7 Tips voor het bouwen van een goede website

25/10/2021

7 tips voor het bouwen van een website

Wil je graag een website (laten) ontwikkelen voor jouw bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Deze tips zijn handig om mee te nemen wanneer je aan de slag gaat met een nieuwe website. Met behulp van deze tips krijg je een beter beeld van de belangrijkste aspecten die komen kijken bij het bouwen van een goede website.

Tip 1: Bepaal heldere doelstellingen voor jouw website

Net als ieder bedrijf heeft een website ook doelstellingen. Als we wat meer uitzoomen naar het totaalplaatje, helpen de doelstellingen van jouw website met het behalen van jouw bedrijfsdoelstellingen. Het is daarom handig om deze eerst in kaart te brengen.

Een klassiek hulpmiddel hiervoor, is om de drie W’s op te stellen: Wat, Waarom en voor Wie. Een website die is ontwikkeld om nieuws te verkondigen is natuurlijk anders opgebouwd dan een website waarop goederen of diensten verkocht gaan worden. Daarom is het essentieel om je doelgroep in kaart te brengen. Hier komen we op terug bij tip 2. Om goede doelstellingen te formuleren kun je de SMART methode gebruiken. Dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Een aantal voorbeelden van website doelstellingen zijn:

  • Aan het einde van Q1 heeft de website meer dan 20.000 websitebezoekers, om op deze manier onze naamsbekendheid te vergroten.
  • Aan het einde van het jaar, is met behulp van ‘online marketing campagne X’ de jaaromzet met 5% gestegen.
  • Elke maand worden minstens 2 stukken content in de vorm van whitepapers op de website geplaatst.

Tip 2: Bepaal de doelgroep met behulp van een Buyer Persona

Een hulpmiddel om een beter beeld van de doelgroep te krijgen is om een buyer persona te creëren. Een buyer persona is de ‘belichaming’ van jouw ideale doelgroep. Het doel van deze gecreëerde persona is herkenning. De doelgroep moet zichzelf kunnen herkennen in de buyer persona. Potentiële klanten zullen namelijk sneller tot actie overgaan als ze zich vertrouwd, en op hun gemak voelen. Een veelgemaakte fout is dat een website wordt gebouwd op de manier hoe de ontwerper (jij in dit geval) het mooi vindt. Maar wat jij mooi vindt, hoeft niet altijd aan te sluiten op de wensen van de doelgroep. 

Tip 3: Kies een geschikt Content Management Systeem (CMS)

Een CMS is software die het mogelijk maakt om online content te maken, managen en modificeren. Het is een handig hulpmiddel voor websites waarvan de inhoud regelmatig bijgewerkt moet worden. Neem bijvoorbeeld WordPress. WordPress is een CMS waarin je voorgeprogrammeerde templates kunt gebruiken en aanpassen. In andere CMS’en (zoals bijvoorbeeld Drupal) is meer kennis van HTML en CSS vereist. Op een later moment overstappen naar een ander CMS is vaak lastig, dus doe vooraf goed onderzoek naar alle mogelijkheden. 

Tip 4: Kies een passende lay-out en huisstijl voor de website

Voor een bezoeker van jouw website zijn de lay-out en huisstijl de eerste visuele impressie van jouw bedrijf. De lay-out en huisstijl vormen als het ware het ‘gezicht’ van een website. Laat de lay-out en huisstijl aansluiten op de gewenste uitstraling van jouw bedrijf. Kijk hiervoor naar jouw logo en merkidentiteit. Om de identiteit van jouw merk te bepalen/omschrijven kun je gebruik maken van een van de 12 archetypen van Jung. De archetypen worden vaak door marketeers gebruik voor de positionering in zowel een B2C als B2B setting. Het zijn ‘personages’ die bedrijven aannemen. Een paar voorbeelden van archetypen zijn: de Heerser (Mercedes), de Held (Nike) en de Ontdekker (National Geographic). Een organisatie met als Archetype Ontdekker kiest als huisstijl bijvoorbeeld eerder kleuren als groen en bruin in plaats van paars en geel. Weet je nog niet welke huisstijl past bij jouw bedrijf? Dan kan je er altijd voor kiezen om een kleuren-analyse te maken. Elke kleur heeft een ander psychologisch effect op het brein en triggert andere emoties. Op basis hiervan kan je kijken wat jij als bedrijf wil uitstralen. 

Tip 5: Plaats relevante content op de website

Om een complete website te krijgen, is content key. Niet alleen houd je je website up-to-date maar ook relevant en actueel voor bezoekers. Content kan een informatief ‘lokmiddel’ zijn voor potentiële klanten. Daarnaast kan het ook aan elkaar worden gelinkt. Op die manier kan je de bezoekers beter informeren en werk je aan de top-of-mind positie. Een bezoeker die veel tijd heeft gespendeerd op een bepaalde site, zal daar namelijk sneller aan terugdenken. Om naar top-of-mind te werken, is continuïteit belangrijk. Een contentplanning kan hier heel goed bij helpen. Zelf content schrijven op reguliere basis kan veel tijd en energie kosten. Het kan ook een optie zijn om een contentschrijver of team in te huren. Op deze manier is de kwaliteit van de content gegarandeerd goed en gaat de algehele productiviteit omhoog.

Tip 6: Laat jouw website optimaliseren

Door website optimalisatie toe te passen op jouw website, zorg je ervoor dat bezoekers sneller naar jouw website getrokken worden en overgaan tot het gewenste resultaat. Denk hierbij aan de doelstellingen die we behandeld hebben bij tip 1. Bezoekers moeten op je website eenvoudig informatie kunnen aanvragen en relevante content kunnen vinden. Op deze manier is de kans groter dat zij uiteindelijk een gekwalificeerde lead of klant worden voor jouw organisatie. Met behulp van goede website optimalisatie (A/B testen, conversieratio optimalisatie, SEO) kan jouw website ook hoog in de zoekmachines belanden. Hiermee is de vindbaarheid hoger en daarmee jouw online concurrentiepositie sterker. 

Tip 7: Maak een geschikt budget vrij

De kosten die komen kijken bij het bouwen van een website kunnen erg verschillen. Voor veel bedrijven kan dit dan ook een dealbreaker zijn. Bepaal daarom vooraf een budget dat je maximaal wil besteden. Naast het bouwen van alleen je website zijn er ook andere factoren die je kan meenemen in de budgettering. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld content creatie, maar ook foto’s. Ga je gepersonaliseerde visuele content gebruiken of kies je toch voor stockfoto’s? 

Hoe helpt Leadgate?

Leadgate Europe kan jouw organisatie helpen met het ontwikkelen van een website. Daarnaast hebben we een kennisbank waarin je informatie over alle aspecten binnen online marketing kan vinden. 

Mocht je nog meer tips willen of vragen hebben over online marketing en het verbeteren van jouw website, stel ze dan gerust. Neem vrijblijvend contact met ons door ons te bellen op 010 – 268 1148 of stuur een mailtje naar info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.