2020 was in veel opzichten een teleurstellend en een economisch rampzalig jaar. Zeker voor bedrijven in de horeca- en evenementensector. Ondanks de wereldwijde pandemie groeit de IT-sector juist 4% in 2021, zo stelt het economisch bureau van de ING. Daarnaast zagen we voor de coronacrisis al een flinke stijging in het aantal IT-organisaties. Juist in deze onzekere tijd is het belangrijk om te werken aan de bekendheid van jouw merk, om je zo te onderscheiden van deze groeiende concurrentie.
In deze blog laten we je zien wat de principes zijn van naamsbekendheid en hoe je de naamsbekendheid kunt vergroten met online marketing.
Drie kernprincipes voor een sterke naamsbekendheid
De diensten en oplossingen die de meeste IT-organisaties aanbieden zijn niet uniek. Kijk alleen al hoeveel IT-organisaties bijvoorbeeld adoptie Microsoft 365 of Microsoft Teams aanbieden. Het onderscheid maak je door een potentiële klant een bepaald gevoel mee te geven tijdens alle touchpoints (website, gesprekken, e-mails) van de buyer journey.
Maar wat zijn dan de kernprincipes voor een sterke naamsbekendheid? Wij beschrijven er 3.
1. De positie in het brein van de klant
Versterk je merk door te bedenken waar nog plek is in het brein van de potentiële klant. Wat maakt jouw IT-organisatie nu echt uniek? Koppel je merk aan bepaalde waarden, voordelen of persoonlijkheden, die aansluiten op wat je precies doet, hoe je het doet en die de concurrentie nog niet benut. Zo staat Microsoft voor ‘Empowering others’ omdat zij als missie hebben om elke persoon en elke organisatie op de planeet in staat te stellen meer te bereiken.
2. Het creëren van associaties
De volgende stap is het creëren van associaties door je merk te verbinden aan bekende concepten en jouw positie mee te nemen in alle aspecten van jouw online communicatie.
Red Bull zet zichzelf bijvoorbeeld neer als drankje voor waaghalzen door het sponsoren van extreme sports en vliegwedstrijden. Bertolli wil zichzelf als authentiek Italiaanse merk positioneren door de commercials in Italiaanse sferen op te nemen.
3. Herkenbaarheid
Tot slot is het belangrijk om voor herkenbaarheid te zorgen door overdreven consistentie van toon en stijl. Op die manier wordt je merk dusdanig herkenbaar, dat het zien van jouw logo voldoende is om alle associaties op te brengen bij jouw (potentiële) doelgroep. Wanneer Coca Cola opeens het bekende lettertype wijzigt naar een trendy versie dan ziet iedereen direct het verschil.
5 online kanalen om een sterke naamsbekendheid te creëren
Er zijn verschillende online kanalen om een sterke naamsbekendheid mee te creëren en/of deze over te brengen. Wij behandelen we de 5 belangrijkste voor IT-organisaties.
1. Vindbaarheid in Google (SEA/SEO)
Google is één van de belangrijkste kanalen die een (potentiële) klant gebruikt om te zoeken naar een antwoord op zijn probleem of op zoek te gaan naar een oplossing. Zorg dat jouw propositie direct helder is. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een betaalde branding campagne op jouw merknaam, en hierin jouw propositie duidelijk te benoemen. Dit moet je zeker ook doen voor het organische zoekresultaat van alle belangrijkste webpagina’s van jouw website.
2. LinkedIn video campagne
Een andere mogelijkheid is het voeren van een LinkedIn videocampagne. LinkedIn biedt namelijk zeer uitgebreide targeting mogelijkheden. Zo kun je specifieke branches, DMU’s en bedrijven bereiken met jouw branding video, waarin je de propositie van jouw bedrijf voorlegt.
3. E-mailmarketing
E-mailmarketing is een krachtig medium voor de herkenbaarheid van jouw branding, door bijvoorbeeld te werken met een duidelijk design en lettertype. Maar ook voor het overbrengen van jouw positie is het een effectief kanaal. Denk aan een e-mailcampagne om jouw branding video te verspreiden onder huidige klanten en prospects.
4. Website
Als iemand jouw website bezoekt, moet het binnen één oogopslag duidelijk zijn waar jouw IT-organisatie voor staat (in één zin). Kijk naar je waarden, voordelen of persoonlijkheden, die aansluiten op ‘waarom’ je toegevoegde waarde voor anderen levert.
5. Social Media bedrijfspagina’s
De laatste mogelijkheid zijn de bedrijfspagina’s van social media kanalen zoals Facebook en LinkedIn. Je kunt in de omslagfoto en de beschrijvende tekst jouw propositie terug laten komen. Hieronder een voorbeeld van onze eigen LinkedIn bedrijfspagina.
Hoe helpt Leadgate?
Heb je nog geen duidelijke positionering of wil je deze juist overbrengen naar (potentiële) klanten? Leadgate Europe helpt je tijdens de eerste strategische sessie bij het neerzetten van jouw brand maar ook met het opzetten van slimme campagnes om deze onder de aandacht te brengen. Benieuwd hoe wij dit doen? Neem contact op met onze specialisten 010-2681148 of stuur een e-mail naar info@leadgate.eu.