Waarom hyper-personalisatie belangrijk is bij Marketing Automation

20/05/2022

Waarom hyper-personalisatie belangrijk is bij Marketing Automation

Wist jij dat 70% van de klantreis tegenwoordig online wordt afgelegd? Online marketing is daardoor een belangrijke weg om in contact te komen met jouw doelgroep. Van e-mails tot social media, bedrijven zenden continu informatie naar de klant. Hoe val je tussen al deze reclame uitingen op bij jouw doelgroep? Iedereen kan een naam boven een e-mail zetten, maar mensen verwachten tegenwoordig meer van bedrijven. Dat is waar hyper-personalisatie om de hoek komt kijken. In deze blog leggen wij uit waarom hyper-personalisatie van belang is bij marketing automation. 

Wat is het verschil tussen personalisatie en hyper-personalisatie?

Bij personalisatie bied je relevante content aan voor jouw doelgroep. Hierbij ga je voornamelijk uit van basisinformatie zoals bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en locatie. Bij hyperpersonalisatie ga je een stapje verder. De content wordt tijdens de gehele customer journey gepersonaliseerd, zodat de content bij alle touchpoints aansluit bij iemands voorkeuren. Je gaat hierbij uit van basisinformatie en combineert deze met jouw verzamelde data. 

Hyper-personalisatie houdt rekening met de verschillende behoeftes en voorkeuren van de consument. Dit wordt gedaan door aangepaste en gerichte ervaringen te creëren door gebruik te maken van data, AI en marketing automation. Voor bedrijven kan hyper-personalisatie veel voordelen opleveren op het gebied van klantloyaliteit, responspercentages, differentiatie van concurrentie of overtuigingskracht. 

Hoe pas je hyper-personalisatie toe bij Marketing Automation?

Je weet nu wat hyper-personalisatie is, maar hoe pas je dit in de praktijk toe? Bij hyper-personalisatie is het belangrijk om dieper in de data te kijken en de reis van de lead te volgen door tags en labels toe te voegen. Door de tag of label aan acties te koppelen kun je jouw lead namelijk makkelijker segmenteren. Hierdoor heb je de mogelijkheid om persoonlijke e-mails te versturen en jouw leads content aan te bieden die hen aanspreekt. Om je een beter beeld te geven van de manier waarop hyper-personalisatie werkt zullen we je een voorbeeld geven. 

Iemand kan een lead worden doordat hij bijvoorbeeld een whitepaper heeft gedownload of een webinar heeft bijgewoond. Deze lead moet natuurlijk worden opgevolgd en worden genurtured. Hier komt marketing automation om de hoek kijken. Door de lead een tag of label te geven en in een workflow, waarin verschillende mails worden gestuurd, te plaatsen kan je gegevens verzamelen. Het volgen van de activiteiten van een lead kun je doen met behulp van een marketing automation programma zoals ActiveCampaign, Hubspot of Pardot.  

Hoe helpt Leadgate?

Nu je weet wat het belang van hyper-personalisatie is, kun hier je als IT-bedrijf mee aan de slag. Heb je na het lezen van de blog nog specifieke vragen over hyper-personalisatie? Of heb je vragen over personalisatie bij marketing automation? Ons marketing automation team vertelt je hier graag meer over. Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan met onze specialisten via onze contactpagina of bel naar 010 268 1148. Wij helpen je graag verder!

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.