Alles wat je moet weten over HTML5 banners

09/09/2023

Alles dat je moet weten over HTML5

Hoe zorg je ervoor dat jouw advertenties opvallen in een competitieve markt? Hoe zorg je ervoor dat je je huisstijl waarborgt binnen je advertenties in Google Ads? Hoe kan je het verhaal of de boodschap van jouw bedrijf nóg beter overbrengen met jouw advertenties? Het antwoord op al deze vragen is door gebruik te maken van HTML5 banners. In deze blog leggen we je uit wat HTML5 banners zijn, wat de voordelen zijn en hoe je deze in kunt zetten.

Wat zijn HTML5 banners?

HTML5 banners zijn animerende banners die het verhaal of de boodschap van je bedrijf nóg beter kunnen vertellen. De banners bestaan uit bewegende elementen zoals afbeeldingen en teksten. Zoals je je kan voorstellen trekken deze bewegende banners sneller de aandacht en worden deze beter onthouden. Daarnaast kan de huisstijl van een bedrijf goed verwerkt worden in vergelijking tot tekstuele/statische advertenties en is er meer ruimte voor creativiteit.

De voordelen van HTML5 banners

Het gebruik van HTML5 banners voor display advertising kent veel voordelen. Hieronder vind je de 3 voornaamste voordelen op een rijtje:

1. Meer engagement

Uit onderzoeken is gebleken dat de click-through-rate van HTML5 banners zo’n 3 keer hoger is dan die van statische banners. Dit betekent dat een HTML5 banner voor meer engagement zorgt dan een normale of statische banner. Oftewel: dit stimuleert mensen om op de banner te klikken wat uiteindelijk kan leiden tot een hoger conversiepercentage.

2. Creativiteit

Een ander voordeel wat HTML5 banners met zich meebrengen is de creativiteit die je kunt gebruiken in deze banners. Statische banners zijn we inmiddels gewend en deze vallen weinig meer op. Binnen deze statische banners moet je je ook houden aan het format van Google Ads. Hoe fijn is het als je hiervan kunt afwijken en kan opvallen door gebruik te maken van creatieve banners? Een ander direct voordeel wat hiermee in verband staat is het gebruik van de huisstijl. Doordat je je bij HTML5 banners niet aan een concreet format van Google hoeft te houden kan je zelf kiezen welke kleuren en lettertypes je gebruikt. Hiermee sluiten je advertenties aan bij je huisstijl van je gehele bedrijf.

3. Vertel een verhaal

HTML5 banners geven je de mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Dit versterkt de branding voor je merk. Je kent het gezegde “Een plaatje vertelt 1000 woorden”. Dit is ook van toepassing voor een ad. Aangezien je met een HTML5 banner meer dan één afbeelding gebruikt, is het vertellen van een verhaal een stuk gemakkelijker. Hierdoor is de user experience voor de persoon die de ad te zien krijgt ook een stuk meer engaging.

4. Techniek

Het grote verschil tussen HTML5 banners en Flash-banners of GIFs is de techniek die erachter zit. Dit is dan ook weer gelijk een belangrijk voordeel van HTML5 banners. In tegenstelling tot Flash-banners of GIFs worden HTML5 banners ondersteund op alle apparaten (desktop, iPhone & Android). Door de toename van mobiel verkeer is deze eigenschap van groot belang. Daarnaast zijn HTML5 banners ook SEO-vriendelijk. Door middel van semantische codering worden zoekmachines uitgelegd waar bepaalde inhoud over gaat. Waar bijvoorbeeld GIF ads gelimiteerd zijn, zijn HTML5 banners dit niet. Op elk device en op elke browser worden zij op de zelfde manier getoond. Je verhaal wordt dus ook écht overal verteld. Dit vergroot het aantal touchpoints dat je bij jouw doelgroep kunt creëren.

HTML5 banners zijn dus uitermate geschikt om je te onderscheiden binnen de competitieve advertising wereld en nóg meer successen te boeken met je campagnes. 

Voorbeelden van HTML5 banners

Hoe zien zulke HTML5 banners eruit? Dat laten we je graag zien. Hieronder kun je een paar voorbeelden bekijken van banners in onze eigen stijl. 

Hoe in te zetten?

Binnen Leadgate Europe zijn wij goed op de hoogte van de mogelijkheden van HTML5 banners en hoe we deze kunnen inzetten binnen Google Ads. Zo bieden we bannersets aan die de 4 meest gebruikte bannerformaten bevatten om het meeste succes te kunnen behalen. Verder adviseren we je graag over de campagnes waar je de HTML5 banners het beste in kan zetten.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van HTML5 banners voor jouw IT-bedrijf? Ons Advertising team vertelt je er graag meer over. Neem contact met ons op! Stuur een mail naar info@leadgate.eu of bel naar 010 268 1148.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.