18 januari, 2022

5 redenen om een blog te schrijven

Door

Loes

5 redenen om blogs te schrijven

Als onderdeel van contentmarketing worden vaak blogs met relevante en nuttige informatie gedeeld. Vaak wordt er antwoord gegeven op een vraag en worden er oplossingen gegeven voor problemen. Maar wat levert het een IT-bedrijf op om bijvoorbeeld vragen te beantwoorden in de vorm van een blog? In deze blog leggen wij 5 redenen uit waarom je als IT-bedrijf blogs zou moeten schrijven.

Reden 1: blogs vergroten je vindbaarheid en bereik

Je bedrijfswebsite bestaat waarschijnlijk uit een diensten-, over ons- en contactpagina. Maar wanneer was de laatste keer dat de content op deze pagina’s is aangepast? Grote kans dat dit al een tijdje geleden is. Zonde, want hierdoor is jouw website statisch en voor bezoekers niet interessant om regelmatig naar terug te keren. Dit kan voorkomen worden door regelmatig content te publiceren op een blogpagina. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw website dynamisch blijft en dus ook interessant voor een terugkerende bezoeker. 

Daarnaast is bloggen ook interessant voor de vindbaarheid en het bereik van jouw website. Elk blogbericht zorgt voor een extra geïndexeerde pagina en daarbij dus een kans om (met de juiste keywords) te verschijnen in de zoekresultaten van Google. En dat is nog niet alles, een blog is ook goed onder de aandacht te brengen via social media. Door het gebruik van de juiste hashtags en wanneer jouw content gedeeld wordt, spreek je mogelijk een heel nieuw publiek aan die terecht komt op jouw website en doorklikt naar jouw dienstenpagina.

Reden 2: naamsbekendheid creëren dankzij blogs

Bezoekers lezen jouw blog omdat ze geïnteresseerd zijn geraakt in de informatie die je hebt gepubliceerd. Wanneer de content daadwerkelijk voldoet aan hun verwachtingen, of deze zelfs overtreft, praten ze erover met collega’s en vrienden. Een andere mogelijkheid is dat bezoekers jouw blog liken en delen op social media, waardoor jouw merknaam buiten jouw eigen netwerk zichtbaar wordt. 

Reden 3: blogs blijven zichtbaar ver na publicatiedatum 

Blogs hoeven niet uit beeld te verdwijnen nadat ze een tijdje terug gepubliceerd zijn. Het bereik is meestal het hoogst vlak na de publicatie, maar toch is het mogelijk dat jouw blogs op de lange termijn zichtbaar blijven dankzij een goede SEO. Dat is niet alleen goed voor het aantal bezoekers, maar ook voor je doelgroep die kan blijven teruggrijpen naar nuttige informatie die je in de artikelen hebt verzameld.

Reden 4: interactie met potentiële klanten via blogs

Een blog is in essentie een sociaal medium, dat commentaren en dialoog toelaat. In contentmarketing kun je dat element goed benutten. Het aantal comments kan een graadmeter zijn van de interesse van je buyer persona’s in bepaalde onderwerpen. Of je kan er je publiek een vraag voorleggen en zo interessante onderwerpen / thema’s ontdekken. 

Reden 5: blogs als hulpmiddel om leads te genereren

Met een blogartikel trek je aandacht door nuttige informatie te bieden aan potentiële klanten. Aan het einde van een blog kun je verwijzen naar bijvoorbeeld meer informatie over een onderwerp in een gratis whitepaper, demo of andere content waarvoor een bezoeker zijn of haar contactgegevens wilt achterlaten. Zo kun je dankzij een blog op een laagdrempelige manier leads genereren. Zelfs als een bezoeker dat de eerste keer niet doet, is het aan te raden om steeds CTA’s te plaatsen. Hoe vaker je interessante content aanbiedt, hoe meer een lezer geneigd zal zijn om een formulier in te vullen.

Hoe helpt Leadgate?

Leadgate Europe kan jouw organisatie helpen met het schrijven van blogs voor op jouw website. Daarnaast hebben we een kennisbank waarin je informatie over alle aspecten binnen online marketing kan vinden. 

Mocht je nog meer tips willen of vragen hebben over content marketing en het schrijven van blogs of whitepapers, stel ze dan gerust. Vraag een adviesgesprek aan met onze specialisten aan via onze contactpagina of bel naar 0102681148.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.