Apple Mail Privacy Protection: De gevolgen voor marketing automation

08/12/2021

Hoe staat het met...Apple Mail Privacy Protection

Apple heeft de laatste tijd privacy extra hoog in het vizier, ze willen de gebruiker steeds meer in controle laten zijn van hun eigen privacy. Dat maakt dat Apple met de iOS 15 update gebruikers de mogelijkheid geeft tracking in e-mails tegen te gaan door Apple Mail Privacy Protection. In deze blog zetten we de gevolgen van Apple’s Mail Privacy Protection voor e-mailmarketing op een rij en geven we een checklist en oplossingen waarmee je de impact van Apple Mail Privacy Protection verkleind.

Wat houdt Apple Mail Privacy Protection precies in?

Het doel van Apple is om gebruikers meer controle te geven over de manier waarop hun data wordt gebruikt. De nieuwste iOS 15 update ondersteunt Apple gebruikers hiermee met twee opties: ‘Privacybescherming in Mail’ en ‘Verberg mijn e-mailadres’. De optie ‘Privacybescherming in Mail’ is enkel voor Apple gebruikers (iPhone, iPad, Macbook en iMac) die gebruik maken van de Apple Mail client. Gebruikers krijgen na de nieuwste iOS update zelf de keuzemogelijkheid om gebruik te maken van privacybescherming.

Wanneer iemand ervoor kiest om gebruik te maken van ‘Privacybescherming in Mail’ zorgt Apple ervoor dat zij een kopie maken van de e-mail op hun eigen server. Met het maken van de kopie wordt de e-mail gedownload en geopend op de server van Apple, vervolgens levert Apple de mail af bij de ontvanger.

Hoe werkt een open-pixel?

Een open pixel is een onzichtbare 1 pixel grote afbeelding die wordt toegevoegd aan een e-mail. Wanneer een e-mail wordt geopend worden de afbeeldingen gedownload en op deze manier wordt een e-mail als een ‘open’ geregistreerd.

Daarnaast biedt Apple ook de mogelijkheid ‘Verberg mijn e-mailadres’. Wanneer hier gebruik van wordt gemaakt krijgt de gebruiker een alias mailadres waar de mail op binnenkomt, vervolgens wordt de mail doorgestuurd naar het eigen e-mailadres. Ook in dit geval is er geen mogelijkheid meer tot het correct monitoren van geopende e-mails.

Hide my email

De gevolgen van Apple Mail Privacy Protection voor e-mail marketing

Het niet goed kunnen monitoren van de open-rate klinkt als een redelijk horrorscenario voor een e-mailmarketeer. De open-rate is een van de statistieken die het meest gebruikt worden door e-mail marketeers. Zo kan een niet correcte open-rate onder andere problemen geven met:

  • A/B tests op de onderwerpregel;
  • Reminder mails bij een niet geopende e-mails;
  • Doorstroom in workflows op basis van geopende e-mails;
  • Heractivatie campagnes op basis van niet geopende e-mails;
  • Realtime content;
  • Lead Scoring;
  • Mails die verstuurd worden op basis van predictive sending;
  • Analyse van data.

Zo verklein je de impact van Apple Mail Privacy Protection 

Nu alle gevolgen duidelijk in kaart zijn gebracht is het slim om de impact hiervan zo klein mogelijk te maken. De volgende checklist helpt om de impact van Apple Mail Privacy Protection te verkleinen:

  • Breng in kaart hoe groot het percentage binnen jouw database is dat gebruik maakt van Apple Mail, zo weet je exact hoe groot de gevolgen zijn;
  • Breng in kaart of er gebruik wordt gemaakt van A/B tests op basis van onderwerp;
  • Breng in kaart waar de open-rate als metric wordt gebruikt, denk hierbij aan reminder e-mails of het doorlopen van een workflow;
  • Breng in kaart waar je gebruik maakt van predictive sending;
  • Breng in kaart hoe de marketing automation software waar jij mee werkt omgaat met Apple Mail Privacy Protection.

Wanneer in kaart is gebracht hoe groot het percentage binnen jouw database is dat gebruik maakt van Apple Mail kun je hier slim op inspelen. Zo kun je een segment aanmaken van de contacten die geen gebruik maken van Apple Mail. Dit segment kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld de nieuwsbrief wel als A/B test te verzenden en deze data leidend laten zijn voor analyse. Naar het Apple Mail segment kan de winnende versie worden verstuurd.

Een reminder e-mail wordt vaak verstuurd op basis van de eerste e-mail en of die wel of niet geopend is. In dit geval kan er ook worden gestuurd op of het contact de link die is meegestuurd, bijvoorbeeld van downloadable content, heeft aangeklikt. Wanneer het contact niet heeft geklikt op de link kan er een reminder e-mail worden verstuurd waarbij wordt aangegeven dat de content nog niet is gedownload en daarom nogmaals wordt aangeboden.

Met predictive sending wordt er gekeken wat de meest ideale tijd is om een e-mail automatisch te verzenden. Voor iedereen die gebruik maakt van Apple Mail Privacy Protection kan dit niet meer worden gedaan. Om de impact hiervan te bepalen is het belangrijk om te weten hoe groot de groep met gebruikers van Apple Mail is binnen jouw database. Het tweede belangrijke punt is te controleren hoe jouw e-mail marketing software omgaat met predictive sending bij gebruikers met Apple Mail Privacy Protection. Op basis van deze gegevens kan de afweging gemaakt worden om predictive sending te blijven gebruiken. 

Als laatste is het belangrijk om te controleren hoe de marketing automation software waar jij mee werkt om gaat met Apple Mail Privacy Protection. De meeste softwareprogramma’s hebben inmiddels de tijd gehad om in te spelen op Apple’s nieuwste hulpmiddel voor privacy. Een van de marketing automation programma’s waar wij gebruik van maken is ActiveCampaign. Zij geven bijvoorbeeld aan dat zij het verschil weten tussen de opens die gegenereerd worden door Apple’s Mail Privacy Protection en echt gedrag. Om de data zo zuiver mogelijk te houden worden de onjuiste opens er tussenuit gefilterd door ActiveCampaign. De opens die wel terug te zien zijn in de data zijn geldige opens: opens van andere devices dan Apple, opens van oudere iOS systemen of opens van contacten die Apple Mail Privacy Protection niet aan hebben staan.

Wij hebben de proef op de som genomen en zijn gaan testen met ActiveCampaign. We kunnen beamen dat er inderdaad geen onjuiste opens worden geregistreerd. Op het moment dat iemand gebruik maakt van Apple Mail Privacy Protection wordt er geen open geregistreerd, totdat het contact op een link klikt. Dit geeft ook aan dat marketing automation platformen bezig zijn met het zoeken naar een juiste oplossing voor het niet volledig meer kunnen meten van een open. Het is goed om deze ontwikkelingen met een schuin oog in de gaten te houden.

Meer weten?

Heb je hulp nodig met het in kaart brengen van de impact van Apple Mail Privacy Protection voor jouw IT-bedrijf of wil je meer weten over marketing automation? Neem eens een kijkje op onze kennisbank of neem contact met ons op via 010-268 1148 of via info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.