dus steeds meer online, maar waarom hebben de IT-bedrijven hier voordeel van? Doordat we steeds meer online zijn groeit ook de online aanwezigheid van verschillende sectoren. Zo is ook de ICT-sector in Nederland sterk gegroeid. Waar leads eerder vooral uit het eigen netwerk komen, is leadgeneratie via de website in 2018 al een van de belangrijkste bronnen van leads. Dat is anno 2021 onveranderd. Digitale marketing is vandaag de dag nog meer van belang geworden dan dat het eerder al was. 

Ik heb nog vier andere voordelen van digitale marketing voor IT-bedrijven voor je op een rijtje gezet:

1. Alles wat je online doet is meetbaar

Een van de grootste voordelen is alle (vaak anonieme) data die wordt vastgelegd met digitale marketing. Er kan precies gemeten worden wat het aantal interacties zijn en hoe deze tot stand zijn gekomen. Hierbij kun je denken aan het aanklikken van een link in de nieuwsbrief en vervolgens overgaan tot aankoop van een product. Digitale marketing zorgt voor meer inzicht in de activiteiten en kosten. Doordat digitale marketing meetbaar is kun je ook precies zien hoe je de resultaten kunt optimaliseren.

2. Je kunt je doelgroep nauwkeurig targetten

Een ander belangrijk voordeel van digitale marketing is het zeer gericht targetten van je doelgroep. Zeker in de IT-branche, met zulke specifieke oplossingen, wil je dat jouw boodschap bij de juiste ontvanger komt. Je doelgroep targetten is dus heel relevant om verspilling tegen te gaan. De advertenties op bijvoorbeeld LinkedIn en Google maak je zo nauwkeurig als je zelf wilt. De boodschap die je verspreidt kun je hierdoor personaliseren, dat maakt je ook relevanter voor de ontvanger. Dit sluit direct aan bij een van de marketingtrends voor 2021: personalisatie.

3. Marketing automation zorgt voor gemak

Groot onderdeel van digitale marketing is marketing automation. Marketing automation helpt je met jouw leads door de klantreis heen begeleiden. Met de juiste marketing automation tools stuur je o.b.v. triggers geautomatiseerd berichten/content naar leads op het juiste moment. Dit gaat dus bijna vanzelf. Je moet wel zelf de automation inrichten, maar daar heb je vervolgens lang profijt van voor al je leads. Ook automatiseren is trouwens een van de digitale marketing trends voor 2021.

4. Digitale marketing is goedkoper dan traditionele marketing

Dit laatste voordeel komt grotendeels voort uit de eerder genoemde voordelen. Digitale marketing is doorgaans goedkoper dan traditionele marketing. De kosten bij online adverteren liggen lager. Daarnaast gaat het budget dat je besteed direct naar de juiste doelgroep. Wanneer je aan de hand van data ziet dat jouw advertentie niet goed scoort bij de doelgroep kun je dit direct aanpassen. En dat scheelt weer budget dat niet goed benut wordt.

Digitale marketing is dus iets waar we eigenlijk echt niet meer omheen kunnen anno nu. En zeker in de IT-branche kun je er erg veel profijt van hebben.

Het behalen van resultaat via digitale marketing

Nu de voordelen van digitale marketing voor IT-bedrijven duidelijk zijn nemen we je graag mee in het behalen van resultaat met digital marketing, dat is immers waar we het voor doen. Online resultaat valt of staat met je marketingstrategie. Kort samengevat helpt digitale marketing vanuit een goede marketingstrategie je met het verhogen van je naamsbekendheid, het vertellen van een eenduidig verhaal aan je doelgroep en het vinden van klanten die bij je passen. Ook maak je met je marketingstrategie gebruik van verschillende kanalen om jouw oplossingen en diensten aan te bieden bij de juiste doelgroep. Deze kanalen verdeel je onder in de digital marketing funnel. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van hoe een digital marketing funnel er uit ziet. Meer weten over het opstellen van je marketingstrategie? Lees dan zeker deze blog. 

Digitalemarketingfunnel

Zoals je ziet is de digital marketing funnel gevormd als een trechter. Waar de bovenste twee fases in de funnel vooral gaan over vindbaar zijn en het zorgen voor websitebezoeken, gaan de onderste twee fases vooral over de acties die worden uitgevoerd en het downloaden van items in ruil voor contactgegevens. Vaak heeft leadgeneratie de focus binnen een bedrijf, het is belangrijk te weten dat dit geen los onderdeel is. Om tot een goede leadgeneratie te komen wordt de gehele funnel doorlopen. Hoe beter jouw online bereik is en de waarde die jij creëert op jouw website, des te meer acties er worden uitgevoerd en items er worden gedownload. Alle fases in de funnel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nadat deze marketing funnel is doorlopen ben je er trouwens nog niet. De lead stroomt nu door in de salesfunnel. Hoe je je digital marketing funnel optimaliseert zodat je sales funnel hier ook van profiteert lees je hier.

Naamsbekendheid

Oké, je wilt dus bovenaan de funnel al een groot bereik hebben. Hoe zorg je hier nu voor? Dat doe je met naamsbekendheid en online vindbaarheid. Hoe bekender jouw IT-bedrijf en de producten en/of oplossingen die je aanbiedt zijn, des te meer mensen jouw website weten te vinden.

Om de naamsbekendheid te vergroten schotel je jouw boodschap voor aan je doelgroep zonder dat zij er om vragen. Dit noemen we ook wel de push benadering en dit is bijvoorbeeld mogelijk via social media. Hierbij kun je denken aan LinkedIn en Facebook. Dit voorschotelen doe je door middel van advertenties. Je wilt immers een gedeelte van je doelgroep bereiken dat jou nog niet kent en advertenties zijn hier uitermate geschikt voor. Nadat je jouw doelgroep hebt bereikt kun je hier een retargeting campagne op los laten om deze doelgroep nog meer bewust te maken van jouw bedrijf. Ga je graag nog wat dieper in op de naamsbekendheid? In deze blog lees je meer over de push benadering en het daarmee realiseren van naamsbekendheid.

Online vindbaarheid via digital marketing

Er is tegenwoordig steeds meer informatie online te vinden en we googlen er op los. Google staat vandaag de dag zelfs bovenaan de lijst met meest bezochte webpagina’s. Dat Google bovenaan staat is interessant voor je online vindbaarheid. Het aankoopproces begint namelijk meestal via een zoekmachine als Google. Best belangrijk dus hoe jouw IT-bedrijf online gevonden wordt. Het inspelen op de online vindbaarheid wordt ook wel de pull benadering genoemd. Je kunt dit betaald doen met Search Engine Advertising (SEA) of onbetaald met Search Engine Optimization (SEO). Juist de combinatie hiervan is waardevol.

Bij SEA betaal je voor de woorden waar je op gevonden wilt worden. Vervolgens verschijn je hierdoor bovenaan in de zoekresultaten bij Google. Deze resultaten zijn direct zichtbaar. Google zet er altijd bij dat het om een advertentie gaat. Lees zeker deze 7 tips om Google Ads zo kostenefficiënt mogelijk in te zetten. SEO noemen we ook wel organische vindbaarheid. In tegenstelling tot SEA zijn de resultaten van SEO niet direct zichtbaar. Het kan even duren voordat Google alle nieuwe content verwerkt en jouw content bovenaan de lijst met zoekresultaten komt te staan. Hoe beter de content op jouw website is, des te beter je organisch scoort in Google. In deze blog wordt dieper ingegaan op het schrijven van goede content en hoger scoren in Google.

Leads genereren

Nu is het van belang ervoor te zorgen dat je jouw bereik gebruikt om leads te generen. Een groot gedeelte van de websitebezoekers onderneemt doorgaans geen actie. En geen actie betekent dus ook dat je geen lead genereert. Je genereert een lead door het aanbieden van een leadmagnet. Hierbij kun je denken aan een whitepaper die een bezoeker kan downloaden. Om ervoor te zorgen dat de bezoeker wel actie onderneemt op jouw website is het van belang dat je je website optimaliseert, dit noemen we: Conversion Rate Optimization (CRO).

Bij CRO draait het erom dat het conversiepercentage verbetert. Kort gezegd duik je de data in om uit te zoeken waar de bezoekers afhaken en hoe je dit vervolgens kunt voorkomen. Wil je dieper op CRO in gaan? Dan raad ik deze blog aan over wat CRO precies is en hoe je dit kunt inzetten. Ook raad ik deze blog aan, waar duidelijk wordt wat de metrics zijn waar je op kunt meten bij CRO en wat de vervolgstappen zijn.

Lead opvolging

Zo, nu je die leads eindelijk binnen hebt wil je ze natuurlijk niet meer laten gaan. Bij lead opvolging (ook wel lead nurturing genoemd) draait het erom dat je de lead en zijn behoeften leert kennen. Het is namelijk per lead verschillend waar deze zich in de customer journey bevindt. Waar de een al bijna tot aankoop wil overgaan, zit de andere nog in de verkenningsfase. Het opvolgen van leads doe je door middel van marketing automation.

Herken je het nog: marketing automation? Dat kan goed kloppen, het is namelijk ook een van de digitale marketing trends voor 2021 waar we het eerder over hadden. Met marketing automation stuur je de juiste content op het juiste moment naar de juiste persoon via automatische mailprocessen. Als je meer wilt weten over het toepassen van marketing lees dan zeker deze drie tips voor persoonlijke lead nurturing

Tot slot

Wil jij voor jouw IT-bedrijf ook meer online resultaat via digitale marketing? Wij helpen je hier graag mee. Neem contact met ons op. Bel naar 010 268 1148 of stuur een e-mail naar info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.