3 manieren om het online event van jouw IT-organisatie te promoten

07/01/2021

3 manieren om het online event van jouw IT-organisatie te promoten

Het afgelopen jaar is de switch naar remote working en online meetings een belangrijke verandering geweest voor onder andere, maar niet uitsluitend, IT-organisaties. Dat had ook zijn weerslag op events. Noodgedwongen moesten veel IT-organisaties hun offline event aflassen of deze online voortzetten. Het voordeel van dat laatste is dat een online event minder moeite kost om te volgen (geen reistijd), het makkelijk is om te organiseren (geen fysieke locatie/lunch) en het volledig online gepromoot kan worden. Maar hoe doe je dit dan precies? In deze blog leggen wij uit voor wie jouw online event interessant is en hoe je deze mensen bereikt. 

Shift van offline events naar online events

Offline events waren vroeger onmisbaar in de sales cycle om in gesprek te komen met een warme lead. IT-bedrijven pakten massaal uit: van kennissessies tot aan walking diners. Alles om ervoor te zorgen dat de lead ook daadwerkelijk klant werd. Kleine offline events en grote online events zullen in ‘het nieuwe normaal’ echter de norm zijn, zo verwacht Denis Doeland, eigenaar van adviesbureau DDMCA (marketingtribune). Eventorganisatoren schalen grote offline events af en schalen online op. 

Evenementenorganiseren.nl zette 5 events op een rijtje die al slim van live naar online gingen.

1. Dept Virtual Weekender 2020

Dept combineerde bestaande technologieën als Zoom, Slack en Vimeo met de bouw van een op maat gemaakte, interactieve, 3D festival map – geheel afgeschermd door een single sign-on (SSO).

2. GreenTech beurs

In 3 dagen tijd schreven 6.300 tuinbouw professionals uit 140 landen zich in, hebben 70 exposanten deelgenomen, zijn er 30.000 video’s bekeken en hebben 53 kennissessies plaatsgevonden met 121 sprekers tijdens deze virtuele editie van GreenTech. In totaal zijn er vorige week 3.431 nieuwe connecties gemaakt tussen bezoekers, exposanten en sprekers.

3. Hersenstichting: uitreiking jubileumprijs

In plaats van 700 live gasten wisten presentator Art Rooijakkers, illusionist Victor Mids en zanger Ernst Daniël Smid nu vele duizenden kijkers live aan het ‘event’ van de Hersenstichting te binden. Het evenement van de Hersenstichting was meteen de vuurdoop van de mogelijkheden in Studio Berlage, de studiosetting in evenementenlocatie Beurs van Berlage.

4. Lely Future Farm Days

Lely Future Farm Days was nou echt zo’n evenement waar de shift van live naar online, aan de hand van D&B Eventmarketing, tot indrukwekkende momenten leidde. 300 koeien, 12 trucks, 25 opbouwdagen, 36 broadcasts, 38 landen en 8 talen, 1 platform, 15 tijdzones, 72 vooraf opgenomen video’s en honderdduizend cues.

5. Vattenfall: Opening Prinses Ariane Windpark

In plaats van het jeugdige programma dat zich midden in de polder tussen de desbetreffende windmolens zou voltrekken, werd al snel besloten over te stappen naar een nieuw en hybride plan. Met een livestream vanuit de studio en vooraf gedraaide opnames vanuit de Wieringermeer zelf. Voor een groot deel vasthoudend aan het originele plan, maar dan vanaf diverse locaties.

Voor wie is het online event van mijn IT-organisatie interessant?

Volgens de buyer journey is bepaalde informatie met name interessant voor een bepaalde fase waarin je klant zit. Zo valt een webinar in de consideration fase. Hij of zij is zich al bewust van een concreet probleem (we werken nog niet volledig in de cloud, IT-beveiliging is nog niet op orde, medewerkers maken nog op onjuiste manier gebruik van applicaties). Op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem, gaat de prospect verder op onderzoek uit naar manieren om de uitdaging om te zetten naar een kans voor het bedrijf. Mogelijke oplossingen worden onderzocht: het moment waarop een webinar relevant is. 

Content-type-format-per-fase-van-de-buyer-journey

Afbeelding 1 ‘’Content type/format per fase van de buyer journey’’ (SmartbugMedia)

3 manieren om een ‘warme’ doelgroep te bereiken

Wanneer je jouw online event gaat promoten, is het dus van belang dat je mensen target die al ‘warm’ zijn. Bijvoorbeeld mensen die al een whitepaper gedownload hebben of jouw website bezocht hebben. We geven 3 manieren om jouw online event te promoten onder deze doelgroep.

1. Een e-mailcampagne op jouw huidige marketingfunnel

Iemand die al eens eerder een contentstuk (e-book, gids, whitepaper, rapport) heeft gedownload, is hoogstwaarschijnlijk al verder in buyer journey dan de awareness fase. Als het goed is, heeft hij of zij dan ook e-mailgegevens achtergelaten waardoor je (als hier goedkeuring voor gegeven is) diegene via een e-mailcampagne kan informeren over jouw nieuwe webinar. We zien dat zo’n 80% van alle inschrijvingen voor onze webinars uit gerichte e-mailcampagnes op onze huidige funnel komen.  

Voorbeeld-van-een-uitnodiging-van-de-e-mail

Afbeelding 2 ‘’Voorbeeld van een uitnodiging van de e-mail’’

2. Remarketing campagne binnen Google Ads

Iemand die jouw website al een keer bezocht heeft, weet al wat je voor diensten/oplossingen biedt en heeft wellicht al dankzij jouw content ondervonden dat hij of zij een concrete uitdagingen heeft. Vandaar dat het een effectieve methode is om jouw online event te promoten via een remarketing campagne op Google Ads. Je bereikt zo websitebezoekers via display ads wanneer zij op een andere website zijn, denk bijvoorbeeld aan nu.nl.

3. LinkedIn Ads websitebezoekers campagne

LinkedIn Ads biedt veel mogelijkheden om een ‘warme’ doelgroep te bereiken; mensen die al een keer met jouw merk in aanraking zijn geweest. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Volgers van jouw LinkedIn company page;
  • Websitebezoekers;
  • Iedereen die al een keer jouw Lead Gen Form geopend heeft.

Test eens met een combinatie van deze drie mogelijkheden, wanneer je een LinkedIn campagne opzet voor jouw online event. Wij zien zelf positieve resultaten wanneer je 1 van deze 3 targeting opties binnen LinkedIn Ads gebruikt. 

Hoeveel inschrijvingen kan ik verwachten voor mijn online event?

Aangezien een webinar interessant is voor de doelgroep die zich bevindt in de consideration fase en de drempel hoger is dan bijvoorbeeld een whitepaper download, verwachten en zien we nooit dat er verschrikkelijk veel inschrijvingen binnenkomen. Echter, de inschrijvingen die wel binnenkomen, zijn veel warmer dan downloads vanuit een whitepaper campagne en er zijn direct mogelijkheden om tijdens het webinar in gesprek te gaan. Zelf zien we dat een inschrijving per 100-150 reëel is. 

Meer weten?

Heb je in 2021 hulp nodig met het promoten van jouw online event? Bij Leadgate Europe draaien we regelmatig webinar campagnes en weten we hoe we op een effectieve wijze inschrijvingen kunnen verkrijgen voor het online event van jouw IT-organisatie. Neem contact op voor de mogelijkheden. Bel naar 010 268 1148 of stuur een e-mail naar info@leadgate.eu.

Gerelateerde content

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.