24 oktober, 2019

5 tips om LinkedIn Ads kostenefficiënt in te zetten voor IT-bedrijven

Door

Loes

5 tips om LinkedIn Ads kostenefficiënt in te zetten voor IT-bedrijven

De associatie van veel B2B-bedrijven met adverteren via LinkedIn is vaak ‘’het is te duur’’. Anno 2019 zijn er daarom nog steeds bedrijven die niet gebruikmaken van LinkedIn Ads. In deze blog leggen wij uit hoe je LinkedIn Ads inzet om op een kostenefficiënte manier zoveel mogelijk kwalitatieve leads te genereren voor jouw IT-bedrijf.

Waarom LinkedIn Ads voor IT-bedrijven?

LinkedIn is het grootste zakelijke sociale media platform ter wereld. Het platform heeft 590 miljoen actieve professionals, waarvan 60 miljoen senior-beïnvloeders, 40 miljoen besluitvormers en 10,7 miljoen opinieleiders. Het is mogelijk om specifieke branches te targeten zoals de zorg, logistiek en transport of de zakelijke dienstverlening. Zeker wanneer je je richt op een niche doelgroep, is het van belang dat je de kracht van LinkedIn Ads benut. De feature Lead Gen Forms biedt de mogelijkheid om direct leads te genereren binnen het platform, waarbij contactgegevens automatisch worden opgehaald en kwalitatieve content direct te downloaden is.

LinkedIn-Criteria-doelgroep

Afbeelding 1: targeting opties LinkedIn Ads

5 tips om LinkedIn Ads kostenefficiënt in te zetten

Om jou op weg te helpen met het kostenefficiënt inzetten van LinkedIn Ads geven wij je 5 praktische tips:

1. Richt je op de besluitvormers van een bedrijf

Je kunt de doelgroep samenstellen door het instellen van allerlei criteria. Door de doelgroep op senioriteitsniveau in te stellen, spreek je alleen de mensen binnen een bedrijf aan die relevant zijn voor jouw campagne. Je kan bijvoorbeeld filteren op alleen ceo’s en managers, de besluitvormers van een bedrijf. Houd er wel rekening mee dat de bodinschatting door LinkedIn hoger is bij een selectie ceo’s dan bij een selectie stagiaires of trainees. Je kunt ook de doelgroep samenstellen op functietitel. Het risico is dan dat je mensen gaat uitsluiten die net niet de functietitel hebben die jij hebt ingevoerd, maar wel onder je prospects vallen. Let op: je betaald minder als de advertentie aan een kleinere doelgroep getoond wordt, maar je wilt ook geen potentiële leads uitsluiten.

2. Maak gebruik van Account Based Marketing (ABM)

Bij Account Based Marketing stel je zelf een accountlijst samen met bedrijven of e-mailadressen van de mensen die je wilt targeten. Deze lijst kun je vervolgens weer uploaden als doelgroep in jouw LinkedIn Ads campagne. Zo’n gerichte ABM campagne kan veel Marketing Qualified Leads (MQL’s) opleveren, omdat je zelf de bedrijven of personen kiest die je wilt aanspreken. Doordat je jezelf op een zeer specifieke doelgroep richt, kan je de boodschap waarmee je deze doelgroep benaderd ook heel persoonlijk maken. Ook wanneer je een accountlijst met allerlei bedrijven hebt geüpload, kun je vervolgens nog filteren op bijvoorbeeld senioriteitsniveau.

3. Zet verschillende advertenties per campagne in

Zet verschillende advertenties in met allemaal andere teksten en afbeeldingen, maar met dezelfde boodschap. Uiteindelijk kun je kijken welke advertentie de hoogste relevantiescore heeft en de meeste leads oplevert. Vervolgens kun je de campagne optimaliseren op basis van deze kennis. De LinkedIn-veiling beloont namelijk relevante, aantrekkelijke advertenties. Jouw advertenties ontvangen relevantiescores op basis van het doorklikpercentage, opmerkingen, likes en shares. Hoe relevanter jouw advertentie, hoe minder je betaalt.

4. Vergeet niet om een dagbudget én een totaalbudget in te stellen

Op deze manier heb je altijd overzicht op jouw uitgaven en kom je niet voor verrassingen te staan. Het is per campagne te bepalen hoeveel budget je in moet zetten. Het minimale dagbudget van LinkedIn Ads is €10. 

Het dagbudget en het totaalbudget is niet het enige wat je moet invullen met betrekking tot de kosten. Je moet ook een bod uitbrengen. Het is mogelijk om per 1000 weergaven (CPM) óf per klik (CPC) te betalen. Je biedt als het ware tegen andere adverteerders die op dezelfde LinkedIn-leden targeten. Aan de hand van de doelgroep die jij hebt ingesteld, geeft LinkedIn een bodinschatting. Je kunt zelf bepalen of je hoger of lager biedt. Het is wel over het algemeen zo, hoe hoger je biedt, hoe meer weergaven je advertentie zal hebben.

Afbeelding 2: Budget instellen LinkedIn Ads

5. Blijf jouw campagne optimaliseren

Vanaf het moment dat je jouw campagne lanceert, moet je eigenlijk constant de resultaten bijhouden en vergelijken met andere campagnes. Op deze manier kun je kijken wat goed werkt en wat niet. Door hier vervolgens je advertenties, doelgroep of budget op aan te passen, zorg je ervoor dat je het optimale uit je campagne en je budget haalt. 

Hoe helpt Leadgate?

In onze blog ‘LinkedIn Advertising voor IT: 10 best practices’ lees je nog meer handige tips voor het opzetten van LinkedIn Ads campagnes. Heb je naar aanleiding van het lezen van deze blogs nog vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.