26 juli, 2022

3 tips voor persoonlijke lead nurturing met marketing automation

Door

Loes

3 tips voor persoonlijke Lead nurturing

In het huidige verkooplandschap draait het niet alleen meer om de daadwerkelijke ‘sale’. Meer nog draait het in deze tijd om de relatie tussen (potentiële) koper en een product of dienst. Marketing automation maakt het mogelijk om, op basis van data, een persoonlijke relatie op te bouwen met prospects en kopers. Maar hoe kun je dat dan doen?

1. Niemand is gelijk, maak het persoonlijk

We zijn allemaal mensen, maar ieder persoon is uniek. Dus is het zaak dat ieder individu op een persoonlijke manier wordt benaderd. Wie is de persoon aan de andere kant van het internet? Wat wil die persoon? Als je antwoord kunt geven op die vragen, wordt de kans veel groter dat e-mails worden geopend en de bezoeker van jouw website daadwerkelijk een actie onderneemt.

Dat klinkt natuurlijk heel mooi, maar hoe kun je nu achterhalen met wie je te maken hebt? Simpel, door te vragen. Mensen bijten niet, dus waarom zou je niet kiezen voor extra aangepaste velden in je formulieren. Bezoekers zijn gewend om contactgegevens achter te laten. Een aangepast veld maakt het mogelijk om extra informatie van jouw bezoekers te achterhalen. Natuurlijk hangt hier een risico aan vast, het kan zijn dat de frequentie van het aantal ingevulde formulieren iets daalt. Echter, kun je met de achterhaalde data op een later stadium op het juiste moment inspelen op de behoefte van de bezoeker. Zo kun je bijvoorbeeld uitvragen op welke dag jouw bezoekers zich het meest relaxed voelen.

Formulier-Ideale-tijdstip

Afbeelding 1 Een aangepast veld kan helpen bij het vergaren van meer data

2. Kenmerk acties van leads

Naast uitvragen en luisteren, loont het om goed te kijken naar de acties die jouw bezoekers doen. Door gebruik te maken van Site en Event tracking op je website kun je precies zien hoe, wanneer en met welke content de bezoeker interactie heeft op jouw website.

Op basis van die data kun je waardes toekennen aan de actie die een bezoeker van jouw website doet. Herhaaldelijk naar hetzelfde product aan het kijken? Extra punten! Meerdere pagina’s in dezelfde categorie bezocht? Extra punten! Op die manier leer je jouw bezoekers steeds beter kennen. Die kennis maakt het mogelijk om iedere unieke bezoeker een persoonlijke beleving aan te bieden.

Marketing Automation 101 | Een beginnersgids voor IT-bedrijven

Hoe zet je Marketing Automation in om het meeste uit je marketinginspanningen te halen?

3. Van time schedules naar action-driven e-mailmarketing

Vaak worden e-mailcampagnes in grote hoeveelheden, op een vooraf bepaald moment, naar een brede doelgroep verstuurd. Doel van deze campagne is om de ontvanger over te halen tot het doen van een actie, in de mail wordt niet voor niets een call-to-action verwerkt. Maar wat als we dit nu eens omdraaien? In plaats van de campagne in te plannen op een specifiek tijdstip en deze te versturen naar een enorme doelgroep, maken we het persoonlijk. Er wordt pas een persoonlijke e-mail verstuurd op het moment dat een lead daar daadwerkelijk aanleiding toe geeft.

Afbeelding 2 Op het moment dat een lead minimaal 6 keer een URL bezoekt waar Dienst X in voorkomt wordt de volgende mail verstuurd en hier direct een notificatie van verstuurd.

Om een voorbeeld te geven: stel dat we weten dat een lead vorige week, verdeeld over 3 dagen, meerdere keren specifieke webpagina’s heeft bezocht over dienst X. Dan heeft die persoon inmiddels een score in de marketing automation tool bereikt waarmee deze zich onderscheidt van de database. Zodra de lead nogmaals één van de specifieke webpagina’s bezoekt, wordt er, direct of na een korte wachttijd, een gepersonaliseerde e-mail verstuurd.

Waardevolle data combineren met slimme tools

Dankzij de vergaarde data weten we exact naar welke informatie een lead op zoek is. Door dit te combineren met de slimme mogelijkheden in een marketing automation tool kan de juiste boodschap op het juiste moment worden verstuurd. Dit maakt de communicatie vele malen persoonlijker dan wanneer er een bulk mail wordt verstuurd naar een enorme groep met leads. Die persoonlijke vorm van communicatie leidt er dikwijls toe dat een lead eerder wordt getriggerd om tot actie over te gaan.

Tot slot..

Meer weten over de mogelijkheden van Marketing Automation voor jouw IT-organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.nl.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.