Het is zover: de einddatum van Universal Analytics (UA) is bekend. Vanaf 1 juli 2023 verzamelt de huidige versie van Google Analytics (Universal Analytics) geen data meer. Het alternatief, Google Analytics 4 (GA4), is al een tijdje gelanceerd maar wordt per bovengenoemde datum leidend. Uiteraard heb je de mogelijkheid om meteen vol enthousiasme over te stappen naar Google Analytics 4, maar een gehele overstap raden we op dit moment nog af. Waarom precies? Dat lees je in onze blog. Verder bespreken we kort de verschillen tussen de huidige en nieuwe versie en vertellen we hoe je je kunt voorbereiden op de overstap naar Google Analytics 4.
Wat is het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?
Het grootste verschil tussen de twee versies is dat Google Analytics 4 platform overschrijdend werkt, onafhankelijk is van cookies én een event-based data model hanteert. Dit laatste betekent dat Google Analytics 4 data verzameld van gebeurtenissen op een website in plaats van sessie-gebaseerd zoals bij Universal Analytics. Een event omvat alle soorten interacties die onder een sessie geschaard worden. Vervolgens geeft ieder event door middel van parameters extra informatie door aan Google Analytics. Meer over het event-based model en de parameters vind je in onze eerder geschreven blog. Een groot voordeel van het niet uitsluitend vertrouwen op cookies en gebruiken van een event-based model is dat Google Analytics 4 de mogelijkheid biedt om op meerdere platforms te worden gebruikt. Daarnaast is Google Analytics 4 door minder gebruik te maken van cookies meer in lijn met privacyrichtlijnen.
Hoe bereid ik mij voor op de overstap naar Google Analytics 4?
Het is belangrijk om te weten dat de historische data die je hebt opgebouwd in je huidige Universal Analytics property nog ten minste zes maanden (tot 1 januari 2024) bewaard wordt. Hierna verdwijnt deze data definitief. De data die verzameld is in je Universal Analytics property kan niet worden meegenomen naar je nieuwe Google Analytics 4 property. Dit komt door de grote verschillen in de methodes van dataverzameling tussen Universal Analytics en Google Analytics 4, die we eerder in deze blog benoemen. Omdat je bij de officiële overgang niet met een property zonder historische data wil starten is ons advies om direct te beginnen met het verzamelen van data in een GA4 property. Het opzetten van een GA4 property is eenvoudig te doen door te kiezen voor ‘Installatieassistent voor GA4’ binnen de beheerdersomgeving (in de property kolom). Een stappenplan voor het geheel instellen van je nieuwe GA4 property bespreken we in een volgende blog. Als eerste op de hoogte zijn wanneer deze blog verschijnt? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Linkedin.
Waarom niet direct overstappen naar Google Analytics 4?
Het geheel instellen van je nieuwe property en overstappen naar Google Analytics 4 raden we op dit moment nog niet aan. Op dit moment ontbreken er nog bepaalde functies en rapporten in Google Analytics 4 doordat het nog in ontwikkeling is. De komende tijd is een overgangsperiode. Google Analytics 4 wordt nog doorontwikkeld en wordt steeds completer en aantrekkelijker. Naarmate Google Analytics 4 meer en meer af wordt, wordt het maken van een overstap ook interessanter. Dat maakt dat het voor nu een slim idee is om vast data te verzamelen in een GA4 property. Hoe eerder je data gaat verzamelen, des te meer historische data er straks al in Google Analytics 4 staat.
Hoe helpt Leadgate?
Onze specialisten kunnen jouw organisatie helpen bij het upgraden naar én uiteindelijk inregelen van je nieuwe GA4 property. Daarnaast houden wij alle ontwikkelingen rondom Google Analytics 4 nauwlettend in de gaten. Nieuwe ontwikkelingen delen we op ons blog. Wil je daar als eerste van op de hoogte zijn? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Mocht je nog meer vragen hebben over Google Analytics 4 en het goed meetbaar maken van jouw website, neem dan gerust contact met ons op. Vraag een adviesgesprek aan met onze specialisten via onze contactpagina of bel naar 0102681148.