De do’s en don’ts van contentmarketing

02/09/2022

De do's en don'ts van contentmarketing

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je waardevolle content creëert en deelt met jouw doelgroep. Het doel? Jouw doelgroep aanspreken met content die hen antwoord geeft op een vraag of die hun kennis vergroot. Het delen van content heeft voor een organisatie een positief effect op onder andere de naamsbekendheid, betrokkenheid en loyaliteit van jouw (potentiële) klanten en sales.

Het is zeker voor IT-organisaties interessant om via content uitleg te geven over ingewikkelde en technische producten of diensten. Maar hoe begin je? En lukt het jouw interne marketingafdeling (als daar sprake van is) om zoveel content te produceren? Met welke onderwerpen spreek je jouw doelgroep aan? Dit zijn goede vragen! In dit blog leggen we uit wat de do’s en don’ts zijn van contentmarketing, zodat jij precies weet wat je kunt doen met contentmarketing én wat vooral niet.

Do's

Maak een content(marketing)plan

De belangrijkste reden om een content(marketing)plan te maken is dat het zorgt voor realistische verwachtingen en dat het zorgt voor het toewerken naar je vooropgestelde resultaten. Waar bestaat zo’n plan precies uit?

1. Wat wil je bereiken met de content?

Wanneer je content maakt, wil je er vaak wel iets mee bereiken. Een aantal voorbeelden van doelen van contentmarketing zijn:

  • Het verhogen van het aantal websitebezoekers;
  • Eenmalige klanten aanzetten tot herhaalaankopen;
  • Meer inschrijvingen genereren van een nieuwsbrief;
  • Interactie verhogen op social media / meer social shares van artikelen;
  • Ervoor zorgen dat er vaker whitepapers gedownload worden.

2. De specifieke doelgroep van jouw organisatie

Jouw specifieke doelgroep bestaat uit de potentiële klanten die je aan wilt spreken met jouw content. Dit kan een specifieke branche zijn, maar ook nog specifieker. Bijvoorbeeld alle CEO’s van financiële organisaties. 

3. Bepaal onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep

Vaak wordt content waarin uitdagingen van jouw doelgroep worden besproken goed gelezen en gedeeld. Hoe kom je erachter wat hun uitdagingen precies zijn? Hier kom je achter door bijvoorbeeld signalen/trends uit de desbetreffende markt of niche te analyseren. Maar ook door goed naar zoekintenties en -opdrachten van jouw doelgroep te kijken. Wanneer je direct contact hebt met meerdere personen uit je doelgroep, kun je natuurlijk ook in gesprek gaan en vragen naar de uitdagingen die zij ervaren. Op deze manieren bedenk je onderwerpen die daadwerkelijk de interesse van jouw doelgroep wekt.

4. De taal die past bij jouw organisatie

Dit kan gaan om de tone of voice. Meer formeel of juist informeel? Maar het is ook belangrijk om na te denken over het taalniveau. Er zijn zes verschillende taalniveaus: A1, A2, B1, B2, C1 en C2. B1 is het taalniveau dat de meeste mensen begrijpen en wordt het vaakst gebruikt in teksten.

5. Kanalen om content te verspreiden

Er zijn verschillende manieren om jouw content te verspreiden. Waar kun je jouw doelgroep vinden en bereiken met jouw content? Is dit via jouw website of social media? Heb je advertenties nodig om het onder de aandacht te brengen bij jouw specifieke doelgroep? Of verspreid je jouw content via een nieuwsbrief? Het is allemaal mogelijk!

6. Maak een contentplanning

Hierin staat wat voor content je maakt voor welk onderwerp, via welke kanalen en wanneer je deze content gaat delen. Dankzij een contentplanning kun je weken vooruit werken, waardoor je altijd een goede stroom aan content hebt om te delen met jouw doelgroep. Lees hier hoe je in een aantal stappen een contentplanning maakt.

Kies een duidelijke niche/doelgroep

Om zoveel mogelijk klanten aan te spreken, kun je content voor een breed publiek maken. Hoe meer mensen jouw content zien, hoe beter toch? Helaas werkt dit niet altijd. De kans dat jouw doelgroep echt aangesproken wordt is een stuk kleiner. Zorg ervoor dat je content maakt waarin bijvoorbeeld een specifiek probleem wordt besproken dat jouw doelgroep ervaart. 

Gebruik visuele content

Mensen lezen steeds minder tekst, ongeacht de interessante inhoud. Het is dan ook niet vreemd dat visuele content steeds meer als 1 van de meest belangrijke vormen van content wordt beschouwd. Visuele content werkt erg goed om aandacht te trekken van jouw doelgroep. Is jouw content echt goed? Dan is de kans dat het gedeeld wordt met derden ook groter. Op deze manier zorg je voor social shares, meer traffic naar je website en backlinks. Daarnaast kan je veel variëren met visuele content: van video tot infographic. Hierdoor voorkom je dat jouw content saai wordt.

Houd brainstormsessies

Wanneer je start met content creëren, is het vaak nog eenvoudig om onderwerpen te bedenken en om unieke content te maken. Er kan een punt komen waarop er wat minder inspiratie is. Wanneer dit gebeurt is het aan te raden om brainstormsessies te houden. Hierin betrek je verschillende collega’s of misschien nog beter, personen uit de doelgroep die je wilt bereiken.

Meet de resultaten van je content

Wanneer je content maakt, is het belangrijk om te meten wat het doet. Op deze manier weet je of aanpassingen nodig zijn. Spreekt de titel wel aan? Is een blog wel de juiste vorm of kan het beter in een video besproken worden? Dit kun je meten! Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld meten wat de bounce rate van een pagina is, de tijd die mensen op een pagina doorbrengen of wat de conversiepercentages zijn. Naast het meten van webcontent, kun je ook meten hoe jouw content het doet op social media. De social media statistieken die je kunt meten zijn bijvoorbeeld het aantal likes of shares van een posts.

Don'ts

Schrijven voor zoekmachines

Wanneer je content maakt, wil je natuurlijk wel dat jouw doelgroep jouw content kan vinden. Om hoog te ranken in de zoekresultaten van zoekmachines als Google zorg je ervoor dat jouw content SEO-proof is. Dit is natuurlijk goed, maar zorg er daarnaast wel voor dat jouw content goed leesbaar is. Je wilt niet goed gevonden worden en dat jouw content inhoudelijk tegenvalt. Bovendien straft Google keyword stuffing af en kan dit een negatief gevolg hebben voor jouw positie in de zoekresultaten.

Teveel pushen

“Wij bieden de beste producten aan” of “Koop nu” is een voorbeeld van tekst die pusherig overkomt en niet meteen interessant is voor een potentiële klant. Gebruik daarom vooral teksten waaruit blijkt dat je oprecht de intentie hebt om een potentiële klant te helpen of te informeren. 

Kwantiteit boven kwaliteit plaatsen

Het is natuurlijk belangrijk om regelmatig content te delen met jouw doelgroep. Dit doe je om jouw doelgroep betrokken te houden, zodat ze bijvoorbeeld elke dinsdag een nieuwe blog kunnen verwachten. Daarnaast heeft het een positief effect voor jouw ranking in zoekresultaten van zoekmachines als Google. Het gevaar hiervan is dat je content gaat creëren omdat het moet en niet omdat het inhoudelijk interessant is voor jouw doelgroep. Het loont om in sommige gevallen wat meer tijd te steken in content, zodat het een bepaalde kwaliteit heeft. Content van hoge kwaliteit wordt meer gewaardeerd en ook vaker gedeeld.

Niet durven herhalen

Niet iedereen uit jouw doelgroep leest meteen de content wanneer ze er mee in aanraking komen. Soms moet jouw doelgroep eerst 7x blootgesteld worden aan jouw content, voordat ze er iets mee doen. 

Geen tijd of ruimte voor contentmarketing? Besteed het uit!

Klinkt contentmarketing als een goed plan, maar weet je niet wie dit zou moeten oppakken binnen jouw IT-organisatie? Het is niet altijd mogelijk om een content(marketing)plan op te stellen en content te creëren met een kleine marketingafdeling die bestaat uit 1 of een paar marketeers. Om dit op te lossen kun je jouw contentmarketing uitbesteden.

Hoe helpt Leadgate?

Leadgate Europe kan jouw IT-organisatie helpen met contentmarketing. We stellen een contentmarketingstrategie op waarin we bepalen over welke onderwerpen er geschreven wordt en in welke fase van de marketingfunnel we deze delen met jouw doelgroep. Onze content creators schrijven teksten voor o.a. blog en whitepapers. Daarnaast maken ze visueel aantrekkelijke content zoals infographics. 

Mocht je nog meer tips willen of vragen hebben over content marketing, het schrijven van blogs of whitepapers of het ontwerpen van een infographic, stel ze dan gerust. Vraag een adviesgesprek aan met onze specialisten via onze contactpagina of bel naar 010 268 1148.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.