7 tips om Google Ads zo kostenefficiënt mogelijk in te zetten

10/07/2019

7 tips om google ads

Bij de start van een nieuwe klant scant Leadgate altijd het huidige Google Ads account. Het kan dan voorkomen dat het volledige advertentiebudget is uitgegeven tegen weinig of geen resultaat. Zonde! Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk resultaat behalen uit jouw budget. In deze blog vind je 7 tips die wij doorgaans toepassen om Google Ads zo kostenefficiënt mogelijk in te zetten voor onze klanten. 

1. Wat zijn je doelen en wanneer ben ik succesvol?

Marketing meetbaar beter maken in plaats van schieten met hagel. Voordat je begint met adverteren is het essentieel om je doelen in te stellen en dit op de juiste manier te integreren. Het integreren van doelen kan eenvoudig worden uitgevoerd via de koppeling  Google Analytics. Een Google Ads account zonder ingestelde doelen maakt het optimaliseren erg lastig. Zorg er dus altijd voor dat dit juist staat ingesteld. Zo haal je het maximale uit je geld en campagne.

Het meten van de doelen is één maar wat levert het op? In het ideale plaatje worden de leads, eventueel na het nurturen via Marketing Automation, direct doorgezet in je CRM-Systeem. Zo kan er niet alleen over aantallen, maar ook wat gezegd worden over de kwaliteit en het liefst nog de ROI (Return on Investment).

Voorbeeld:

Stel je bent een IT partij en je verkoopt Databeheer Oplossingen, wanneer is de inzet van Google Ads dan succesvol? Door de koppeling met je CRM-Systeem zie je op basis van de data dat er gemiddeld op elke 200 leads (á € 50,- per lead), 2 leads omgezet worden naar een klant. Een conversieratio van 1%. Als eerste kijk je naar de gemiddelde orderwaarde, in dit geval is dat € 10.000,- per nieuwe klant. Op basis van deze informatie kun je de volgende rekensom maken: 

€ 20.000,- (opbrengsten investering) – € 10.000,- (kosten investering) : € 10.000,- (kosten investering x 100% = een ROI van 133%. 

Zorg er dus voor dat je doelen stelt en breng de resultaten zo goed mogelijk in kaart, want alleen dan weet je of jouw Google Ads campagne echt succesvol is geweest.

2. Google Says: Zoeknetwerk met Display Select

Wanneer je een Search Campagne start, raadt Google automatisch het Display Select aan. Bij Google Search geef je op basis van je ingevoerde zoektermen een gerichte targeting mee. Je zegt eigenlijk: ‘’laat me gevonden worden op deze termen’’. Bij Display Select geef je Google de ruimte om jouw tekstadvertenties ook op websites als marktplaats, telegraaf en nu.nl te tonen. Uit ervaring weten we dat Display Select een stuk minder kostenefficiënt is dan wanneer je alleen adverteert via het Google Search Netwerk. 

Uiteraard moet je wel zichtbaar zijn op het Display Netwerk. Maak hier een aparte display (remarketing) campagne van. Je zult zien dat je prestaties verbeteren!

3. Structuur, structuur, structuur. . . 

Bij veel accounts ontbreekt het simpelweg aan de juiste structuur. Een goede campagnestructuur is een absolute must om je campagnes overzichtelijk en beheersbaar te houden. Je ziet sneller wat de resultaten zijn waardoor optimalisatie eenvoudiger en efficiënter wordt. Start bij het opstellen van Google Ads direct met een duidelijke structuur. Een onderverdeling in campagnes en advertentiegroepen is erg belangrijk voor het houden van de juiste focus. 

Voorbeeld

IT Bedrijf ‘X’ verkoopt Software & Hardware, onderstaand een mogelijke manier om het Google Ads in te richten. Belangrijk is dat je één consequente benaming aanhoudt, de precieze benaming is ondergeschikt, als het maar duidelijk en werkbaar is voor jou en je collega’s.

Campagnenaam: #01 Branding – ‘’naam bedrijf X’’
Advertentiegroep: Branding – ‘’naam bedrijf x’’

Campagnenaam: #02 Remarketing
Advertentiegroep Remarketing – Hardware: Werkplek 

Campagnenaam: #03 Lead Magnet – Hardware
Advertentiegroep: Computers
Advertentiegroep: Monitoren
Advertentiegroep: Netwerken

4. Vergeet de Engelse taal niet

Zorg er altijd voor dat je naast de Nederlandse taal ook de Engelse taal toevoegt aan jouw campagne-instellingen. Er zijn namelijk veel gebruikers die de browser op Engels hebben staan. Wanneer je de Engelse taal vergeet toe te voegen, bereik je deze mensen niet. Met name B2B-bedrijven hebben over het algemeen de browserinstellingen op Engels staan. De relevantie van je campagne stijgt wanneer je deze B2B-bedrijven bereikt met jouw advertentie, wat weer positief is voor de uiteindelijke resultaten.

5. Brede zoektermen op Google Ads, draai de kraan dicht!

De optie breed zoeken zorgt er (in bijna alle gevallen) voor dat het geïnvesteerde budget door de gootsteen wordt gespoeld. Brede zoektermen zorgen voor irrelevante vertoningen met een lage CTR en kwaliteitsscore. Houd grip op je budget en kies voor de juiste zoekwoordstrategie. Het is hierbij van belang dat je het verkeer wat binnenkomt goed monitort om eventuele waste zo snel mogelijk uit te sluiten. Ben je een beginner? Speel dan op safe en begin met exacte zoekwoorden.

  1. Breed zoeken: de advertenties worden getoond bij alle ‘relevante’ zoekopdrachten.
    Dit is inclusief spelfouten, synoniemen en gerelateerde zoekopdrachten.
  2. Modifier breed zoeken: de advertenties worden alleen getoond bij zoekopdrachten die bepaalde woorden bevatten waar een ‘+’ voor is geplaatst. Ongeacht de volgorde.
  3. Woordgroep: de advertenties worden alleen getoond bij een exacte overeenkomst van je zoekwoorden in die volgorde. Ook met extra woorden ervoor of erna. Advertenties worden echter niet weergegeven als er een woord wordt toegevoegd in het midden van de woordgroep of als de woordvolgorde in de woordgroep wordt gewijzigd.
  4. Exact zoeken: de advertenties worden alleen getoond bij zoekopdrachten die overeenkomen met de exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term. Deze optie geeft je de meeste controle  wanneer je advertenties getoond worden. 

6. Relevant genoeg?

Een veelgemaakte fout is te veel zoektermen in één advertentiegroep zetten. Stel je biedt als IT-bedrijf diverse diensten aan zoals: netwerkbeheer, beveiliging en cloud diensten in één advertentiegroep dan zal de relevantiescore erg laag zal zijn. Splits je diensten op, gebruik relevante keywords per advertentiegroep en maak landingspagina’s met de desbetreffende dienst of oplossing. Je zult zien dat jouw Ads Account kostenefficiënt en succesvoller wordt.

7. Handmatig v.s. volledig geautomatiseerd

Het algoritme van Google wordt steeds slimmer net zoals de geautomatiseerde strategieën. De voordelen klinken natuurlijk mooi: automatische biedingen en campagnes draaien op de automatische piloot. De biedstrategieën lopen automatisch op basis van ‘machine learning’. Er wordt echter geen onderscheid gemaakt op welke zoektermen jij belangrijker vindt, zo kan veel budget uitgegeven worden aan de minder relevante zoektermen. In de meeste gevallen raden wij aan om te kiezen voor de biedstrategie ‘handmatige CPC’, zo behoud je de meeste controle over de kosten van jouw campagnes. 

Meer weten?

Aan het overwegen om online advertenties in te zetten voor jouw IT-bedrijf en heb je daar vragen over? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.