Het vierde kwartaal is altijd een drukke periode maar ook een mooi moment om terug te kijken naar de ontwikkelingen van afgelopen jaar en vooruit te kijken naar volgend jaar. In deze blog kijken we naar de online advertising trends voor het nieuwe jaar, zodat jij in 2020 weer succesvol kunt zijn met de online advertenties van jouw IT-bedrijf.
Wij zetten voornamelijk Google Ads, LinkedIn Ads en Display Advertising in voor onze klanten. In de praktijk zien we dat deze platformen het beste presteren om de doelgroep van onze klanten te bereiken en leads te genereren. De trends die wij benoemen zijn daarom gericht op de Google Ads, LinkedIn Ads en Display Advertising.
Dit jaar komt Google met een aantal verbeteringen om ervoor te zorgen dat je meer flexibiliteit hebt in het optimaliseren van campagnes. Dit kondigden zij eerder dit jaar aan tijdens Google Marketing Live. Google maakt gebruik van machine learning om jouw biedingen te optimaliseren om zo het meeste waarde uit jouw conversies te halen. Deze verbeteringen zorgen ervoor dat je je biedingen beter dan ooit kunt optimaliseren door de mogelijkheid om conversiedoelen op campagneniveau in te stellen, een set te maken van verschillende conversiedoelen en automatisch het bod te veranderen door aan te geven wanneer er een bepaald evenement begint of stopt.
Binnen de meeste IT-bedrijven is er slechts 1 FTE bezig met de (online) marketing. Zeker wanneer deze persoon verantwoordelijk is voor het gehele online marketingverhaal, kan Smart Bidding een optie zijn. Met Smart Bidding hoef je als marketeer minder vaak manuele handelingen uit te voeren binnen Google Ads waardoor je meer tijd hebt voor strategischere marketingactiviteiten.
Als je besluit Smart Bidding toe te passen is het wel belangrijk dat je de conversiedoelen goed meet, de vertragingen tussen advertentie klik en conversie moet minimaal zijn en je moet goed rekening houden met seizoensgebondenheid.
Sinds kort is het mogelijk om leadformulierextensies toe te voegen aan jouw zoekadvertenties binnen Google Ads. Deze formulieren helpen bij het verzamelen van leads voor jouw IT-bedrijf. Momenteel zijn de leadformulierextensies nog in de bèta, maar iedereen met een Google Ads account kan er al gebruik van maken. Met deze functie kunnen bedrijven eenvoudig klantinformatie bemachtigen in ruil voor bijvoorbeeld een whitepaper download.
Als IT-bedrijf is dit een perfecte kans om nog meer leads te genereren. Door een leadformulierextensie toe te voegen aan jouw advertentie, kunnen potentiële klanten direct in de Google omgeving een leadformulier invullen. De drempel om het whitepaper te downloaden wordt hiermee verlaagd, omdat het aantal handelingen die iemand moet verrichten om het whitepaper te downloaden minder is.
Hyper-Targeted Advertising houdt in dat je de boodschap van je advertentie heel specifiek gaat richten op een bepaalde doelgroep met bijvoorbeeld een bepaalde eigenschap. Er wordt twee keer zoveel converteerd wanneer advertenties gericht worden op een persoonlijke eigenschap van de ontvanger. Een voorbeeld van deze vorm van targeten is het invoegen van de naam van de persoon, zodat hij/zij zich persoonlijk aangesproken voelt.
Onderzoek heeft aangetoond dat persoonlijk relevante prikkels meteen onze aandacht trekken. Ook als het gaat om adverteren, heeft eye-tracking onderzoek aangetoond dat gerichte advertenties meer aandacht trekken.
Veel bedrijven zijn zich al bewust van deze trend en zijn er al volop mee bezig. Wij voorspellen dat in 2020 de meeste bedrijven gaan targeten op specifieke doelgroepen en dat de gebruikers alleen nog maar naar de hyper-relevante advertenties kijkt.
Wanneer je als IT-bedrijf jouw LinkedIn campagne bijvoorbeeld richt op de zorgbranche, is het belangrijk dat de boodschap ook gericht is op de zorg en wellicht inspeelt op de obstakels die jouw bedrijf kan oplossen, zoals de informatieoverdracht. Op deze manier voelt de ontvanger zich veel meer aangesproken.
Het gebruik van video advertising is al langer een populair advertentiemiddel, de volgende trends zien wij voor 2020:
Kortere advertentie video’s
Het aanbod van het aantal video advertenties is heel groot. Daarom kijkt men alleen nog maar naar de video’s die direct hun aandacht trekken. Bovendien is de de tijd die iemand wil besteden aan het bekijken van advertenties niet heel lang. Dit resulteert in video advertenties die steeds korter, aantrekkelijker, beknopter en directer worden.
Maak als IT-bedrijf bijvoorbeeld video met een korte uitleg van één van jouw diensten. Wanneer deze begrijpelijk en duidelijk is, merk je dat dit goed werkt. Dit maakt IT een stuk makkelijker te begrijpen en speelser voor de ontvanger. Recent zagen wij bijvoorbeeld een IT-bedrijf op LinkedIn voorbijkomen die hun dienstverlening liet uitleggen door kinderen. Een mooi en grappig voorbeeld van hoe je video kunt inzetten voor een uitleg van jouw diensten.
1-op-1 video’s
In plaats van een e-mail sturen of iemand opbellen, kun je ook een gepersonaliseerde videoboodschap sturen naar je potentiële klanten. Deze manier van potentiële klanten bereiken wordt steeds populairder en efficiënter, onder andere door het aantal smartphones dat per jaar toeneemt.
Binnen veel IT-bedrijven is het opbellen en direct e-mailen van prospects een manier van sales die nog vaak voorkomt. Geef hier een originele en persoonlijke draai aan door een keer een persoonlijke videoboodschap op te nemen. Een potentiële klant heeft gelijk een vertrouwd gevoel bij jouw IT-bedrijf doordat ze direct jouw gezicht zien.
LinkedIn Live
Het live streamen van video’s wordt steeds populairder bij veel bedrijven. Het wordt vooral gebruikt voor demo’s en interviews, maar het kan ook gebruikt worden voor het maken van beelden achter de schermen in de operatie van jouw bedrijf. LinkedIn Live speelt hier perfect op in. De beta van deze nieuwe functie van LinkedIn is in volle gang. De live-videodienst is te vergelijken met die van Facebook, Instagram en Twitter.
Als IT-bedrijf kun je hier niet in achterblijven, het uitleggen van jouw diensten is erg belangrijk. Door middel van dit soort live-video’s kun je de tijd nemen om een bepaalde dienst op een leuke manier te presenteren en gelijk iets van jezelf te laten zien. Een kijkje achter de schermen kan ook erg interessant zijn. Bovendien maak je (potentiële) klanten meer betrokken bij jouw onderneming, ze kijken niet voor niets live naar jouw video.
De afgelopen tijd is er een nieuw soort online advertising ontstaan, namelijk ‘native advertising’. Native advertising is gesponsorde/betaalde content die op dezelfde manier is vormgegeven als de rest van de content op die website. Daardoor heb je steeds minder het idee dat je naar een advertentie kijkt. Vaak worden deze advertenties geplaatst op een website met informatieve content zoals een nieuwssite of blog. De content wordt meestal geschreven door een copywriter van de website waar je je advertentie op wil plaatsen, die weet namelijk wat de doelgroep van de website wilt lezen. Native advertenties ontvangen 53% meer weergaven dan traditionele display advertenties.
Denk er bijvoorbeeld eens over na om native advertising in te zetten op een website of blog binnen de branche waar de doelgroep van jouw IT-bedrijf op actief is. Hierdoor breng je jezelf onder de aandacht zonder dat het over komt als vervelende reclame. De doelgroep leest jouw content ook veel sneller wanneer deze vormgegeven is als informatief artikel.
Leadgate Europe is uiteraard altijd op de hoogte van de laatste trends en wil jou heel graag helpen met jouw online marketing voor 2020!
Ben je benieuwd naar meer online marketingtrends voor 2020? Download dan onze Whitepaper Online Marketingtrends 2020.