20 juli, 2022

4 manieren waarop Online Marketing het leven makkelijker maakt van Sales

Door

Loes

Hoe Online Marketing het leven van sales makkelijker maakt

Elke organisatie heeft er baat bij wanneer hun Sales team goed presteert, met meer inkomsten maak je immers meer groei mogelijk. Maar voor veel organisaties is het lastig om de productiviteit bij Sales te verhogen. 

Uit onderzoek blijkt dat Sales eigenlijk maar 33% van de tijd spendeert aan het actief verkopen van hun dienst of product. De overige tijd wordt gespendeerd aan het vinden van prospects en het valideren van verzamelde data. Iets waar Online Marketing goed bij kan ondersteunen. 

Hoe je dat doet? Daar hebben wij een aantal ideeën voor. In dit blog lees je 4 manieren waarop Online Marketing het leven makkelijker maakt van Sales.

1. Leadgeneratie

Voor veel organisaties is leadgeneratie een essentieel onderdeel, want het interesseren en genereren van nieuwe klanten is nodig om de omzet te kunnen verhogen.

Maar wat is een lead? Een lead is iemand die belangstelling heeft getoond in het product of de dienst van je organisatie, maar nog geen aankoop heeft gedaan. Met deze potentiële klanten heeft je organisatie nog geen zaken gedaan, maar het is wel aannemelijk dat zij daar geïnteresseerd in zijn.

Marketing heeft goed inzicht in de bedrijven die ze bereiken met hun advertising inspanningen en welke hier interesse in hebben getoond. Door deze informatie te delen met Sales, kunnen zij contact met de betreffende organisaties opnemen. Zo weet je vrijwel zeker dat degene die ze bereiken, al iets weet over jouw product of dienst.

2. Lead nurturing

Sales spendeert dus veel tijd aan het zoeken van prospects. Daar hoort het onderzoeken van de behoeften en interesses van die prospect bij. Vervolgens wordt de telefoon gepakt om deze behoeften met hen te bespreken. 

Om dit op te volgen en deze leads te nurturen, zal er verdere informatie verstrekt moeten worden. Dit kan heel goed met Marketing Automation. Door dit proces te automatiseren, kost het jou minder tijd en wordt de kwaliteit van de leads beter.

Wanneer hoge volumes aan (soft) leads binnenkomen, van bijvoorbeeld whitepaper downloads, kan het marketing team een goede segmentatie hiervan maken. Welke leads zijn warm, welke niet? En welke leads kunnen direct opgevolgd worden? Nadat deze segmentatie is gemaakt, kan Sales dit veel gerichter en efficiënter opvolgen. 

3. ABM (Account Based Marketing)

Account-based marketing (ABM) is een marketingstrategie waarbij Marketing elke lead (account) als een ‘markt van één’ behandelt. Dit doen ze door een gepersonaliseerde 1-op-1-experience te bieden met op maat gemaakte content.

Door te focussen op het bouwen van sterke relaties, helpt Marketing met het verbeteren van de kwaliteit van leads voor Sales. Sales kan op deze manier zien welke bedrijven al hebben geëngageerd met de (marketing)content van het bedrijf en wie dus al interesse heeft getoond in jouw product of dienst.

ABM kan bovendien ook goed ingezet worden voor een awareness campagne, waarbij je jouw marktaandeel versterkt door meer naamsbekendheid te creëren in jouw doelgroep.

4. Content

Terwijl Marketing een groot deel van de tijd en energie besteedt aan het bereiken van prospects en klanten, vergeten ze misschien wel het belangrijkste publiek van allemaal: Sales. Hoewel blogposts, whitepapers, referentiecases en andere vormen van content heel goed zijn in het creëren van awareness, sluiten ze zelden deals. Daarvoor heb je een gedreven sales team nodig dat is uitgerust met content voor eigen gebruik.

Maar welke soorten content heeft waarde voor Sales? We geven hier een aantal voorbeelden:

1. Verkoopscripts

Aan de ene kant is er niets erger dan een salesvertegenwoordiger die regel voor regel een script voorleest, aan de andere kant wil je dat Sales tijdens een call op de juiste gesprekspunten komt. Maak een verkoopscript dat eigenlijk meer op een document met gesprekspunten lijkt. Het geeft vertegenwoordigers de informatie die ze nodig hebben, zonder dat ze alles hoeven te onthouden.

2. Productcards

Een productcard is handig voor zowel de verkoper als de prospect. Hierin staat namelijk voor wie je product (of dienst) bedoeld is, wat het doet, hoe het helpt en hoeveel het kost. Wanneer je dit tijdens een gesprek gelijk kunt laten zien, heeft een prospect direct een beter beeld bij jouw product of dienst en is het voor Sales een stuk makkelijker om het uit te leggen.

3. Vergelijkingen met concurrenten

Sales moet op de hoogte zijn van wat de concurrentie aanbiedt en hoe hun merk zich onderscheidt. Het is belangrijk om te begrijpen wanneer en waarom hun bedrijf beter is. Vat deze informatie samen in een gemakkelijk te bekijken format en de kansen voor Sales zullen zich direct vergroten in competitieve situaties.

Hoe helpt Leadgate?

Leadgate is dé online marketing partner voor de IT en kan ook jou helpen met het makkelijker maken van het leven van jouw salesmensen. Met leadgeneratie, -nurturing, Account Based Marketing en de creatie van content zorgen we ervoor dat je meer leads binnen krijgt en van hogere kwaliteit. Meer weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op +31 10 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.