8 online marketing trends voor IT-organisaties in 2021

28/10/2020

online marketing trends voor it

2020 was een turbulent jaar. Het online marketingplan moest scherp aangepast worden, doordat de digitalisering nog sneller in gang werd gezet door Covid-19. De online klantreis is daardoor nog nooit zo belangrijk geweest als de afgelopen maanden en de urgentie van online marketing, automatisering en leadgeneratie blijft ook in 2021 toenemen.

Nu is het zaak om je marketingbudget af te stemmen, de KPI’s op te stellen en jouw online marketingstrategie te bepalen voor 2021. Als online marketing specialist voor IT-bedrijven weten wij dat dit aardig wat werk is. Zo moet je bijvoorbeeld veel informatie opzoeken over de nieuwe ontwikkelingen waar je op in gaat spelen. Deze vormen de basis van jouw online marketingstrategie voor volgend jaar. Speciaal om deze reden hebben we een inhoudelijke samenvatting gemaakt met 8 belangrijke online marketing trends voor IT-bedrijven in 2021.

Trend 1 – Grotere focus op marketing automation

Marketing automation is de snelst groeiende marketing technologie in 2020. Waar het voorheen werd geïntegreerd bij enterprise-bedrijven, wordt het steeds vaker omarmd door de mkb IT-bedrijven. Het voordeel van marketing automation is dat, wanneer iemand jouw content gedownload heeft via jouw online kanalen, je deze lead verder kunt opwarmen voor jouw product of dienst door middel van geautomatiseerde opvolging via marketingkanalen. Hiermee kun je op basis van online acties specifieke e-mails versturen aan jouw potentiële klant om ze zo verder door de klantreis heen te begeleiden, voordat jouw salesafdeling ze benadert. Op dit moment is de markt van de marketing automation $7,2 miljard waard en het wordt voorspeld dat dit de komende drie jaar met gemiddeld $2,5 miljard per jaar groeit. Loop dus niet achter de feiten aan en zet de nieuwe marketing automation ontwikkelingen hoog op je online marketing prioriteitenlijstje voor 2021.

Trend 2 – Account based marketing voor de ideale klantreis

Account based marketing (ABM) wordt steeds belangrijker voor IT-bedrijven met een B2B-doelgroep. Bij ABM ga je na welke bedrijven (accounts) jij als ideale klant ziet. Vervolgens benader je de decision making unit (DMU) binnen deze bedrijven alsof ze een aparte markt zijn. Dit kun je doen door rijke content aan te bieden die een oplossing vormt op hun probleem. Via LinkedIn Ads kun je gericht deze DMU benaderen door specifieke targeting op functietitels, branches en senioriteitsniveaus. Zo bereik je alleen de personen en bedrijven die je wilt bereiken, zonder onnodige massacommunicatie.

Trend 3 – Chatbots

Mindshare ondervond dat 63% van de online consumenten de voorkeur geeft aan chatbots ten opzichte van andere customer service kanalen. Uit een onlangs uitgevoerde enquête is gebleken dat men hier drie voordelen van inziet:

  • 64% van de respondenten vond de 24/7 service een pluspunt;
  • 55% vindt de directe reactie prettig;
  • 55% vindt het fijn dat ze snel antwoorden krijgen op simpele vragen.

Gartner onderzocht dat chatbots, met 85%, als grootste communicatiemiddel gebruikt wordt voor customer service interacties. Naast het feit dat de consument chatbots als zeer prettig ervaren, verzamel jij als IT-bedrijf veel meer data over je websitebezoeker en kun jij de chatbots zodanig optimaliseren dat deze zorgen voor een hogere mate van engagement en meer conversies.

Trend 4 – Personalisatie in content

Klanten hebben steeds meer behoefte aan gepersonaliseerde content die inspeelt op hun probleem. Gartner stelt vast dat in 2020 minimaal 90% van alle online advertenties gebruik maakt van personalisatie. Dit resulteert namelijk in terugkerende klanten en hogere conversieratio’s. Gartner onderzocht de markt en beweert dat maar liefst 63% van de consumenten geïrriteerd raakt door onpersoonlijke advertenties. Het is daarom zaak om gepersonaliseerde content in te zetten met daarin oplossingen voor een probleem van de doelgroep die je benadert. Dit geldt voor advertenties in zoekmachines tot aan social media, webcontent en e-mails. Voorheen werd dit vaak alleen toegepast in de leadgeneratie fase of in after-sales. Het wordt steeds belangrijker om personalisatie ook in de awareness fase toe te passen. Dit vraagt uiteraard wel om een geüpdatete database en duidelijke inzicht in de klantreis.

Trend 5 – Voice search voor online zoekoptimalisatie en webcontent

Voice search stelt de zoeker in staat om via spraakopdrachten hun vraag online te stellen, zodat zij daar relevante antwoorden op krijgen. Vaak worden ze dan doorverwezen naar specifieke landingspagina’s die geoptimaliseerd zijn op voice search door middel van content. De zoeker kan dit bijvoorbeeld gebruiken via Siri, Google Home of Alexa. Alleen in 2020 al wordt de helft van alle online zoekopdrachten uitgevoerd via voice search. Verwacht wordt dat dit de komende jaren blijft toenemen. Houd hier als marketing manager rekening mee en voorzie je website van relevante content die SEO-geoptimaliseerd is.

Trend 6 – Videocontent van 20 minuten of langer

Naast SEO-geoptimaliseerde content ga je in 2021 ook meer zogenaamde ‘long-form video content’ terugzien. In 2016 keek nog maar 25% van de smartphone-gebruikers naar video’s langer dan 20 minuten. Anno 2020 is dit percentage toegenomen met maar liefst 54%. Een voorbeeld van long-form video is een webinar die je vaak inzet voor de ‘consideration’ fase. Vanuit die fase wil je de consument in zijn klantreis voorzien van informatie en bouw je binding op. Daarnaast wordt de duur van het bezoek op de  website langer, zie je hogere conversieratio’s en heb je meer zichtbaarheid op YouTube als je de video embed vanuit dit kanaal. Deze vorm van content is dus ideaal voor het genereren van leads en het bouwen van een merk. De videocontent kun je uiteraard ook goed gebruiken als lead magnet voor LinkedIn advertenties.

Wij bij Leadgate kennen de IT-branche en weten door onze ervaring en specialisatie op welke zoektermen gezocht wordt binnen deze branche. En nog belangrijker, op welke manier we kwalitatief goede leads kunnen genereren voor onze klanten. Wij zien de huidige ontwikkelingen waaronder de Google Ads update dan ook als een mooie uitdaging, omdat het Google Ads platform nog steeds van grote waarde blijft. Google Ads blijft namelijk een essentieel onderdeel van leadgeneratie voor iedere online marketeer en een waardevol kanaal voor elke ondernemer.

marketing trends it

Trend 7 – Artificial Intelligence (AI)

Als marketing manager van een IT-bedrijf ontkom je er bijna niet meer aan om niets met AI te doen. AI is waardevol voor het verbeteren van je communicatie, geeft inzichten in de verzamelde data, consumentenpatronen worden geanalyseerd en het zorgt ervoor dat veel handmatige taken geautomatiseerd worden, zodat je meer tijd hebt voor je website-optimalisatie. De afgelopen vier jaar is het gebruik van AI binnen bedrijven met maar liefst 270% toegenomen. Een aantal simpele voorbeelden die weergeven welke taken uitgevoerd kunnen worden door AI zijn: 

  • De basis van customer service communicatie, zoals via chatbots;
  • Productaanbevelingen;
  • Personalisatie en automatische segmentatie van e-mailmarketing;
  • Programmatic advertising (zie trend 6);
  • Social listening.

Als marketing manager van een IT-bedrijf ben je een spin in het web en wat een opluchting zou het zijn als je een deel van jouw taken kan automatiseren en daardoor ook nog eens meer data krijgt, zodat je meer bewuste keuzes kunt maken voor verdere website-optimalisaties.

Trend 8 – Programmatic advertising

Programmatic advertising verandert de wereld van online display advertising. Programmatic is het gebruik van AI en automatisering voor het inkopen van advertentieruimte. Dit stelt ons in staat om real-time de juiste doelgroepen op het juiste moment te targeten. Volgens de eMarketer, wordt verwacht dat 88,7% van alle mobiele display advertenties, geautomatiseerd gaan verlopen in 2021. Voor Noord-Amerika betreft dit alleen al een waarde van $46,68 miljard. Hierin kan je dus zeker niet achterblijven met je marketingplan. Anders is de concurrent je voor en worden haar advertenties, en niet die van jou, aan jouw potentiële klant getoond.

Waar de basis om draait

De bovenstaande 8 trends voor 2021 staan nu hopelijk op je prioriteitenlijstje voor je online marketingplan, want als jij het niet doet, dan doet je concurrent het wel. Echter moet je niet de basis van online marketing vergeten en dan is de marketing funnel. Ga voor campagnes met een focus op een gedetailleerde doelgroep en strategische campagnes waarbij je focust op het awareness-consideration-conversion principe, zodat de engagement groeit en bijdraagt aan het bereiken van je doelen.

Tot slot

Wij zien de trends voor 2021 als cruciaal voor het succesvol optimaliseren van je website, het genereren van leads en het verhogen van je conversieratio’s. Weet dat je er zeker niet alleen voor staat en dat wij hier zijn om jou te helpen met online marketing. Heb je nog vragen naar aanleiding van onze blog? Neem dan gerust contact met ons op. Bel naar 010 268 1148 of stuur een e-mail naar info@leadgate.eu.

Norman Vincent Peale

Dr. Norman Vincent Peale (1898–1993) was a minister and author (most notably of The Power of Positive Thinking) and a progenitor of the theory of “positive thinking”.

Schedule a call

Marketing strategy helps you with:

Reid Hoffman

Reid Garrett Hoffman is an American internet entrepreneur, venture capitalist, podcaster, and author. Hoffman was the co-founder and executive chairman of LinkedIn, a business-oriented social network used primarily for professional networking.

Eddy Huang

Edwyn Charles Huang (born March 1, 1982) is an American film director, author, chef, restaurateur, food personality, producer, and attorney. He was a co-owner of BaoHaus, a gua bao restaurant in the East Village of Lower Manhattan.

Mother Theresa

Moeder Teresa, geboren als Agnes Gonxha Bojaxhiu (Skopje, 26 augustus 1910 – Calcutta, 5 september 1997), was een katholieke zuster, stichteres van de Missionarissen van Naastenliefde en Nobelprijswinnares voor de vrede. … In 2003 werd ze zalig verklaard en op 4 september 2016 volgde de heiligverklaring.

Warren Buffett

Warren Edward Buffett (Omaha (Nebraska), 30 augustus 1930) is een Amerikaans zakenman en investeerder. Hij is directeur en met een belang van 38% grootaandeelhouder van Berkshire Hathaway. Buffett staat al enkele decennia op de lijst van rijkste mensen ter wereld met in 2021 een geschat vermogen van 109 miljard dollar.