Sinds kort is het mogelijk om leadformulierextensies toe te voegen aan jouw zoekadvertenties binnen Google Ads. Deze formulieren helpen bij het verzamelen van leads voor jouw IT-bedrijf. In dit nieuwsbericht lees je alles wat je moet weten over deze nieuwe functionaliteit in Google Ads.
Wanneer kun je deze functionaliteit gebruiken?
Momenteel zijn de leadformulierextensies nog in de bèta, maar iedereen met een Google Ads account kan er al gebruik van maken. Met deze functie kunnen bedrijven eenvoudig klantinformatie bemachtigen in ruil voor bijvoorbeeld een whitepaper download. Het online advertising team van Leadgate Europe gaat de functionaliteit de aankomende periode testen.
Hoe werkt het precies?
Je gaat eerst naar een bestaande campagne of advertentiegroep om een leadformulierextensie toe te voegen aan je advertentie. Hierna navigeer je in het menu naar ‘Advertenties en extensies’ en klik je op het blauwe plusje om de leadformulierextensie toe te voegen.
In de eerste stap dien je de call-to-action te selecteren en een extensietekst te creëren. Google heeft een lijst opgesteld met een aantal standaard call-to-actions zoals ‘downloaden’, ‘aanmelden’ en ‘offerte aanvragen’.
Stap 1 voor het creëren van een leadformulierextensie
Stap 2 is het invullen van de kop, bedrijfsnaam en beschrijving. Adverteerders geven aan welke informatie zij van de klant willen ontvangen. Hierbij kun je momenteel alleen kiezen uit ‘naam’, ‘e-mail’, ‘telefoonnummer’ en ‘postcode’. Daarnaast kun je nog een bijpassende achtergrondfoto toevoegen voor meer relevantie.
Stap 2 voor het creëren van een leadformulierextensie
Bij de derde stap kun je als adverteerder een bericht maken voor de formulierinzending waarna de gebruiker zijn download krijgt. Men krijgt ook de optie om een webhook toe te voegen waardoor de ingevulde gegevens doorgestuurd worden naar jouw CRM-systeem of een Google Spreadsheet.
Stap 3 voor het creëren van een leadformulierextensie
Hoe meet Google de resultaten?
De conversies worden als volgt weergegeven:
Wanneer er een leadformulier wordt geopend, dan wordt dit gezien als een klik;
Wanneer een gebruiker het leadformulier invult, dan wordt dit gezien als een conversie;
De prestaties van de leadformulierextensies zijn in te zien door de klikken en conversies te segmenteren in Google Ads.
Voor meer informatie over deze nieuwe functie kun je de help pagina van Google bekijken.
Tot slot..
Op de hoogte blijven van relevante updates zoals deze? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Meer dan 1000+ IT-bedrijven gingen jou al voor. Je ontvangt direct insights van belangrijke online marketing events, Google updates, nieuwe blogs en ontwikkelingen in online marketingland.