Publiceer jij een grote stroom aan content voor jouw IT-bedrijf en zie je door de bomen het bos niet meer? Ga dan aan de slag met het opstellen van een contentplanning. In dit artikel laten we je zien wat de voordelen van een contentplanning zijn en geven je 5 stappen om deze zelf op te stellen.
Werken met een gestructureerde contentplanning heeft veel voordelen voor jouw IT-bedrijf:
Er zijn verschillende tools om jouw contentplanning mee te maken:
Zie ook het artikel van de dekrachtvancontent.nl met pro’s en cons voor het gebruik van 10 tools voor jouw contentplanning.
Je hebt bepaald dat het voor jou handig is om een contentplanning te maken en een tool uitgekozen om een contentplanning in te kunnen maken. Nu komt het aan op het maken van de daadwerkelijke contentplanning. Hieronder een stappenplan die je kunt volgen.
Bepaal je focus per periode (maandelijks, per kwartaal). Hiervoor kun je kijken naar de doelen voor die periode, maar je kunt ook kijken of er in die periode nieuwe diensten gelanceerd worden, diensten die je onder de aandacht wilt brengen of bepaalde thema’s, evenementen of nieuws waar je op in wilt haken.
Breng in kaart op welke Social Media kanalen jouw doelgroep actief is en waar jij zelf op actief bent. Kijk allereerst naar jouw eigen data: waar heb je de meeste interactie en welke soort posts doen het goed op welke momenten. Kijk ook goed naar welke soort content het goed doet (quotes, vragen, humor, factsheets, case studies, e-books, blogs, nieuws etc.). En kijk ten slotte naar wat je concurrent wel of niet goed doet en haak daarop in.
Er zijn veel lijstjes te vinden op het internet met de ideale frequentie. Kijk echter vooral naar wat voor jou haalbaar is, hoe de interactie met de doelgroep is bij een bepaalde frequentie en naar wat de data nu zegt. Zorgt meer content ervoor dat er meer interactie is of zie je geen verschil?
Een goede contentplanning is niks zonder waardevolle content (wij schreven al eens artikel over waardevolle content). Met waardevolle content bedoelen we gratis content die je kunt delen waarmee volgers de voordelen van jouw dienst leren kennen. Wij hebben bijvoorbeeld e-books over onze diensten (Marketingstrategie, Online Advertising, Website-optimalisatie etc.). Vraag je voor het creëren van waardevolle content goed af welke pijn jouw ideale klant heeft die jij kan wegnemen met jouw content.
Last but not least: het daadwerkelijk vullen van de contentplanning. Een aantal tips voor bij het vullen:
Wij hopen dat dit artikel je geholpen heeft met het maken van een contentplanning voor jouw IT-bedrijf. Kom je er niet helemaal uit of heb je andere contentmarketing uitdaging? Download dan ons E-book Contentmarketing voor IT-bedrijven of neem contact met ons contentteam op.