15 juni, 2020

Contentmarketingstrategie voor IT-bedrijven

Door

Dennis

contentmarketingstrategie

“80% van de zakelijke decision-makers geven de voorkeur aan het ontvangen van bedrijfsinformatie in een serie van 5 artikelen tegenover een advertentie.” – Stratabeat

Content, dus. Met content laat je zien wie je bent en wat jouw IT organisatie onderscheidend maakt. Met contentmarketing creëer en distribueer je waardevolle, relevante en consistente content voor je doelgroep(en), waarbij het helpen van je bezoekers het uitgangspunt moet zijn. Contentmarketing is géén voorbijgaande hype, techniek of aanpak, maar van essentieel strategisch belang. Juist voor jouw IT organisatie. Hiervoor maak je eerst een contentmarketingstrategie – maar hoe doe je dat? Ik vertel je er meer over in deze blog.

Wat is een contentmarketingstrategie?

Het effectief vermarkten van content is best lastig, gezien de concurrentie. Zeker als je weet dat maar liefst 86% van de Nederlandse B2B marketeers contentmarketing inzet (Emerce). In het kader van slim werken maak je idealiter dan ook eerst een contentmarketingstrategie op. Deze maakt deel uit van je totale marketingplan en is bedoeld om richting te geven aan je media. In een goede contentmarketingstrategie neem je in ieder geval de volgende onderdelen mee:

  • Research
    Wat maakt jou uniek? Wat is jouw merkverhaal? Welke obstakels en kansen kun je gaandeweg tegenkomen? Wanneer vind jij dat je succesvol bent geweest? Bepaal KPI’s.
  • Doelen
    Waarom ga je content maken? Wat wil je bereiken? Bijvoorbeeld: ik wil een hogere positie in de zoekresultaten van Google en meer conversies op het doel ‘demo aanvragen’ behalen.
  • Buyer persona’s
    Voor wie ga je schrijven? Voor hoeveel audiences ga je content maken? Welke problemen gaat je content oplossen voor jouw doelgroepen?
  • Concurrentieanalyse
    Wat doet je concurrentie? Waar kun je van leren en wat kun jij verbeteren of anders aanpakken?
  • Inventarisatie
    Welke content heb je nu? Maak een overzicht. Is het nodig om deze aan te passen volgens de nieuwe stijl van je contentmarketingstrategie?
  • Content creatie
    Welke formats en types ga je creëren? Denk na over onderwerpen waar je consistent over gaat publiceren. Maar ook: wie gaat het doen? Maak mensen verantwoordelijk.
  • Content audit
    Bekijk de content die je het afgelopen jaar hebt gemaakt en beoordeel de resultaten. Kijk wat je dit jaar anders kunt doen en stel nieuwe doelen om te behalen.
  • Publicatie en distributie
    Maak op basis van alle informatie een contentkalender. Hierin plan je publicaties voor een bepaalde periode.
  • Resultaat
    Pak je KPI’s en Analytics erbij, en ga meten wat je inspanningen je hebben opgeleverd. Schaaf bij waar nodig.

 

Deel het plan met je team en waar nodig binnen de organisatie. Het is belangrijk om intern draagvlak te creëren en te zorgen dat alle doelstellingen met elkaar aligned zijn.

Waarom is een contentmarketingstrategie belangrijk?

“Pff, wat een lijst… Daar heb ik helemaal geen tijd voor. Kan ik niet ad hoc blijven of laten schrijven en publiceren?

Natuurlijk kan dat. Maar als je serieus bent over het behalen van je marketingdoelstellingen, doe je jezelf in dat geval tekort. Content is met reden een onmisbaar onderdeel van onze marketing funnel. Je trekt er potentiële klanten mee aan en je krijgt de kans om ze te bewegen naar winstgevend klantgedrag. Door dit te structureren middels een strategie krijg je inzicht in het ‘hoe en waarom’ en kun je gericht (bij)sturen. Zoals wij het zeggen: marketing meetbaar beter maken.

Met name het ‘hoe en waarom’ in beeld krijgen is belangrijk voor IT organisaties. Als we terugdenken aan de gedachte van contentmarketing – het helpen van bezoekers – en inzoomen op de IT branche, dan zien we vooral mensen die een probleem of een vraag hebben. Een actuele vraag zou kunnen zijn: “Ik heb een bedrijf met 5 vestigingen, ik wil een schaalbare netwerkoplossing en eigenlijk ook gelijk kosten besparen.” Jij kunt direct inspelen op deze vraag door relevante content over het onderwerp aan te bieden, zoals “Wanneer gebruik je SD-WAN?”. Zo toon je jouw meerwaarde en heb je een mooie, organische manier van leadgeneratie te pakken die je idealiter ondersteunt met een interessante whitepaper en marketing automation.

Daarom is het zo belangrijk om een unieke strategie te (laten) maken. Het bespaart je later een hoop tijd en frustratie en stelt je in staat om tastbare resultaten te realiseren binnen een redelijke tijd. Consistentie is daarbij echter van groot belang. Het uitbesteden van je strategie of het schrijven van content is dus een slimme keuze als je er zelf geen tijd voor hebt!

Wat zijn de voordelen van een contentmarketingstrategie?

Een goede strategie kan je helpen om de marketingresultaten en Return On Investment (ROI) te verbeteren door de volgende 6 redenen:

  • Je begrijpt waarom je elk type content gebruikt;
  • Je weet wie je wil bereiken;
  • Je weet wat je gaat creëren;
  • Je weet wat jouw doelen zijn;
  • Je weet welke kanalen je gebruikt;
  • Je weet wat de taakverdeling is.
    1.  

Kortom: het maakt je leven als IT professional een stuk makkelijker. En dus leuker!

Tot slot...

Wil je ook aan de slag met een contentmarketingstrategie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl. Team Content helpt je graag verder.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.