De Google Ads van jouw IT-bedrijf uitbesteden? Met miljarden zoekopdrachten per jaar is het voor IT-bedrijven extreem aantrekkelijk om te adverteren in Google. Er is geen doelgroep te vinden die niet een zoekopdracht uitvoert via Google wanneer zij op zoek zijn een oplossing op hun probleem. Hoe mooi is het dan als je met de dienstverlening van jouw IT-bedrijf vindbaar bent op relevante zoektermen? In deze blog geven wij je 6 voordelen van het uitbesteden van Google Ads voor IT-bedrijven.
Wat is Google Ads?
Google Ads is het advertentieplatform van Google. Er zijn verschillende campagnetypen die je kunt inzetten om te adverteren binnen Google. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te adverteren op relevante zoektermen maar je kunt ook advertenties plaatsen op YouTube video’s. Google Ads biedt, naast de verschillende campagnetypen, nog een aantal interessante targeting mogelijkheden. Zo kun je onder anderen alleen adverteren richting mensen die al eerder zochten naar branchespecifieke zoekwoorden (bijvoorbeeld SEO en SEA diensten) of jouw advertenties tonen aan bezoekers die jouw website verlaten. Hieronder een korte video met een nadere uitleg over Google Ads.
Waarom Google Ads inzetten?
Wij zetten Google Ads voornamelijk in om leads te genereren voor jouw IT-bedrijf. Zo adverteren wij op een zoekvraag die gerelateerd is aan jouw business, waarna de bezoeker op een landingspagina terechtkomt waar hij of zij een bepaald stuk content downloadt. De doelstelling is dat hij of zij een lead wordt zodat je via marketing automation de leads verder kunt nurturen (warmer maken voor jouw dienstverlening).
Hoe dat er in de praktijk uitziet? Dat zie je in het onderstaand voorbeeld. Op de zoekterm ‘’SD-WAN’’ is onze klant Lantech beter vindbaar dan een grotere partij als KPN. Wanneer je op het zoekresultaat klikt, kun je het Whitepaper SD-WAN downloaden op de landingspagina. Zo wordt een bezoeker een lead.
Afbeelding 1 Praktijkvoorbeeld van een advertentie op de zoekterm ‘SD-WAN’
Hoe adverteer je via Google Ads?
Google biedt de mogelijkheid om op verschillende manieren te adverteren via Google Ads. Hieronder een korte uitleg van de 5 meest voorkomende advertentietypen:
1. Campagne in het zoeknetwerk: Het zoeknetwerk van Google bestaat uit een groep zoekgerelateerde websites en apps waar jouw advertenties kunnen worden weergeven. Een gebruiker ziet jouw advertenties wanneer hij of zij een zoekopdracht uitvoert met termen die zijn gerelateerd aan jouw dienstverlening. Dit campagnetype gebruiken wij het meest.
2. Campagne in het Display Netwerk: Met het Google Display Netwerk is het mogelijk om mensen te bereiken met online display advertenties terwijl zij hun Gmail-account checken, aan het browsen zijn of hun mobiele apparaat gebruiken.
3. Shopping campagne: Voor bedrijven die producten verkopen is het interessant om de winkelvoorraad te promoten via shopping campagnes. Waarbij tekstadvertenties vrij simpel zijn, krijgen shopping campagnes ook ruimte voor een foto van het product met daarbij een titel, prijs en nog veel meer. Mensen krijgen een duidelijk beeld van het product voordat zij op de advertentie klikken.
4. Videocampagnes: Met videocampagnes is het mogelijk om video advertenties te weergeven op YouTube en in het Display Netwerk van Google.
5. Appcampagne: Met app-campagnes is het mogelijk om apps te promoten via de meestgebruikte services van Google, waaronder Google Zoeken, Google Play, YouTube en het Google Display Netwerk.
Whitepaper: Online Marketing Uitbesteden
Wat zijn de voordelen van het uitbesteden van jouw online marketing voor jouw IT-bedrijf?
Voordelen van het uitbesteden van Google Ads voor jouw IT-bedrijf
Je kunt er voor kiezen om zelf aan de slag te gaan met Google Ads of een Google Ads specialist aan te nemen (intern). Het is daarentegen ook mogelijk om een online marketingbureau in te schakelen en jouw Google Ads uit te besteden (extern). Wij geven je nu 6 voordelen waarom je als IT-bedrijf jouw Google Ads uitbesteedt.
1. Verstand van jouw business
Het kiezen van de juiste zoekwoorden kan een erg lastig proces zijn wanneer je begint met een Google Ads campagne, vooral wanneer je hier weinig tot geen ervaring mee hebt. Je wilt als IT-bedrijf namelijk dat de zoekwoorden verband houden met jouw dienst. Stel dat jouw advertentie gevonden wordt op zoekwoorden die totaal niet relevant zijn, dan kan het zo zijn dat gebruikers hier op klikken, een lead worden maar vervolgens niets waard zijn. De online marketingspecialisten van Leadgate Europe hebben de juiste kennis van de IT-wereld, waardoor wij precies weten welke zoekwoorden voor elke campagne van toepassing zijn.
Voorbeeld: IT-bedrijf X verkoopt glasvezel gericht op de zakelijke markt. Zij willen dan niet dat zij ook door consumenten gevonden kunnen worden. Er zijn dan een aantal stappen die zij kunnen ondernemen zoals:
- het toevoegen van negatieve zoekwoorden zoals ‘thuis’ en ‘zelf aansluiten’;
- het inzetten van een advertentieplanning, waardoor er bijvoorbeeld alleen geadverteerd kan worden tijdens de kantooruren;
- het toevoegen van bedrijfsgerelateerde woorden aan je advertenties zoals ‘zakelijk’. Hiermee verlaag je de kans dat consumenten op je advertentie klikken en bespaar je dus geld.
2. Besparing van tijd
Het opzetten van een Google Ads campagne is niet iets dat je zo maar hebt gedaan. Je houdt meer tijd over door Google Ads uit te besteden aan een online marketingbureau, waardoor je bijvoorbeeld meer tijd hebt voor jouw business en het oppakken van nieuwe technologieën.
Er zijn drie belangrijke stappen bij het maken van een Google Ads campagne voor het zoeknetwerk:
Stap 1. Zoekwoordonderzoek
De basis voor jouw Google Ads campagne in het zoeknetwerk is het zoekwoordonderzoek. Je doet onderzoek naar interessante zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw business, voldoende zoekvolume hebben en waar je geen hoge kosten per klik voor betaald. Een handige tool voor het uitvoeren van zoekwoordonderzoek is de Google Zoekwoordplanner. Er zijn echter veel meer manieren hoe je interessante zoekwoorden vindt. Het voordeel is dat wanneer je dit goed doet, je dit maar één keer hoeft te doen. Over het algemeen geldt hierbij, hoe meer aandacht je besteedt aan het zoekwoordonderzoek, des te beter de resultaten zijn. Houd rekening met een minimale tijdsduur van twee uur per campagne.
Stap 2. Opzetten van een Google Ads campagne
Het opzetten van een Google Ads campagne kan zo gedaan zijn, maar wanneer je advertenties van hoge kwaliteit wilt creëren kan dit één uur in beslag nemen. Hoge kwaliteit advertenties bepalen samen met het maximale bod per klik de advertentie rangschikking. Wij van Leadgate Europe weten precies hoe je advertenties van hoge kwaliteit maakt en welke instellingen je daarbij selecteert om de de juiste positie te bemachtigen.
Stap 3. Monitoren van een Google Ads campagne
Verreweg de meeste tijd zit in het monitoren en optimaliseren van de Google Ads campagne. Het is namelijk niet zo dat een Google Ads campagne helemaal klaar is nadat je deze hebt opgezet. Het is belangrijk om elke week de tijd te nemen op op basis van de gegenereerde data de campagne bij te stellen voor het optimale resultaat. Hoeveel uur dit in beslag neemt is afhankelijk van de hoeveelheid data, maar houdt rekening met minimaal twee uur per week. Wij weten precies naar welke data gekeken moet worden om de juiste conclusies te trekken en de campagnes vervolgens te optimaliseren.
3. Kostenbesparing
Je zou ervoor kunnen kiezen om een Google Ads specialisten aan te nemen of iemand binnen het bedrijf om te scholen, maar beide opties brengen de nodige kosten met zich mee. Volgens de loonwijzer verdient een marketing professional ongeveer 2800 euro bruto per maand. Leadgate Europe biedt al een ervaren online marketing specialist aan vanaf €1750,- per maand.
4. Jarenlange ervaring met Google Ads voor IT-bedrijven
Het inzetten van een online marketingbureau heeft als voordeel dat zij veel ervaring hebben met het opzetten van Google Ads campagnes. Hierdoor hoeft er niet iemand binnen je eigen organisatie getraind te worden om de benodigde kennis te leren. Wij van Leadgate Europe hebben al sinds 2014 ervaring met het opzetten van Google Ads campagnes voor IT-bedrijven en zijn ook in het bezit van de Google Partner Badge. Hierdoor ben je ervan verzekert dat je samenwerkt met een professionele partner die aantoonbaar en actuele expertise heeft in Google Ads.
5. Altijd up-to-date
Google blijft Google Ads updaten met nieuwe features en het kost erg veel tijd om hier zelf op de hoogte van te blijven. Wij zijn elke dag bezig met het creëren en onderhouden van campagnes. Daarnaast blijven wij op de hoogte van ontwikkeling en trends en volgen wij relevante events zoals Google Marketing Live. Naast alle marketingupdates blijven wij ook op de hoogte van de trends en ontwikkelingen binnen de IT-wereld, waardoor wij de optimale campagnes voor uw IT-organisatie kunnen creëren.
6. Rapportage
Bij Leadgate Europe hebben wij een dashboard waarin klanten elke maand een uitgebreid overzicht krijgen van de campagne prestaties. Deze dashboards zijn vele malen uitgebreider dan de standaard Google rapportages. Elke klant heeft hierdoor een volledig inzicht van de campagnes.
Afbeelding 3 Live inzicht in de data van impressie naar afspraak met een Online Marketingfunnel
Wil je jouw Google Ads uitbesteden?
Voor een goedkopere prijs dan 1 FTE krijg je in ons Specialist-pakket al de beschikking over een Online Marketingstrateeg en een Online Advertising specialist. Zij hebben verstand van jouw business en ervaring in het opzetten van Google Ads campagnes voor IT-bedrijven.