In 2019 voerden onze specialisten voor meer dan 30 IT-bedrijven de marketing automation activiteiten uit. Net zoals met onze online advertising en website-optimalisatie resultaten, delen wij, op basis van de volgorde van de marketingfunnel, de marketing automation resultaten via een infographic.
Let op: dit zijn totale cijfers van alle verzonden e-mails vanuit ons marketing automation systeem of het marketing automation systeem van klanten. Wij bedienen verschillende soorten IT-bedrijven met verschillende soorten IT-oplossingen, gericht op verschillende soorten doelgroepen en beslissingsmakers. Het kan zijn dat de cijfers van jouw IT-bedrijf lager of hoger kunnen uitvallen dan de onderstaande cijfers.
Infographic Marketing Automation 2019
Wat valt je op aan deze cijfers?
- Verschil in de hoeveelheid verzonden e-mails tussen workflow en nieuwsbrief (43.743 ten opzichte van 162.307). ‘Workflowmails’ worden verzonden naar aanleiding van een specifieke download/aanvraag en bevatten dus relevante informatie over dat onderwerp. Nieuwsbrieven worden verstuurd naar een grote database waar vaak potentiële én huidige klanten in actief zijn.
- De open rate ligt bij e-mails uit workflows hoger dan die bij nieuwsbrief e-mails (37,04% ten opzichte van 26,35%). Dit ligt voornamelijk aan het feit dat er bij e-mails vanuit workflows meer creativiteit en personalisatie mogelijk is in de onderwerpregel dan bij een nieuwsbrief, bijvoorbeeld op basis van het stuk content dat ze gedownload hebben.
- E-mail opt out rate bij e-mails uit workflows ligt hoger dan die bij nieuwsbrief e-mails (2% ten opzichte van 1,36%). Dit verschil is te verklaren door de frequentie. Bij een workflow wil je een lead opvolgen met kwalitatieve content waardoor je meer e-mails stuurt binnen één maand dan bij een nieuwsbrief die je maandelijks verstuurt. Dit kan ertoe leiden dat leads zich sneller uitschrijven voor e-mails.
- E-mail bounce rate ligt bij e-mails uit workflows lager dan bij nieuwsbrief e-mails (0,31% ten opzichte van 3,79%). E-mails vanuit workflows verstuur je naar aanleiding van een download, aanvraag of demo waarbij iemand zijn contactgegevens, waaronder het e-mailadres, dient in te vullen. Bij een nieuwsbrief heb je contacten op je lijst staan die er soms al sinds de oprichting van jouw IT-bedrijf op staan. Als iemand na een jaar besluit ergens anders te werken, dan klopt het e-mailadres niet meer waardoor de bounce rate hier hoger ligt.
Meer weten?
Wil je weten hoe wij jouw leads via marketing automation warmer kunnen maken voor jouw dienstverlening? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op 010 – 268 1148 of een mailtje sturen naar info@leadgate.eu.