In 2020 hebben we tientallen nieuwsbrieven en honderden mails verstuurd voor onze marketing automation klanten. Uit al deze marketing automation activiteiten komt veel data en dit levert inzichten op. In deze blog geven wij een totaaloverzicht van de marketing automation resultaten via een infographic, bespreken we wat er opvalt aan deze cijfers en maken we een vergelijking met de marketing automation resultaten van 2019.
Let op: dit zijn totale cijfers van alle verzonden e-mails vanuit ons marketing automation systeem of het marketing automation systeem van klanten. Wij bedienen verschillende soorten IT-bedrijven met verschillende soorten IT-oplossingen, gericht op verschillende soorten doelgroepen en beslissingsmakers. Het kan zijn dat de cijfers van jouw IT-bedrijf lager of hoger kunnen uitvallen dan de onderstaande cijfers.
Infographic Marketing Automation 2020
Wat valt op aan deze cijfers?
- De open rate ligt bij workflow e-mails hoger dan bij nieuwsbrief e-mails (39,66% ten opzichte van 22,16%). Dit is een flink verschil en is vooral te wijten aan het verschil in onderwerp en benadering. Bij een workflow e-mail is er meer vrijheid om de onderwerpregel aantrekkelijk te maken en te personaliseren. Daarnaast kun je inhaken op het stuk content dat zojuist gedownload is. Bij een nieuwsbrief heb je deze voordelen niet en wordt er vaak een aantal generieke onderwerpen aangehaald.
- De e-mail click rate ligt hoger bij workflow e-mails dan bij nieuwsbrief e-mails (6,86% ten opzichte van 3,34%). Dit verschil is te verklaren doordat workflow e-mails inhaken op gedownloade content. De toegestuurde mails zijn hierdoor meer gepersonaliseerd dan dat een nieuwsbrief is en hebben dus hogere relevantie voor de ontvanger.
- In 2020 hadden de workflow e-mails een hogere open rate dan in 2019 (39,66% ten opzichte van 37,04%), de click to open rate is licht gestegen (17,31 ten opzichte van 17,19%), ook de click rate is licht gestegen in 2020 in vergelijking met 2019 (6,86% ten opzichte van 6,37%). Deze resultaten tonen aan dat de workflow e-mails in het algemeen beter presteerden dan in 2019. Dit komt deels door de opgedane ervaring in het vorig jaar en de ontwikkeling van nieuwe content.
- De nieuwsbrief e-mails hebben in 2020 een hogere click to open rate dan in 2019 (17,72% ten opzichte van 17,25%). De open rate van de nieuwsbrief ligt lager in 2020 (22,16% ten opzichte van 26,35%), ook de click rate ligt iets lager in 2020 (3,83% ten opzichte van 4,55%). De opt out rate ligt lager in 2020 (0,74% ten opzichte van 1,36%). De nieuwsbrieven zijn dit jaar net wat minder geopend dan in het jaar 2019. Het open percentage lag vorig jaar op 26,25% terwijl deze dit jaar op 22,16% is uitgekomen. Daarentegen is de CTO nagenoeg gelijk gebleven, een positief signaal dus. De opt-out rate is flink gedaald, 0,74% dit jaar ten opzichte van 1,36% een jaar geleden. Concreet betekent dit dat, ondanks een dalende open rate, de betrokkenheid bij de nieuwsbrieven nagenoeg gelijk blijft. Eenzelfde percentage lezers klikt daadwerkelijk door naar de content. Daarnaast daalt het aantal uitschrijvingen, wat erop duidt dat de database steeds meer bestaat uit geïnteresseerde lezers.
We hebben niet alleen een jaaroverzicht gemaakt voor marketing automation, maar ook voor online advertising.
Meer weten?
Wil je weten hoe wij jouw leads via marketing automation warmer kunnen maken voor jouw dienstverlening? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.